سبک زندگی

دلایل ایجاد شوره سر

دلایل ایجاد شوره سر

مشکلی به نام شوره سر

شوره سر مشکلی است که ممکن است برای افراد گوناگون و در سنین مختلف رخ دهد. این وضعیت معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما ظاهر زیبا و آراسته‌ی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از اشخاص به دنبال روش هایی برای رفع و از بین بردن آنها هستند. دلایل زیادی برای ایجاد شوره سر وجود دارد. قبل از اقدام به رفع این مشکل، بهتر است ابتدا از دلایل آن مطلع شوید؛ سپس با مشورت پزشک راهکارهای درمان آن را عملی کنید.

شوره سر چیست

شوره سر چیست؟

شوره سر، پوسته های کوچک و سفید رنگی هستند که به دلیل افزایش سلول مرده پوست در موها ایجاد می‌شوند. در اصل هنگام ریزش این پوسته ها، این مشکل نمایان می‌شود. این شرایط ممکن است سر را دچار خارش کند. شوره سر در جوانان و میان سال ها بیشتر از دیگران رخ می‌دهد. همچنین افرادی که کمتر نظافت شخصی را رعایت می‌کنند، شوره سر بیشتر دیده می‌شود. اما نمی‌توان آن را به خودی خود از دلایل ایجاد شوره سر دانست. شوره سر خود انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 

انواع شوره سر

شوره خشک سر

رایج ترین نوع شوره، شوره خشک است و معمولا در فصل زمستان بیشتر می‌شود. زیرا تغییر دما و سرد و گرم شدن، سبب خشکی پوست شما می‌شود. شوره خشک، ریز و سفید است و خارش کمی را در پوست سر ایجاد می‌کند. اما خارش شدیدتر ممکن است نشانه ای از بیماری جدی تری باشد.

شوره خشک سر

شوره چرب سر

در زیر پوست غده هایی وجود دارند که سبوم تولید می‌کنند. سبوم ماده ای چرب است که وظیفه آن مرطوب کردن پوست سر و مراقبت از آن است. زمانی که فعالیت این غدد بالا برود، پوست سر چرب می‌شود. این چربی های اضافه، سبب تحریک پوست سر و ایجاد شوره می‌شود. پوسته شوره چرب از پوسته شوره خشک بزرگتر است و حالت روغنی تری دارد. رنگ آن ها نیز بر خلاف پوسته خشک، زرد است.

شوره چرب سر

دلایل ایجاد شوره سر کدام است؟

افراد مبتلا به درماتیک سبورئیک

پوست اینگونه افراد چرب است. به همین دلیل بیشتر در معرض ابتلا به شوره قرار می‌گیرند. پوست این اشخاص قرمز بوده و معمولا دارای پوسته های سفید یا زرد است. در این مورد، شوره در قسمت پشت گوش، ابرو و حتی سینه مشاهده می‌شود.

قارچ

بر روی پوست سر برخی از افراد، قارچی به نام مالاسزیا وجود دارد که از پوست سر تغذیه می‌کند. این قارچ معمولا مشکل جدی برای سر ایجاد نمی‌کند. اما در بعضی افراد که شرایط بدنی خاصی دارند، ممکن است با تحریک پوست سر و ترکیب با چربی آن، موجب ایجاد شوره سر شود.

شامپوی بی کیفیت یا ناسازگار با پوست

هر فرد باید در هنگام خرید شامپو یا محصولات مراقبتی دیگر از جنس پوست سر خود مطلع باشد. زیرا ممکن است برخی از محصولات انتخابی شما به دلیل عدم سازگاری با پوست سر، آن را تحریک کرده و شوره سر را ایجاد کنند. بسیاری از شامپوهای سبک و ملایم، پوست سر را تحریک نمی‌کنند. در نتیجه با استفاده از آنها، شوره سر ایجاد نمی‌شود.

از طرفی عدم شستشوی موها یا اشتباه شستن آنها، می‌تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد شوره سر باشد. برخی هم معتقدند شستن زیاد موها چربی طبیعی پوست را از بین برده و آن را خشک می‌کند. بنابراین این خشکی، می‌تواند به پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره سر بیانجامد. دلیل قطعی برای تکذیب یا تایید این موضوعات وجود ندارد اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که دفعات شستشوی موها در افراد مختلف، متفاوت است.

شانه نکردن موها

شانه کردن موها می‌تواند سلول های مرده پوست را از بین برده و از ایجاد شوره پیشگیری کند. پیشنهاد می‌شود که روزانه موهای خود را حداقل یکبار شانه کنید. این کار مانع از تجمع سلول های مرده بر روی پوست می‌شود.

