نقد و بررسی

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

آشنایی با روغن نارگیل

روغن نارگیل یک نوع چربی اشباع شده می‌باشد که از گوشت میوه نارگیل تهیه می‌شود. این ماده در انواع محصولات آرایشی بهداشتی و در انواع غذا ها، البته از نوع تصفیه شده به دلیل عطر و طعم بهتر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به دلیل اینکه میزان چربی اشباع شده روغن نارگیل بالاست، باید مصرف آن را در مواد خوراکی محدود کرد. با این حال خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن، پوست و مو فراوان است که در ادامه آنها را برای شما توضیح می‌دهیم.

حقایق تغذیه ای

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل دارای 120 کالری می‌باشد. دارای 13.5 گرم چربی بوده که از این مقدار، 11.8 گرم شامل چربی اشباع است. همچنین دارای 0 گرم از ترکیباتی چون کربوهیدرات ها، فیبر و شکر می‌باشد.

روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

خواص آنتی اکسیدانی

روغن نارگیل یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست. این مواد می‌توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند. خنثی کردن این مولکول های آسیب رسان، خود می‌تواند از ایجاد بیماری های حاد جلوگیری نماید. برخی از این آنتی اکسیدان ها را در زیر برای شما برشمردیم:

  • توکوفرول ها
  • پلی فنول ها
  • فلاونوئید ها
  • توکوترینول ها
  • فیتواسترول ها

این آنتی اکسیدان ها با اثرات ضد التهابی خود از مغز محافظت می‌کنند.

سلامت قلب

همانطور که ذکر کردیم، با وجود چربی اشباع شده بالای روغن نارگیل، باید در مصرف آن احتیاط کرد. اما تحقیقات دیگری در این باره توضیحات دیگری می‌دهد. مصرف این روغن، لیپوپروتئین با چگالی کم را (کلسترول بد) را افزایش نداده و می‌تواند از ابتلای فرد به تصلب شرایین پیشگیری نماید و امکان دارد سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا، را افزایش دهد. اما در هر صورت اگر متوجه شدید کلسترول خون شما در حال بالا رفتن است، مصرف آن را قطع کنید.

کاهش قند خون

افراد دیابتی نیز می‌توانند از خواص روغن نارگیل بهره ببرند. این ماده به دلیل دارا بودن تری گلیسرید با زنجیره متوسط یا MCTs، به حفظ حساسیت انسولین در بدن و استفاده بهتر از گلوکز کمک کند.

کاهش استرس و اضطراب

روغن نارگیل روغنی آرام بخش است و نوع بکر آن خواصی آنتی اکسیدانی دارد. از این روغن می‌توان برای کاهش استرس ناشی از ورزش یا بیماری هایی مانند سرماخوردگی و حتی افسردگی، کمک گرفت.

کاهش استرس با روغن نارگیل

اثرات ضد میکروبی

خواص روغن نارگیل شامل خواص ضد میکروبی نیز می‌شود. این ماده به دلیل دارا بودن MCT، به خصوص اسید لوریک، با میکروب ها و قارچ ها مبارزه می‌کند. اسید لوریک نیز که نوعی اسید چرب است، %50 از MCT های این روغن را شامل می‌شود. این اسید، مانع از رشد و تکثیر باکتری ها شده و آنها را از بین می‌برد.

سلامت دندان ها

روغن نارگیل می‌تواند جذب کلسیم در دندان ها را بالا برده و از آنها محافظت نماید. هچنین با خواص ضدمیکروبی خود، باکتری های دهان را از بین می‌برد و از پوسیدگی دندان ها و تشکیل پلاک بر روی آنها نیز جلوگیری می‌کند. از این روغن نیز می‌توان برای سفید شدن دندان ها و رفع التهابات لثه نیز کمک گرفت. بدین منظور می‌توانید کمی روغن نارگیل را مانند دهانشویه در دهان خود بچرخانید. این روش می‌تواند روشی کمک کننده به سلامت دندان ها باشد. اما اگر دندان های شما دچار مشکلات جدی تری هستند، باید حتما برای درمان آنها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درخشش و نرمی موها

درخشش موها یکی از شناخته شدن ترین خواص روغن نارگیل است. مسلما موهای آسیب دیده، می‌توانند ظاهری ناخوشایند برای ظاهر فرد ایجاد کنند. ماساژ موها با روغن نارگیل آنها را براق و درخشان کرده، خشکی آنها را از بین می‌برد و می‌تواند موهای آسیب دیده شما را ترمیم نماید. از طرفی با استفاده از این روغن برای پوست سر خود، می‌توانید موهای خود را از شوره سر در امان نگه دارید. در واقع روغن نارگیل عمیقا به موها نفوذ می‌کند و با این عمل آنها را تغذیه کرده و با تقویت آنها از شکستگی تارهای مو پیشگیری می‌نماید.

