نقد و بررسی

انواع جوش پوستی و علت های آن

انواع جوش پوستی و علت های آن

جوش صورت

اختلالی به نام جوش صورت یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف به آن دچار می‌شوند. جوش‌ها به دلیل جمع شدن سلول های مرده و چربی در منافذ پوست، بوجود می‌آیند. این مشکل در نواحی پیشانی، گونه، کمر، چانه و یا بینی ایجاد می‌شود. در نوجوانان هورمون ها می‌توانند علت جوش ها باشند. اما باید در نظر داشت برخی جوش ها می‌توانند نشانه ی یک بیماری یا علتی غیر از هورمون ها داشته باشند. بنابراین باید با انواع جوش پوستی و علت های آن آشنا شویم.

انواع جوش صورت

انواع جوش پوستی

بطور کلی، جوش ها را می‌توان به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم کرد. جوش های سرسفید و سرسیاه در دسته غیرالتهابی قرار می‌گیرند. این نوع جوش ها، با روش های خانگی، قابل درمان است. انواع دیگری مانند پاپول، پاسچول، ندول و یا کیست التهابی هستند.

جوش سرسفید

این جوش‌ها، شایع ترین انواع جوش پوستی هستند که با بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شوند. بسته شدن منافذ پوست خود دلایل دیگری دارد. تغییرات هورمونی، چربی بیش از حد پوست، بیشتر شدن سلول های مرده پوست، وجود باکتری از دلایل بسته شدن این منافذ می‌باشند. اطراف جوش های سفید ممکن است قرمز باشد و کمی دردناک. این جوش ها از نباید فشار داد. فشار دادن آنها سبب زخم شدن محل جوش و باقی ماندن جای آنها می‌شود.

جوش سرسیاه

این جوش ها که سیاه رنگ هستند با بسته شدن فولیکول مو ایجاد می‌شوند. این فولیکول ها منافذی از پوست هستند که دارای یک مو و یک غده چربی هستند. هنگامی که سلول های مرده پوست داخل این فولیکول ها قرار می‌گیرند، زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند و به سطح پوست فشار وارد می‌کنند. این فشار باعث یک برآمدگی به نام کومدون می‌شوند. اگر پوست اطراف آنها باز شود سبب تغییر رنگ آن به سیاه می‌شود.

جوش های سرسیاه معمولا در ناحیه، پیشانی، چانه یا پشت کمر رخ می‌دهند. در واقع در هرجا فولیکول های مو با غدد چربی بیشتری قرار داشته باشند، احتمال بروز چنین جوش هایی بیشتر می‌شود.

انواع جوش پوستی، جوش سرسیاه

جوش قرمز یا پاپول

یکی از انواع جوش های پوستی، جوش قرمز یا پاپول است. در اثر بسته شدن منافذ پوست، جوش های کوچک قرمز رنگی با تجمع چربی و سلول های مرده بوجود می‌آیند. معمولا این جوش ها سفت هستند و باکتری هایی به نام کاتی باکتریوم دارند. فشار دادن آنها سبب نفوذ و گسترده شدن به قسمت های اطراف می‌شود. این جوش ها چرکی نیستند اما زیاد شدن آنها می‌تواند نشانه وجود آکنه شدید باشد. در نتیجه به درمان طولانی تری نیاز خواهد داشت.

جوش چرکی یا پاسچول

برآمدگی های بزرگ و قرمزی که در مرکز سفید هستند، پاسچول نامیده می‌شوند. این جوش ها بیشتر در کمر، قفسه سینه یا صورت رخ می‌دهد. همچنین در اثر عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی و آلوده شدن منافذ پوست در اثر باکتری بوجود می‌آیند. در صورت فشار دادن آنها، باکتری ها بر روی پوست انتشار داده شده و این مشکل را تشدید می‌کنند. از طرفی باعث ایجاد زخم شده و لک هایی روی پوست به جا می‌گذارد.

انواع جوش پوستی، جوش چرکی یا پاسچول

ندول یا گره

ندول ها برجستگی های گوشتی، محکم و قرمز رنگی هستند که در عمق پوست تشکیل می‌شوند. باکتری کاتی باکتریوم، با بستن منافذ پوستی، به سلول های عمق آن آسیب می‌رساند و معمولا عفونی هستند. این جوش های وخیم، لک هایی را روی پوست ایجاد می‌کنند که برای از بین بردن آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

کیست

از شدید ترین انواع جوش های پوستی می‌توان به کیست ها اشاره کرد که در اعماق پوست عفونت بوجود می‌آورد. قرمزی، دردناک بودن، التهاب و عفونت داشتن از ویژگی های جوش های کیستیک حساب می‌شوند. جوش های کیستیک به دلیل داشتن داشتن چرک و عفونت زیاد از ندول ها نرم تر هستند. در نتیجه شدت آسیب زایی آنها نیز بیشتر است.

