نقد و بررسی

روش های خانگی سفید شدن دندان ها

سفید شدن دندان ها

دندان های سفید و بدون لک، علاوه بر زیبایی فرد، بر اعتماد به نفس فرد نیز تاثیر می‌گذارد. مصرف چای، سیگار، قهوه و علاوه بر این ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب ایجاد لک بر روی دندان ها می‌شود. خوشبختانه بسیاری از داروهای خانگی هستند که می‌توانید جهت سفید شدن دندان ها و از بین بردن لک از آن ها استفاده کنید. استفاده از این مواد بدون عوارض بوده و می‌تواند در بازگرداندن زیبایی دندان هایتان به شما کمک کند.

روش های سفید شدن دندان ها

روش های موثر سفید کردن دندان

قرقره کردن پراکسید هیدروژن

ابتدا با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید. سپس نصف فنجان آب را با 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن مخلوط کرده و به مدت 1 دقیقه قرقره کنید. برای حذف باقی مانده پراکسید هیدروژن، دندان ها را مسواک زده و سپس با آب بشویید. می‌توانید این کار را تا زمانی که دندان هایتان سفید شود، ادامه دهید.

ترکیب نمک دریا و جوش شیرین

یک قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای خوری نمک دریا با مقداری آب ترکیب کنید. از مسواک نرم برای مالیدن خمیر به دندان خود استفاده کنید و به آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. سپس دهان خود را شسته و با خمیر دندان مسواک بزنید.

خمیر زردچوبه

یک قاشق چای خوری زردچوبه ارگانیک و مقدار کمی آب را در یک ظرف کوچک ریخته تا خمیری بدست آید. به مدت 2 دقیقه با مسواک نرم بر روی دندان ها بکشید و آنها بشویید. سپس برای از بین بردن باقی مواد، دندان ها را با خمیردندان مسواک بزنید.

سفید شدن دندان ها با زردچوبه

زغال فعال

زغال یکی از دیگر از موادی که به خوبی باعث سفید شدن دندان ها شده و لکه ها را از روی آنها می‌زداید. در ابتدا مسواک خود را مرطوب کنید. سپس پودر ذغال با درجه فعال مواد غذایی روی مسواک بریزید و به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. مراقب باشید پودر به اطراف پاشیده نشود. چون می‌تواند محیط خانه را لکه دار کند. پس از آن دهان خود را با آب بشویید و بطور منظم دندان های خود را بشویید.

سفید شدن دندان با زغال فعال

خمیر آب لیمو و جوش شیرین

یک قاشق چای خوری آب لیمو را با مقدار لازم جوش شیرین ترکیب کنید و خمیر بدست آمده را با مسواک نرم روی دندان های خود بکشید. سپس دهان خود را شسته و با خمیر دندان، دندان ها مسواک بزنید تا آب لیمو از روی آنها پاک شود.

سفید شدن دندان با لیمو و جوش شیرین

قرقره روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل، یکی دیگر از روش های سفید شدن دندان هاست. یک قاشق غذا خوری از روغن نارگیل ارگانیک را در دهان بریزید و قرقره کنید و چند دقیقه در دهان خود بچرخانید؛ مانند زمانی که از دهان شویه استفاده می‌کنید. سپس جوش شیرین را روی مسواک مرطوب بپاشید و دندان های خود را بشویید.

سرکه سیب

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را مانند دهان شویه در اطراف دهان خود برای 2 دقیقه بچرخانید. پس از آن مسواک را در سرکه سیب فرو کرده و برای کمک به حذف لکه ها مسواک بزنید و بعد بشویید. سپس دندان های خود را با جوش شیرین و خمیر دندان مسواک بزنید تا سرکه ها را از دهان خود پاک کنید. این روش را برای ضدعفونی دهان و دندان خود نیز می‌توانید استفاده کنید.

سفید شدن دندان ها با سرکه سیب

جوش شیرین خمیر دندان و پراکسید هیدروژن

2 قاشق چای خوری جوش شیرین و خمیردندان و یک قاشق چای خوری پراکسید هیدروژن را ترکیب کرده و مخلوط بدست آمده را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی دندان پخش کنید. دندان ها را با مخلوط مسواک کرده و سپس بصورت کامل بشویید. برای حذف کامل پراکسید هیدروژن از دهان، با خمیر دندان یا جوش شیرین به طور منظم مسواک بزنید.

اسانس های جوش شیرین و روغن نعنا

به مقدار مساوی از روغن جوش شیرین را با چند قطره روغن نعنا یا روغن چوب دارچین مخلوط کنید تا ماده ای برای دندان تهیه کنید. با این مخلوط دندان های خود را روزی دو بار مسواک بزنید.

زرد چوبه، روغن نارگیل و روغن نعنا

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و در صورت تمایل با چند قطره روغن نعنا یا روغن چوب دارچین مخلوط کنید تا خمیر دندان ایجاد شود. از این ماده را برای مسواک زدن و سفید شدن دندان هایتان استفاده کنید.

پوست پرتقال و نمک

بخش سفید پوست پرتقال را با نمک دریا بپوشانید سپس به آرامی بر روی دندان های خود به مدت 5 دقیقه مالش دهید بعد آن را بشویید. برای حذف کامل مرکبات به طور منظم از خمیردندان یا جوش شیرین برای پاک کردن دندان ها استفاده نمایید.