نرمی و درخشش موها با روغن نرگیل

سلامت پوست

می‌توان از این روغن برای پوست به عنوان یک مرطوب کننده جهت از بین بردن خشکی آن (به خصوص در اثر استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده) استفاده کرد. این ماده عوارضی برای پوست به همراه نداشته و می‌توان آن را برای درمان بیماری هایی مانند تبخال، اگزما، پسوریازیس و دیگر التهابات پوستی (در کنار استفاده از داروهای تجویز شده) و پیشگیری از چروک شدن پوست بکار برد. به همین علت است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از خواص روغن نارگیل استفاده شده است. از دیگر فواید این ماده برای پوست می‌توان به حفاظت از این لایه از بدن در برابر عوامل خارجی، عفونی و مواد شیمیایی اشاره کرد.

مبارزه با کاندیدا

کاندیدا نوعی قارچ است که قسمت های مختلف بدن مانند دهان، واژن، دستگاه گوارش و پوست را درگیر می‌کند. رشد بیش از حد این قارچ بدن را به عفونت مبتلا می‌کند. روغن نارگیل علاوه بر پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست، به دلیل دارا بودن اسید کاپریلیک و اسید لوریک، خواص ضد میکروبی خود را نیز بر پوست اعمال کرده و به رفع عفونت کاندیدا کمک می‌کند. اما باید توجه کنید که خواص روغن نارگیل در این باره آرام آرام و به تدریج بر پوست تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان از آن توقع درمان یک شبه را داشت.

کاهش وزن بدن

همانطور که گفتیم در روغن نارگیل، تری گلیسرید با زنجیره متوسط یا MCTs وجود دارد. یکی از مزایای این ماده افزایش کالری سوزی است. در واقع MCTs سوخت و ساز بدن را بالا برده و می‌تواند در کاهش وزن بدن کسانی که دارای اضافه وزن هستند، موثر باشد. البته این روغن خود کالری بالایی دارد و تنها استفاده از روغن نارگیل به مقدار زیاد نمی‌تواند به کاهش وزن شما کند. بنابراین دور از انتظار است که زیاده روی در مصرف روغن نارگیل بتواند شما را به وزن ایده آلتان برساند. برای نتیجه گیری بهتر باید فعالیت های بدنی و همچنین اعتدال در مصرف این ماده را نیز رعایت نمایید.

تامین انرژی بدن

MCTs هایی که در روغن نارگیل وجود دارند، می‌توانند به سرعت انرژی مورد نیاز بدن را فراهم نمایند. در اصل MCT ها مستقیما به کبد رفته و سریعا به منبعی از انرژی تبدیل می‌شوند. به همین دلیل است که معمولا ورزشکاران در رژیم غذایی خود از روغن نارگیل استفاده می‌کنند. روغن نارگیل علاوه بر اینکه کالری کمتری نسبت به روغن های دیگر دارد، قادر است به تامین انرژی افرادی که روزانه فعالیت های زیادی انجام می‌دهند و همچنین به بالا رفتن استقامت و عملکرد بهتر آنها کمک کند.

احساس سیری و کاهش گرسنگی

خواص دیگر MCT های موجود در روغن نارگیل این است که می‌توانند احساس سیری را برای شما ایجاد نمایند. MCT ها هنگام مصرف، شکسته شده و مولکول هایی به نام کتون را به وجود می‌آورند. این مولکول ها بر پیام رسان های شیمیایی مغز تاثیر مستقیم گذاشته و باعث تغییر در سطح هورمون های گرسنگی می‌شوند. در نتیجه می‌توانند اشتهای فرد را کاهش داده و احساس سیری را به وجود آورند. البته با وجود اینکه در روغن نارگیل مقدار زیادی MCTs وجود دارد اما نمی‌توان گفت که این روغن نسبت به روغن های دیگر، به خودی خودی در کاهش گرسنگی نقش دارد.