 

دلایل ایجاد جوش ها

لوازم آرایش بی کیفیت

به کار بردن لوازم آرایش های غیر اصل، با کیفیت پایین و تاریخ گذشته به بسته شدن منافذ پوست منجر می‌شود. البته در صورتی که مواد آرایشی مصرفی با پوست فرد همخوانی نداشته باشد، می‌تواند جوش هایی را روی پوست ایجاد کند. نکته ای که خیلی باید به آن دقت شود، تاریخ انقضای محصول است. به هیچ عنوان نباید مواد آرایشی تاریخ گذشته را برای پوست صورت استفاده کرد. همچنین باید در پایان روز آرایش را بطور کامل از روی پوست صورت پاک کرد.

وجود بیماری ها و مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروهای هورمونی یا داروهای مربوط به اعصاب از عوامل ایجاد کننده  انواع جوش پوستی هستند. در صورتی که اشخاص به یک سری بیماری های خاص مبتلا باشند، جوش هایی در ناحیه بازو، سینه یا کمر بوجود می‌آید. بعنوان مثال، جوش های روی باسن در مردان به دلیل مشکلات هورمونی است.

رژیم غذایی نادرست

مصرف مواد غذایی شیرین و چرب به خصوص در افرادی که علاقه زیادی به فست فود و شیرینی جات دارند، باعث ایجاد جوش می‌شود. برخی غذاهای حساسیت زا نیز می‌توانند سبب بروز چنین مشکلاتی شوند. برای پیشگیری از جوش باید، انواع فست فود، شیرینی و شکلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

استرس

هنگامی که شخص دچار استرس می‌شود، بدن هورمون کورتیزول را ترشح می‎‌کند. این امر غدد پوستی را تحریک نموده و چربی پوست را افزایش می‌دهد. این افزایش چربی، به ایجاد انواع جوش پوستی منجر می‎‌شود.

دلیل ایجاد انواع جوش پوستی، استرس

تغییرات هورمونی

بهم خوردن تعادل هورمون ها، بالا رفتن ناگهانی آنها در نوجوانان غدد پوستی را تحریک کرده و جوش هایی را روی پوست تشکیل می‌دهد. مشکلات هورمونی در بانوان مانند سندرم پلی کیستیک، زایمان، بارداری و از بین رفتن نظم عادت ماهانه از دلایل اصلی بروز جوش های مختلف هستند.

انواع آلودگی

هنگامی که آلودگی ها از طریق زخم باز یا جای جوش به داخل بدن نفوذ پیدا می‌کنند، علاوه بر ایجاد جوش، جوش های قبلی را نیز تشدید می‌کند.

عدم رعایت بهداشت

هرشخص باید پس از استفاده از لوازم آرایشی، تعریق یا قرار گرفتن در معرض گرد و خاک و محیط آلوده باید پوست خود را شست و شو دهد. این امر علاوه بر عدم تشکیل جوش و باز نگه داشتن منافذ، سلول ها را نیز اکسیژن رسانی می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، ژنتیک نیز در بروز جوش تاثیرگذار است. بدین ترتیب اگر والدین شما به مشکل دچار هستند، احتمال ابتلای شما به انواع جوش پوستی نیز وجود دارد.

 

رفع جوش

یکی از ساده ترین و آسان ترین راه ها برای رفع انواع جوش پوستی، بخور صورت است. بخور با باز کردن منافذ، آلودگی های آنها را از بین برده و به شفاف تر شدن پوست کمک می‌کند. پس از بخور صورت، باید از کرم آبرسان یا مرطوب کننده استفاده نمایید.

همچنین می‌توانید از انواع ماسک صورت استفاده کنید. بطور مثال، عسل علاوه بر از بین بردن آلودگی، خاصیت ضد باکتری نیز دارد. برای استفاده از ماسک عسل دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که امکان تهیه آن با مواد طبیعی دیگر وجود دارد. بعنوان نمونه ماسک عسل و دارچین، از بهترین ماسک های عسل است. برای تاثیر گذاری بیشتر، بهتر است هر ماسک را حدود 30 دقیقه روی صورت قرار دهید.

رفع جوش پوستی

سخن پایانی

با انواع جوش پوستی و دلایل آنها آشنا شدیم. نکاتی هستند که می‌توان با رعایت آنها احتمال بروز جوش را کاهش داد. بیش از حد در معرض آفتاب قرار نگرفتن، پاکسازی روزانه پوست، شستشوی ملحفه بالشت و تخت، دوش گرفتن پس از ورزش نمونه ای از این موارد هستند. همچنین می‌توان با استفاده از برخی روش های خانگی جوش ها را به مرور از بین برد. اما اگر با رعایت این موارد باز هم جوش های چوستی مبتلا شدید، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و از او راهنمایی بخواهید.

به نظر شما از بین بردن کدام یک از انواع جوش سخت تر بوده و بیشتر زمان می‌برد…؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

پیشگیری از آفتاب سوختگی

محصولات مرتبط در تبیکال:

میسلار واتر پاک کننده صورت Eshaoni

برس پاکسازی پوست صورت Jundeli مدل JDL-802

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.