نقد و بررسی

با 14 خاصیت چای سبز آشنا شوید

خاصیت های چای سبز

چای سبز ?، یک نوشیدنی پر طرفدار!

به دلیل خاصیت های فراوان چای سبز این نوشیدنی در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. چای سبز دارای ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، ویتامین های گروه B و آمینواسیدهایی چون لیگانین، باتریک اسید، دی متیل زانتیک، پکتین، تئوفیلین، تئوبرومین و… می‌باشد. ممکن است طعم چای سبز برای کسانی که عادت به نوشیدن چای سیاه دارند و اولین بار این چای را مصرف می‌کنند، دلچسب نباشد. اما باید توجه کرد چای سبز آنچنان خواص فوق‌العاده ای دارد که با چای سیاه رقابت می‌کند. در این مطلب علاوه بر توضیح خاصیت های چای سبز، موارد منع مصرف آن را نیز بیان خواهیم کرد.

آشنایی با خواص چای سبز

فواید چای سبز

1) کاهش وزن بدن

یکی از خاصیت های مهم چای سبز کاهش وزن بدن است. به گونه ای می‌توان گفت اولین هدفی که افراد برای آن، چای سبز را استفاده مصرف می‌کنند، کم کردن وزن بدنشان است. این نوشیدنی با بالا بردن سوخت و ساز بدن و استفاده از چربی های انباشته شده، در کاهش وزن نقش موثری را ایفا می‌کند. اما باید مصرف آن را در این مورد با برنامه پیش ببرید.

2) تقویت سیستم ایمنی بدن

در چای سبز ماده ای با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام کاتچین وجود دارد که مانع از چسبیدن باکتری ها و ویروس ها به سلول به قصد آلوده کردن آن ها می‌شود و مواد مضر تولید شده در بدن توسط میکروب ها را نابود می‌کند. از طرفی با دارا بودن ویتامین C مانع از ابتلای فرد به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا یا آلرژی های فصلی می‌شود.

3) کنترل دیابت

این چای سطح گلوکز خون را پایین آورده و به بهتر شدن کارکرد پانکراس کمک می‌کند. در نتیجه انسولین به طور موثرتری در بدن ترشح می‌شود و مقاومت به انسولین را در بدن پایین می‌آورد. از طرفی از عوارض بیماری دیابت مانند آب مرواید یا اختلالات مربوط به کلیه نیز پیشگیری می‌کند. البته تمام این موارد در صورتی اتفاق می‌افتند که چای سبز با قند و شکر مصرف نشود.

4) پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد عامل بسیاری از سرطان ها هستند. اما چای سبز با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده خود این تاثیرات را از بین برده و در نتیجه از خطر ابتلا به سرطان می‌کاهد.

5) کاهش سطح کلسترول

خاصیت قلیایی چای سبز، سطح کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش خواهد داد و سبب تعادل کلسترول خون می‌شود. بنابراین می‌تواند از سکته قلبی نیز جلوگیری نماید.

6) بهداشت دهان و دندان

عصاره چای سبز خاصیت ضد میکروبی داشته و با از بین بردن باکتری های دهان، مانع از از به وجود آمدن جرم بر روی دندان ها و بوی بد دهان می‌شود. البته باید در نظر داشت نباید با مصرف چای سبز از مسواک زدن دست کشید.

خواص چای سبز، بهداشت دهان و دندان

7) تقویت حافظه

این نوشیدنی استیل کولین را در مغز کاهش داده و سلول های مربوط به حافظه را در مغز تقویت می‌کند. در نتیجه مانع از فعالیت هایی می‌شود که تخریب سلول های مغزی و مشکل آلزایمر را به همراه می‌آورند.

8) پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

علت بیماری پارکینسون اختلال مخربی است که در دستگاه عصبی مرکزی رخ می‌دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز منجر می‌شود سطح فرسودگی و تخریب سلول های مغزی پایین آمده و احتمال مبتلا شدن فرد به این بیماری کاهش پیدا کند.

9) رفع استرس

از دیگر خاصیت های چای سبز می‌توان به از بین رفتن استرس و اضطراب اشاره کرد. چای سبز با اثر ضدالتهابی خود نوسانات هورمونی را کاهش داده و با از بین بردن استرس، به رفع اختلال افسردگی، داشتن آرامش و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

10) بهبود سلامت پوست

رادیکال های آزادی که در بدن وجود دارند، به سلول های مختلف بدن آسیب زده و شرایطی مانند پیری پوست یا سرطان را برای بدن ایجاد می‌کنند. همانطور که گفتیم چای سبز اثر آنتی اکسیدانی دارد که تاثیر این رادیکال های آزاد را از بین می‌برد. این عملکرد، سلول های پوستی را سالم نگه می‌دارد و مانع از ابتلای شخص به مشکلاتی مانند پیری زودرس، بیماری پسوریازیس و التهابات پوستی می‌شود.