احساس سیری و کاهش گرسنگی با روغن نارگیل

کاهش علائم بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر نوعی اختلال عملکردی مغزی است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. این شرایط سبب کاهش توانایی مغز برای استفاده از گلوکز جهت تامین انرژی بدن می‌شود. محققان معتقدند که کتون ها می‌توانند برای سلول های مغزی یک منبع انرژی جایگزین باشند و علائم اولیه آلزایمر جزئی تا معمولی را کاهش دهند. در روغن نارگیل نیز میزان زیادی MCT وجود دارد که می‌تواند کتون های خون را بالا ببرد. در نتیجه این قابلیت را دارد که تاثیر قابل توجهی در کم شدن علائم این اختلال داشته باشد.

بهبود سیستم ایمنی

از دیگر خواص روغن نارگیل تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌باشد. گفته شد که روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک و اسید کاپریلیک است که با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها مبارزه کرده و از بدن در برابر بیماری ها محافظت می‌کند. این ماده همچنین تعداد گلبول های سفید را بهبود بخشیده و به سیستم ایمنی ضعیف شده کمک می‌کند تا در برابر عوامل بیگانه عملکردی بهتری از خود نشان دهد.

سلامت استخوان ها

روغن نارگیل می‌تواند جذب ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم را در بدن افزایش دهد. در نتیجه می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند. اما پوکی استخوان تنها از کمبود کلسیم ناشی نمی‌شود. بلکه عواملی دیگر مانند رادیکال های آزاد نیز می‌توانند سبب بروز این عارضه شوند. از آنجایی که روغن نارگیل سرشار از آنتی اکسیدان هاست، می‌تواند این مولکول ها را خنثی کرده و بر افزایش سلامتی استخوان ها تاثیر بگذارد.

بهبود گوارش

عملکرد ضعیف دستگاه گوارش می‌تواند زندگی روزمره را دچار اختلال کند. سندروم روده تحریک پذیر یا IBS، بیماری التهابی روده یا IBD، کولیت، بیماری کرون، زخم معده و… نمونه ای از این موارد هستند. زمانی که باکتری ها و قارچ ها در این قسمت از بدن رشد کنند، جذب مواد مغذی دچار اختلال شده و موجب ناراحتی دستگاه گوارش مانند، نفخ، یبوست و… می‌شود. برای بهبود گوارش بدن خود می‌توانید از خواص روغن نارگیل بهره مند شوید. یکی از فواید دیگر MCTs ها این است که می‌توانند هضم و جذب مواد مغذی را بهبود ببخشند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی، باکتری ها و دیگر عفونت های انگلی و قارچی را ضعیف کرده و تا حد زیادی قادرند در از بین رفتن آنها تاثیرگذار باشند.

بهبود گوارش با روغن نارگیل

کاهش تشنج

بسیاری از مردم از رژیم های کتو که کربوهیدرات کم و چربی بالایی دارند، برای کمک به مشکلاتی مانند صرع مقاوم به دارو استفاده می‌کنند. در اصل کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش گلوکز خون می‌شود. افزایش مصرف چربی نیز می‌تواند کتون ها را در خون بالا ببرد. مغز از این کتون ها به عنوان منبعی جایگزین به جای گلوکز استفاده کرد که این امر می‌تواند تعداد دفعات تشنج را در فرد کاهش دهد.

تعادل هورمون ها

اختلالات هورمونی می‌تواند مشکلات متعددی را در بدن بانوان و آقایان به وجود آورد. اما روغن نارگیل به دلیل غنی بودن از اسید لوریک می‌تواند به حفظ تعادل هورمون ها منجر شود. مصرف این ماده می‌تواند در دوران یائسگی نیز مفید باشد و بر سطح هورمون استروژن نیز تاثیر بگذارد.

تقویت عضلات

خواص MCT های موجود در روغن نارگیل تنها به افزایش سوخت و ساز منتهی نمی‌شود. بلکه می‌توان از آنها برای عضله سازی نیز استفاده کرد. در بسیاری از مکمل های عضله ساز نیز از MCT ها استفاده می‌شود. با مصرف روغن نارگیل اصل می‌توانید از این فواید سود ببرید.

تقویت عضلات با روغن نارگیل

کلام پایانی

روغن نارگیل ماده ای پر خاصیت بوده که می‌توانید از آن برای موارد آرایشی بهداشتی استفاده کرده و یا آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای نگهداری از این روغن نیز نباید آن را مانند روغن آرگان در معرض نور خورشید قرار دهید. توجه کنید که برای بهره مندی از خواص روغن نارگیل برای سلامتی بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا درگیر عوارض احتمالی آن نشوید.

?? می‌توانید خاصیت دیگری از روغن نارگیل را برای ما نام ببرید؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

علت و درمان قاعدگی نامنظم

محصولات مرتبط در تبیکال:

صابون کودک فابیز

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.