نقد و بررسی

درمان چاقی مفرط با عمل بای پس معده

عمل بای پس معده

جراحی بای پس معده

عمل جراحی بای پس معده به منظور کاهش وزن انجام می گیرد. چاقی یکی از معضلات بزرگ امروز جامعه است. اضافه وزن و چاقی مفرط ناشی از مصرف بیش از حد فست فودها، ژنتیک، ناراحتی های روحی و روانی است. چاقی می‌تواند در آینده موجب بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی و تنفسی شود. این عمل و دیگر جراحی‌های کاهش وزن باعث تغییر در سیستم گوارشی ‌می‌گردد. برای اینکه بیمار غذای کمتری میل کند باید سایز معده تغییر داده شود و به منظور اینکه غذای کمتری جذب شود می توان فعالیت روده را به گونه ای تغییر داد که جذب کمتری داشته باشد.

زمانیکه معده کوچک می شود بیمار احساس سیری می کند. بنابراین در این حالت میلی به خوردن غذا ندارد، در نتیجه مواد غذایی کمتری جذب می شود و کالری کمتری به بدن می رسد. این روش برای کاهش وزن می تواند همراه با خطراتی باشد. بعد از انجام این عمل باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در برنامه روزانه خود ورزش هم اضافه کنید در غیر این صورت نمی توانید نتیجه مطلوبی کسب کنید. عمل بای پس معده علاوه بر کاهش وزن برای درمان بیماری هایی از جمله بیماری قلبی، فشارخون، دیابت نوع 2 و سکته مغزی می تواند مفید است.

عمل بای پس معده

روش‌های جراحی برای درمان چاقی شامل اسیلوگاستروکتومی، باندینگ معده به روش لاپاروسکوپی، انحراف مسیر صفرا و ترشحات پانکراس و موارد دیگر هستند. باس پس معده خود نیز دارای انواع مختلفی است. که یکی از معروف ترین آنها مینی باس پس معده است. این روش رایج ترین روش کاهش وزن است. در این روش ابتدا قسمت بسیار کوچکی از معده به وسیله استاپلر از بقیه معده جدا می شود.

عوارض جانبی

عمل بای پس معده علاوه بر فوایدی که دارد می تواند خطراتی نیز داشته باشد از جمله:

  • خون ریزی بیش از اندازه
  • عفونت
  • واکنش های ناسازگار به بیهوشی
  • به وجود آمدن لخته های خون
  • اختلالات تنفسی و ریوی

خطرات و عوارض جانبی که در دراز مدت می تواند اثرگذار باشد:

عمل بای پس معده برای چه کسانی توصیه می شود؟

این عمل برای کسانی که دارای چاقی بیش از حد هستند توصیه می گردد. افرادی که BMI بدنشان 35 و بیش تر از 40 باشد می توانند عمل بای پس معده را با تشخیص پزشک خود انجام دهند.

عمل بای پس معده برای چه کسانی توصیه می شود

گرچه روش های جراحی می تواند موفقیت آمیز باشند اما از نظر تکنیکی سخت هستند و ممکن است انجام آن عوارض زیادی داشته باشد. تشخیص به موقع این عوارض و پیش بینی آنها دشوار است و از آنجایی که ظرفیت فیزیولوژیک بیماران محدود است. باید این عوارض به زودی تشخیص داده و کنترل شود.

عمل بای پس معده و دیگر جراحی های کاهش وزن در بیمارستان انجام می شود. برای انجام این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می شود. این یعنی در طول این جراجی به هیج وجه هوشیار نیستید.

اقدامات قبل از انجام عمل

  • ارائه اطلاعات کامل از وضعیت سلامت بیمار به پزشک
  • معاینه توسط پزشک
  • عدم مصرف برخی از داروهای که باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شوند مانند آسپرین، وارفارین، ویتامین E و …
  • در صورت بارداری یا قصد بارداری حتما با پزشکتان مشورت کنید.
  • چند هفته قبل از انجام عمل بای پس معده باید مصرف سیگار قطع گردد. همچنین ادامه ترک سیگار تا چند هفته بعد از عمل و قبل از بهبود کامل باید ادامه داده شود.

رژیم غذایی بعد از عمل

باید قبل از انجام عمل مایعات مصرف شود و از خوردن مواد غذایی جامد خودداری شود.

رفته رفته چند روز بعد از عمل می توان از مایعات سفت تر و همچنین مواد غذایی جامد استفاده کرد.

به دلیل محدودیت هایی که در رژیم غذایی وجود دارد پزشک مکمل های غذایی از جمله مولتی ویتامین حاوی آهن و کلسیم و ویتامین B-12  تجویز می کند.

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

اقدامت بعد از انجام عمل

  • انجام فعالیت های جسمی به صورت آرام
  • آهسته قدم زدن
  • پیروی از رژیم غذایی مختص عمل بای پس

این اقدامات بهبودی را سریع تر می‌کند و از عوارض بعد از عمل مثل لخته شدن خون می کاهد.

واکنش بدن

در واکنش به عمل بای پس معده ممکن است تغییراتی در بدن به دنبال کاهش وزن رخ دهد که می تواند 3 تا 6 ماه بعد بهبود یابد. از این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بدن درد و احساس سرما خوردگی
  • خشکی پوست و نازک شدن و ریزش مو
  • تغییرات اخلاقی

این عمل لاغری می تواند باعث کاهش وزن در طولانی مدت شود، در صورتی که برنامه هایی داده شود به دقت پیروی شود.

کلام آخر

گاهی هم ممکن است عمل بای پس معده کارساز و مفید واقع نشود و یا انجام فرایند ها به درستی صورت نگیرد. اگر کاهش وزن و تغییری را پس از عمل مشاهده نکردید، باید به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و این موضوع را بررسی کنید. حتی اگر تمام مراحل عمل به خوبی پیش رفته باشد، باز هم ممکن است وزن شخص بازگشته و تغییری ایجاد نشود. این وضعیت می‌تواند زمانی به وجود آید که شما به مراقبت ها و توصیه های پس از عمل توجه نکرده باشید. بنابراین باید برای مشاهده نتیجه دلخواه، به تمام فرایندهای قبل و پس از عمل زیر نظر پزشک متخصص خود عمل نمایید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

آمبولی ریه به چه معناست؟

فواید پیاده روی و تاثیر آن بر روی سلامتی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.