سفید شدن دندان با پوست پرتقال و نمک

توت فرنگی و جوش شیرین

یک توت فرنگی بزرگ را برش داده و له کنید. سپس آن را با نصف قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید و هم بزنید. سپس مخلوط را به مدت 5 دقیقه روی دندان بریزید و بعد بشویید و در نهایت برای حذف تمام ماده تهیه شده، دندان خود را با خمیردندان مسواک بزنید.

سفید شدن دندان با توت فرنگی و جوش شیرین

پوست موز روی دندان

به آرامی یک قطعه کوچک از داخل پوست موز را برای حدود 10 دقیقه روی دندان های خود بمالید. مانند روش های قبلی برای حذف باقی مانده موزها، دندان خود را بشویید.

برگ ریحان

در این روش چند برگ ریحان را بسیار ریز کنید و کمی جوش شیرین و نمک به آن اضافه کنید. خمیر سبز رنگی به وجود می‌آید. به مدت 5 دقیقه با خمیر به وجود آمده مسواک بزنید. یکی از مزیت های این روش، طعم مطلوب خمیر ریحان است که حس طراوت و تازگی را در دهان به وجود می‌آرد. نعنا نیز یکی از موادی که منجر به سفید شدن دندان ها و خوشبو شدن دهان می‌شود.

سفید شدن دندان با برگ ریحان

آب سیب و کرفس

این دو ماده غذایی که گیاهی هستند، حاوی مقدار بالایی فیبرهای سلولوزی اند، که می‌توانند رنگ دانه‌ها یا لکه هایی که بر روی دندان قرار دارد را به مرور زمان از بین ببرد، همچنین فیبرها باعث تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز می‌شود.

ترکیب میخک، نارگیل و زردچوبه

می‌توانید برای روشن شدن دندان ها و از بین رفتن لکه ها، 2 قطره روغن میخک را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل و پودر زردچوبه مخلوط کرده و ترکیب را 10 قیقه روی دندان هایتان قرار دهید. سپس دندان را با ترکیبی که روی آن قرار دارد مسواک بزنید. می‌توانید به صورت هفتگی از این ترکیب، برای سفید شدن دندان خود استفاده کنید.

 

پیشگیری از لکه دار شدن دندان

باید این مورد را در نظر داشت که با بالا رفتن سن، مینای دندان کم کم از بین می‌رود و موجب زرد شدن و لکه دار شدن دندان ها می‌شود. اما برای کاهش سرعت این روند، بهتر است موارد زیر را رعایت کنیم:

عدم مصرف دخانیات:  تنباکو با نفوذ با مینای دندان، لکه های قهوه ای بر روی آنها ایجاد می‌کند و ظاهر زیبای آنها را از بین می‌برد. از بین بردن چنین لکه هایی بسیار دشوار است و نیاز به زمان زیادی دارد و حتی گاهی اوقات این لکه ها قابل بر طرف شدن نیستند.  علاوه بر این سیگار، بیماری های لثه و ریه را در بدن شما ایجاد می‌کند. بنابراین هرچه کمتر به سراغ دخانیات بروید، به نفع شماست.

مصرف برخی مواد غذایی:  مصرف برخی مواد خوراکی، مانند چای، قهوه، نوشابه، آب انگور و دیگر آب میوه ها، باعت ایبجاد لک بر روی دندان ها می‌شود. همچنین برخی نوشیدنی های انرژی زا که مورد علاقه بسیاری از افراد است، به مرور زمان مینای دندان را از بین برده و در نتیجه لکه هایی بر روی آنها ایجاد می‌کند. البته این به این معنی نیست که نباید آنها را مصرف کنید. بلکه باید پس از هر با استفاده دندان ها را مسواک کرده و بشویید.

مصرف برخی داروها:  مصرف برخی داروها سبب ایجاد لک بر روی دندان ها می‌شود که البته می‌توان آنها را بر طرف کرد. این داروها شامل موارد زیر می‌شود:

  • آنتی هیستامین
  • تتراسایکلین
  • آهن
  • داروهای مربوط به فشار خون
  • زیاده وی در استفاده از فلوراید بدون توصیه پزشک

جمع بندی

بسیاری از عادات روزانه مانند مصرف قهوه و نوشابه، استعمال سیگار و… موجب ایجاد لکه و زردی بر روی دندان ها می‌شود و ظاهر آنها را نازیبا می‌کند. روش های ساده‌ی زیادی برای روشن شدن دندان ها وجود دارد که برخی از آنها را برای شما ذکر کردیم. بسیاری از این مواد به آسانی قابل تهیه بوده و در این زمینه کاربرد دارند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که از بین بردن لکه دندان ها به روش های خانگی نیازمند زمان است و شما باید علاوه بر رعایت اصول اولیه، مانند (پرهیز از استعمال دخانیات و استفاده از نخ دندان و مسواک بصورت روزانه)، وقت زیادی را برای رسیدن به آنچه می‌خواهید صرف کنید. همچنین رعایت رژیم غذایی نیز می‌تواند به حفظ سلامتی دندان ها کمک کند.

شما از کدام یک از روش های خانگی سفید شدن دندان ها نتیجه گرفته اید…؟؟؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

چه مواردی باعث آسیب به دندان های شما می‌شود؟

محصولات مرتبط در تبیکال:

مسواک کانفیدنت مدل Golden Charcoal با برس نرم

دهانشویه میسویک (MISSWAKE) مدل Anti-Plaque حجم 400 میلی لیتر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.