خواص چای سبز، بهبود سلامت پوست

11) بهبود سلامت قلب

بیان شد که چای سبز کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. خاصیت های چای سبز برای سلامت قلب فقط شامل این مورد نمی‌شود. این چای حاوی اپیگالوکاتچین بوده که مانع از آسیب به سلول های قلبی می‌شود. این ماده همچنین از مرگ سلول های قلب پس از سکته جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر با پیشگیری از غلظت خون از خطر بروز سکته قلبی نیز می‌کاهد.

خواص چای سبز، بهبود سلامت قلب

12) درمان جوش های پوستی

علاوه بر نوشیدن این چای، قرار دادن آن بصورت مستقیم در محل جوش، تاثیر مثبتی در رفع این معضلات پوستی دارد که یکی از خاصیت های جالب چای سبز محسوب می‌شود. این ماده چربی اضافی پوست را کاهش داده و مانع از رشد باکتری هایی می‌شود که باعث ایجاد انواع جوش می‌شوند.

خواص چای سبز، درمان جوش های پوستی

13) رفع حساسیت های تنفسی

چای سبز دارای تئوفیلین است که التهابات دستگاه تنفسی را رفع کرده و مانع از ایجاد واکنش های آلرژیک می‌شود. همچنین اپی گالوکاتچین گالات نیز در چای سبز وجود دارد که با اثر ضد آلرژی خود به مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل حساسیت ها کمک می‌کند.

14) سلامت استخوان ها

در این نوشیدنی خوش طعم، مقدار زیادی فلوراید وجود دارد که این ماده تاثیر به سزایی در حفظ سلامت دندان و استخوان ها و جلوگیری از آسیب به این عضوها دارد. در واقع چای سبز با خنثی سازی فعالیت آنزیم های مخرب غضروف مقابله می‌کند. به گفته متخصصان می‌توان از اینگونه خاصیت های چای سبز برای کاهش ورم ناشی از بیماری روماتیسم نیز بهره برد.

عوارض چای سبز

با اینکه خاصیت های فراوان چای سبز برای بدن قابل انکار نیست، اما در مواردی باید از مصرف آن پرهیز کرد:

  • در چای سبز میزانی ماده کافئین وجود دارد که می‌تواند مانع از جذب آهن شود. بنابراین قبل و پس از مصرف مواد غذایی دارای آهن یا مکمل های آن، نباید از چای سبز استفاده نمود. زیاده روی در مصرف این نوشیدنی، علاوه بر کاهش جذب آهن، جذب کلسیم و روی را نیز پایین می‌آورد و سبب افزایش دفع آب و یبوست می‌شود. در نتیجه بانوان باردار و شیرده و کسانی که دارای ضربان قلب نامنظم هستند، باید از نوشیدن بیش از اندازه چای سبز خودداری کنند. از طرفی کافئین موجود در چای سبز وضعیت بیماران مبتلا به کم خونی یا فقر آهن را نیز تشدید می‎‌کند.
  • از دیگر مواد مصرف بی رویه چای سبز اختلالات روحی روانی است. استفاده از این چای به میزان 4 تا 5 لیوان در روز رفتارهای شما را دچار تغییر می‌کند. خلق و خوی خوب را از شما می‌گیرد و شما را درگیر تنش شدید، خشونت و عصبانیت می‌کند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند (مانند وارفارین)، نباید چای سبز را همراه با این دارو ها بنوشند. زیرا چای سبز به دلیل داشتن ویتامین k اثر این داروها را از بین می‌برد.
  • برخی افراد پس از مصرف این چای دچار حساسیت می‌شوند و علائمی مانند سرگیجه، تنگی نفس، گلو درد یا… پیدا می‌کنند. بنابراین اگر پس از استفاده از چای سبز نشانه هایی از حساسیت را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

بهترین زمان میل کردن چای سبز

برای بهره بردن از خاصیت شناخته شده چای سبز، یعنی کم کردن وزن، بهتر است 2 ساعت بعد از صرف وعده غذایی، چای سبز بنوشید. بدین صورت با افزایش چربی سوزی، سموم بیشتری نیز از بدن شما دفع خواهد شد. از سویی دیگر مشکلی در جذب آهن ایجاد نمی‌شود.

بهترین زمان میل کردن چای سبز

کلام آخر

گفتیم چای سبز دارای ترکیبات فراوانی است که برای سلامتی بدن فواید زیادی به همراه دارد. بیشتر فواید این چای خوش عطر و طعم را می‌توان از طریق نوشیدن بدست آورد. همچنین می‌توانید در صورت حساسیت نداشتن آن را با مواد دیگری مانند دارچین و زنجبیل ترکیب کنید. اما برای پیشگیری از رخ داد عوارض احتمالی، نباید بصورت بی رویه آن را مصرف نمود. بدین منظور شما می‌توانید در مورد میزان مصرف چای سبز در کنار استفاده از فواید عالی و ارزشمند آن، با یک فرد متخصص یا پزشک صحبت کنید.

آیا می‌توانید خاصیت دیگری از چای سبز ? را به این مطلب بیفزایید؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

نشانه های هوش بالا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.