خشکی پوست سر

افرادی که پوست سر آنها خشک است معمولا به شوره خشک مبتلا می‌شوند. بنابراین باید از به وجود آمدن شرایطی که موجب ایجاد خشکی پوست سر می‌شوند، پیشگیری کرد. مثلا به هم خوردن تعادل دمایی در فصل زمستان یکی از این عوامل است. بهتر است در زمستان محیط خانه بیش از حد گرم نباشد تا در هنگام خروج از منزل و عدم تعادل دمایی، دچار خشکی پوست سر نشوید.

انواع بیماری پوستی

ابتلا به برخی بیماری ها مانند پسوریازیس یا اگزما از دیگر دلایل ایجاد شوره سر است که این شرایط را تشدید خواهند کرد. بنابراین اگر به این گونه بیماری ها دچار هستید، باید برای پیشگیری از تشدید عوارض آن به پزشک خود، مراجعه کنید.

دلایل ایجاد شوره سر ، بیماری پوستی

 سن و شرایط هورمونی

عوامل هورمونی نیز گاهی اوقات می‌توانند شوره سر را ایجاد کنند. تاثیر عوامل هورمونی در این زمینه در بانوان شایع تر است. همچنین گفته شد که شوره سر در جوانان و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی که شامل مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن نباشد، می‌تواند از دلایل ایجاد شوره سر باشد. بطور مثال کمبود روی، ویتامین های گروه B و امگا 6 می‌تواند فرد را به شوره سر مبتلا می‌کند. اما تاکنون روشی که بتوان با استفاده از رژیم غذایی شوره سر را درمان کرد، مشخص نشده است.

درمان شوره سر

با مراجعه به پزشک ویژگی هایی مانند سن، شرایط هورمونی، بیماری های زمینه ای و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. در برخی شرایط تنها با داروها یا شامپوهای خاص می‌توان این مشکل را رفع نمود. گاهی اوقات نیز می‌توان با تغییر سبک زندگی، از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

کنترل استرس

استرس یکی از عواملی است که در بروز مشکلات مربوط به پوست و مو تاثیر زیادی می‌گذارد. با کنترل استرس می‌توانید سبب بهبود شوره سر شوید.

شانه کردن مو

شانه کردن موها، سلول های مرده پوست را از بین برده و باعث می‌شود موهای سالم تری داشته باشید. دقت کنید که محکم موها را شانه نزنید. می‌توانید در این زمینه از شانه های چوبی استفاده کنید.

درمان ایجاد شوره سر، شونه کردن موها

شستشوی موها

از دیگر دلایل ایجاد کننده شوره سر می‌توان به چگونگی و دفات شستشوی موها اشاره نمود. گفته شد که تعداد دفعات شستشوی موها در هر شخص متفاوت است. بنابراین هر فرد با قرار گرفتن در برابر آلودگی باید با توجه به جنس پوست و موی خود، آنها را شست و شو دهد. بهتر است در هنگام شستن سر، پوست آن را به خوبی ماساژ داده تا آلودگی ها و سلول های مرده پوست از بین برود.

درمان شوره سر ، شستشوی موها

رژیم غذایی مناسب

در صورتی که رژیم غذایی نامناسب ایجاد کننده شوره سر باشد، باید آن را اصلاح نمود. خودداری از مصرف چربی ها و روغن های حیوانی، شیرینی، شکلات، آجیل، غذای سرخ شده با ادویه زیاد، این شرایط را بهبود می‌بخشد. همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات، پروتئین، انواع ویتامین مانند ویتامین E و ویتامین گروه های B از شوره سر پیشگیری می‌کند.

درمان شوره سر ، رژیم غذایی

شامپوهای ضدشوره

در صورت ابتلا به شوره سر خفیف می‌توانید از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید. این نوع شامپوها انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی تهیه می‌شوند. بطور مثال شامپو های حاوی سلنیوم سولفاید سبب می‌شود غدد پوستی، چربی کمتری تولید کنند. همچنین شامپو هایی که در آنها از قطران زغال سنگ استفاه شده است، موجب کاهش تولید سلول های پوستی مازاد می‌شود.

کلام آخر

شوره سر مشکلی است که ضرری برای بدن ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند خارس سر را به وجود آورد. اما در صورتی که شوره سر با علائم دیگری مانند قرمزی، التهاب، بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس همراه باشد، باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین درمان شوره ممکن است کمی زمان بر باشد. به خصوص اگر مشکلاتی جدی سبب بروز این عارضه شده باشند. از طرفی شوره سر در برخی افراد نیز کاملا از بین نمی‌رود و تنها شدت آن کاهش میابد. بنابراین لازم است قبل از شروع درمان دلایل ایجاد شوره سر خود را بررسی کنید.

اگر درباره درمان شوره سر خود، تجربیات سودمندی دارید، آن را برای ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

نشانه های فقر آهن یا کم خونی

روش های تقویت حافظه کدام‌اند؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.