نقد و بررسی

خواص مهم ویتامین E

ویتامین E چیست؟

ویتامین E چیست؟

ویتامین E ویتامینی محلول در چربی است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل میکند. آنتی اکسیدان به عنوان یکی از خواص ویتامین E از سلول ها در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد حفظ می‌نماید و از ابتلای فرد به بیماری هایی مانند سرطان، آلزایمر و بیماری قلبی میکاهد.

این ویتامین از جمله موادی است که بدن نمیتواند آنرا تولید کند و ما باید با مصرف مواد غذایی و مکمل ها آنرا تامین کنیم. البته طبیعی است مصرف بیش از حد این ویتامین میتواند دردسرساز باشد. پس قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

منابع ویتامین E

  • بادام زمینی
  • بادام
  • پسته
  • تخم کدو
  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • دانه آفتابگردان
  • فندق
  • انبه
  • اسفناج
  • گوجه فرنگی
  • کیوی
  • زردالو
  • تمشک
  • کلم بروکلی
  • روغن هسته انگور
  • روغن سبوس برنج

و…

مصرف ویتامین E برای بزرگسالان روزانه 15 میلی گرم است که میتوان آنرا بصورت مکمل هایی در قالب کپسول ویتامین ای 400 مصرف نمود.

خواص ویتامین E:

در اینجا به بررسی فواید شگفت انگیز ویتامین E میپردازیم که شامل موارد زیر است:

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد به سلول های بدن حمله ور شده و آنها را تجزیه میکنند. با افزایش این مولکول ها آسیب های شدید به بدن وارد میشود که منجر به سرطان و بیماری های قلبی میگردد. از آنجایی که گفته شد این ویتامین، آنتی اکسیدانی قوی است که موجب کاهش آسیب ها و التهاب ها میشود و سرعت روند پیری سلول ها کاهش میدهد.

همچنین این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری های شایع و شرایط وخیم پیشگیری میکند.

حفظ سلامت پوست

یکی از خواص ویتامین E که خیلی افراد از آن بهره می‌برند، تامین سلامت پوست است. این ماده با افزایش رطوبت و ویژگی کشسانی پوست از پیری زودرس آن جلوگیری میکند. از طرفی در افراد سیگاری و افرادی که بیشتر در معرض تابش اشعه ماورای بنفش هستند ابتلا به سرطان پوست را میکاهد. همچنین سبب بهبود آفتاب سوختگی و ایجاد جوش و اگزما میشود.

به دلیل اینکه ویتامین ای موجب بازسازی سلول ها و احیای آنها میشود برای درمان و بهبود جای زخم، جوش و رفع چین و چروک قابل مصرف است. در نتیجه باعث میشود پوستی جوان تر، سالم تر و و صاف تری داشته باشید.

خواص ویتامین E، حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت مو

در اینجا دوباره به خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E برمیگردیم که از آسیب های محیطی به مو جلوگیری میکند. این ماده علاوه بر خونرسانی به پوست سر، رطوبت پوست سر را حفظ میکند و منجر به پوسته پوسته  و خشک شدن پوست سر نمیشود. هم چنین ظاهی زیبا را برای موهایتان فراهم میکند.

برای سلامت ساقه موهایتان میتوانید مقداری ویتامین E را به به موهای خود بمالید. این کار علاوه بر حفظ سلامت موها به رفع وز آنها و موخوره نیز کمک میکند.

خواص ویتامین E، حفظ سلامت مو

تنظیم هورمون ها

از علائم نامنظم بودن هورمون ها میتوان به افزایش وزن، عفونت مجاری ادراری، سندرم پیش از قائدگی، جوش، موهای زائد، اضطراب و خستگی اشاره کرد.

از آنجایی ویتامین E با چاقی ارتباط دارد این افراد مبتلا به سندروم متابولیک امکان دارد بیشتر از دیگران به کمبود این ویتامین رو به رو باشند. این ویتامین با متعادل کردن هورمون ها، چرخه قاعدگی را منظم و رسیدن به وزن ایده آل را آسانتر میکند.

