نقد و بررسی

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، در قسمت پایین کمر و بین دو شکاف باسن به وجود می‌آید. این اتفاق در اثر بازگشت و پیچیدن موها در زیر پوست رخ می‌دهد و به شکل سوراخ یا حفره هایی کوچک است که از مو، چرک و مواد زائد پر می‌شود. این بیماری می‌تواند به مرور زمان، دردناک شده و حالت عفونی به خود بگیرد. این بیماری معمولا همراه با ترشحات چرکی و بد بو است. طبق بررسی های انجام شده، آقایان و مردان جوان، به این بیماری بیشتر از دیگران مبتلا می‌شوند. درمان کیست مویی از دیگر موضوعاتی است که باید در این شرایط، مورد توجه قرار بگیرد.

بصورت کلی علت اصلی به وجود آمدن این بیماری مشخص نیست اما همان طور که گفته شد دلیل آن، بازگشت موی بدن به زیر پوست است. بدن مو را به عنوان یک عامل بیگانه تلقی کرده و با شروع واکنش دفاعی علیه آن، عفونت و درد آغاز می‌شود.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

علائم و نشانه های کیست مویی

در ابتدا فقط یک فرورفتگی جزئی به همراه قرمزی پوست مشاهده می‌شود. ولی با گذشت زمان و به تدریج عفونت و چرک به وجود آمده و به شکل کیست یا آبسه مشاهده می‌شود. در این مرحله علائم کیست به شکل زیر است:

  • ایجاد تورم و التهاب در محل کیست
  • احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
  • وجود ترشحات چرکی و خونی در محل آبسه به همراه بوی بد
  • خارج شدن مو از محل کیست
  • وجود چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست
  • وجود قرمزی پوست و التهاب در اطراف مقعد
  • احساس درد در ناحیه پایین کمر

به همین دلیل است که بسیاری از افراد با داشتن تعدادی کمی از علائم به فکر درمان کیست مویی هستند.

  • علائم و نشانه های کیست مویی

تشخیص کیست های مویی

تشخیص این بیماری، توسط معاینه فیزیکی و ظاهری ناحیه محل کیست امکان پذیر است. از آنجایی که این بیماری علائم و نشانه های مشخصی دارد، پزشک به راحتی و بدون نیاز به آزمایش خون و عکس برداری می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد و پس از آن درمان کیست مویی را آغاز کند.

کیست مویی در پایین کمر

این بیماری در بسیاری از نقاط بدن ممکن است رخ دهد ولی یکی از شایع ترین نوع آن در قسمت پایین کمر است که شیوع گسترده ای در بین آقایان دارد.

محل اصلی ایجاد این نوع کیست، در پایینی ترین قسمت کمر و در میان شکاف دو باسن می‌باشد. از اصلی ترین علائم آن، وجود چندین حفره دارای موهای پیچیده و چرک و عفونت در این ناحیه است که با التهاب و درد زیاد همراه است که در متن های قبلی توضیح داده شد.

دلایل ایجاد کننده کیست مویی

عواملی که باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود به طور قطعی مشخص نیستند اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی می‌تواند در بروز این بیماری سهیم باشد.

پزشکان عوامل زیر را جزء مهمترین دلیل این بیماری می‌دانند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • پرمویی ناحیه کمر
  • ژنتیک
  • سابقه خانوادگی
  • فشار شدید و ضربه های مکرر به کمر
  • نشستن طولانی مدت
  • تعریق شدید
  • پوشیدن لباس تنگ

 

درمان خانگی کیست مویی

کمپرس گرم

یک پارچه را در آب داغ قرار دهید. سپس آب اضافی پارچه را بگیرید و چند دقیقه در منطقه آسیب دیده نگهدارید. این کار را 3 یا 4 بار در روز، تا زمانی که مایع تخلیه شود ، تکرار کنید. دوش آب گرم نیز می‌تواند به این روند کمک کند.

روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای یکی از روش های درمان کیست مویی است. این روغن را با آب به نسبت 10 به 1 رقیق کنید. آن را روی قسمت آسیب دیده قرار داده و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس آن ناحیه را با آب ولرم شسته و کاملا خشک کنید. این روش را 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.

درمان کیست مویی روغن با درخت چای

سرکه سیب

برای درمان کیست مویی از سرکه سیب نیز می‌توان استفاده نمود. 2 یا 3 قاشق چای خوری  سرکه سیب را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس تکه ای پنبه را در این محلول قرار داده  و آن را به مدت 1 دقیقه در محل آسیب دیده قرار دهید. این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید. می‌توانید جهت تسریع بهبودی، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنبد و دو بار در روز بنوشید.

درمان کیست مویی سرکه سیب

نمک اپسوم

1 قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به 1 تا 2 فنجان آب گرم اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید تا نمک به طور کامل حل شود. یک تکه پنبه را در این محلول قرار دهید و آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی محیط آسیب دیده قرار دهید. این کار را روزانه یک بار انجام دهید.

روغن کرچک

یک تکه پنبه را در روغن کرچک گرم خیس کنید و آن را روی محیط آسیب دیده قرار دهید و پنبه را با یک باند ببندید. این روغن را می‌توان 2 تا 3 بار در روز استفاده کرد.

درمان کیست مویی با روغن کرچک

سیر

یکی از روش های موثر برای درمان کیست مویی استفاده از سیر است. یک سیر را پشت چاقو له کنید و آن را روی قسمت آسیب دیده بگذارید. آن را با یک باند و گاز استریل بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. همچنین شما می‌توانید سیر خرد شده را 2 تا 3 بار در روز بخورید و بعد از آن 1 لیوان آب بنوشید.

توجه کنید که استفاده موضعی از سیر برای کسانی که دارای پوست حساس هستند، مناسب نیست. همچنین بیشتر از 10 دقیقه آن را روی پوست خود قرار ندهید.

آلوئه ورا

عصاره گیاه آلوئه ورا را از گیاه جدا کنید و بصورت مستقیم روی نقطه آسیب دیده نگه دارید. اجازه دهید بمدت 15 الی 20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این درمان را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

1 قاشق پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیر شود. سپس خمیر را روی کیست گذاشته و اجازه دهید تا خمیر خشک شود. منطقه را با آب ولرم شستشو دهید. به طور میانگین می‌توانید حدود 2بار از این خمیر استفاده کنید.

درمان کیست مویی با زردچوبه

سخن پایانی

برای پیشگیری از کیست مویی، بهتر است از نشستن های طولانی مدت پیشگیری کنید. تراشیدن موهای دور باسن و کمر نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

کیست مویی یک مشکل بسیار رایج است که برخی از افراد از اینکه برای تشخیص و درمان آن نزد پزشک بروند، خجالت می‌کشند. اما باید توجه کنید که  تاخیر در پیگیری و درمان این مشکل، باعث تشدید و وخامت آن می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از رخ دادن مشکلات بزرگتر به پزشک مراجعه کنید.

به نظر شما از چه روش های خانگی دیگری می‌توان برای برطرف کردن کیست مویی استفاده کرد؟؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

تمام آنچه باید در مودر روماتیسم و روماتیسم مفصلی بدانیم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.