خواص ویتامین E، تنظیم هورمون ها

کاهش علائم سندروم پیش از قائدگی

ممکن است  2 یا 3 روز قبل از شروع قائدگی علائمی مانند ناراحتی، گریه، عصبانیت یا میل به خوردن بعضی خوراکی ها و… را داشته باشید. با مصرف ویتامین E دو سه روز قبل از شروع قائدگی به کاهش این علائم کمک و زمان درد و خونریزی را کم میکند.

بهبود بینایی

بیماری هایی مانند تباهی لکه زرد در اثر کهولت سن بوجود می آیند که با کمک گرفتن از خواص ویتامین E می‌توان ابتلای به این بیماری را کاهش داد. البته برای اینکه مصرف ویتامین E موثر باشد باید به همراه ویتامین C و روی استفاده شود.

خواص ویتامین E، بهبود بینایی

کمک به رشد جنین

مصرف این ماده در دوران بارداری برای رشد جنین ضروری است زیرا سبب کنترل التهاب و حفاظت از اسیدهای چرب مهم میشود. به گفته برخی متخصصان این ماده برای رشد اولیه مغز ضروری است. بهتر است زنان باردار و شیرده با مشورت پزشک خود برای استفاده از خواص ویتامین E، مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند تا دچار کمبود آن نشوند.

خواص ویتامین E، کمک به رشد جنین

پیشگیری از بیماری آلزایمر

ویتامین E روند از دست دادن حافظه و  سایر اختلالات نورولوژیک کند میکند. در نتیجه میتواند وابسته بودن به دیگران را تاخیر بیندازد.

تنظیم کلسترول

کلسترول ماده ای است که توسط کبد تولید میشود و برای عملکرد سلول ها و عصب ها ضروری است. حال اگر کلسترول با اکسیژن اکسید شود وضعیت خطرناکی را به وجود می اورد. به دلیل قابلیت آنتی اکسیدانی، این ویتامین میتواند از اکسید شده کلسترول جلوگیری کرده و با رادیکال های آزاد مبارزه کند. همچنین کاهش فعالیت آنزیمی که وظیفه تولید و سنتز کلسترول را بر عهده  دارد از دیگر خواص ویتامین E میباشد.

خواص ویتامین E، تنظیم کلسترول

علائم کمبود ویتامین E:

و…

مصرف بیش از حد ویتامین E:

مصرف بیش از حد این ماده خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در افراد دیابتی افزایش میدهد. از آنجایی که این ویتامین رقیق کننده خون میباشد احتمال خونریزی را افزایش میدهد و نباید بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار بگیرد. ویتامین E از نوع مکمل های مصنوعی منجر به کاهش بینایی در اشخاص مبتلا به رتینیس های رنگدانه میگردد. همچنین باعث تشدید مشکلات لخته شدن خون در رابطه با کمبود ویتامین K میشود.

 

جمع بندی

ویتامین E، ویتامین محلول در چربی است که فواید زیادی برای بدن دارد. از خواص ویتامین E می‌توان به حفظ سلامت پوست و مو، سلامت چشم ها و… اشاره کرد. این ویتامین در منابع غذایی مختلفی وجود دارد که می‌توان با مصرف آنها نیاز بدن به این ماده را برطرف کرد. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. در این صورت ممکن است عوارضی چون افزایش خونریزی، احتمال بروز حمله قلبی در افراد دارای سابقه این مشکلات و… برای فرد اتفاق بیفتد. علائم کمبود این ویتامین را نیز برای شما ذکر کردیم. در نتیجه اگر احساس می‌کنید از کمبود ویتامین E رنج می‌برید، می‌توانید با مراجعه به پزشک و اطمینان از ابتلا، از مکمل های آن استفاده نمایید.

آیا شما می‌دانید که ویتامین E چه فواید دیگری می‌تواند داشته باشد؟ در قسمت دیدگاه ها آن را برای ما و کاربران گرامی یادداشت کنید.

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

عوارض پوکی استخوان

فواید شگفت انگیز آلوئه ورا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.