نقد و بررسی

عفونت ریه یا پنومونی

عفونت ریه یا پنومونی

عفونت ریه چیست؟

به التهاب بافت ریه، که یک یا دوطرف قفسه سینه را درگیر می‌کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می‌شود، عفونت ریه یا پنومونی گفته می‌شود. عفونت ریه ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود.

عفونت ریه یا پنومونی، بیماری بسیار شایعی است که سالانه یک درصد از افراد بالغ را درگیر می‌کند و  برخی از افراد را به کام مرگ می‌کشاند. این بیماری بصورت معمول، در افراد مسن و کودکان کم سن ابتلای بیشتری دارد.

این بیماری ممکن است، علاوه بر عفونت ها، در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخار های سمی ایجاد شود. همچنین در موارد نادری ممکن است در اثر استنشاق مواد حساسیت زا به وجود آید. مواجه شدن با موادی که در محیط کار و یا محیط های دیگر وجود دارند، باعث ایجاد التهاب ریه می‌شود. بطور مثال، برخی کشاورزان ممکن است بر اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده، به این التهاب دچار شوند. بصورت کلی علت ایجاد عفونت ریه در نیمی از موارد، باکتری ها هستند که نوعی استرپتوکوک مسئول این نوع عفونت می‌شود.

عفونت ریه یا پنومونی یا ذات الریه

عفونت ریه یا پنومونی چگونه ایجاد می‌شود؟

این بیماری ممکن است در اثر تنفس میکرو ارگانیسم ها ایجاد شود. همچنین در موارد نادری ممکن است منبع عفونت ریه در نقطه دیگری از بدن بوده و از طریق جریان گردش خون منجر به عفونت ریه شود. در زمان هایی مانند استفراغ در اثر حالت تهوع، ممکن است بخشی از محتویات معده وارد ریه ها شده و در نهایت منجر به التهاب ریه ها ‌شود، چون ارگانیسم ها از این طریق هم می‌توانند وارد ریه ها شوند. همچنین تماس دست ها با سطوح آلوده ناشی از ذرات تنفسی به جا مانده از فرد مبتلا، لمس دهان و صورت پس از آن، می‌تواند عفونت ریه را ایجاد کند.

چگونگی ایجاد عفونت ریه یا پنومونی یا ذات الریه

علائم عفونت ریه یا پنومونی کدامند؟

بعضی از عفونت های ریه بدون هیچ گونه درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر عفونت شدید باشد، روند درمان متفاوت خواهد بود و خطراتی جدی، سلامت انسان را تهدید می‌کند.

علائم عفونت های باکتریایی، معمولا بصورت ناگهانی شروع می‌شوند. این نشانه ها به صورت تب و لرز، درد قفسه سینه و سرفه ظاهر می‌شوند، که در بعضی شرایط ممکن است فرد مبتلا شرایط بسیار وخیمی داشته باشد.

سرفه های فرد مبتلا، در ابتدا ممکن است خشک باشد، اما یک تا دو روز بعد سرفه ها با خلط همراه می‌شود. خلط ها معمولا زرد رنگ هستند و ممکن است با رگه های خونی داشته باشند. در این شرایط تنفس بیمار سریع و سطحی می‌شود و ممکن است شخص به نفس نفس افتاده و در موارد شدید به اکسیژن رسانی نیازمند شود. این علامت ها ممکن است نشان دهنده گسترش عفونت در پرده جنب یا پرده پوشش دهنده ریه ها باشد.

علائم عفونت ریه یا پنومونی یا ذات الریه

چه کسانی بیشتر در معرض عفونت ریه قرار دارند؟

هر کسی می‌تواند به عفونت ریه یا پنومونی مبتلا شود. حتی افراد سالم هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. با این وجود، در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است این بیماری بیشتر مشاهده می‌شود. خطر ابتلای به این بیماری در افراد مسن و نوزادان که سیستم دفاعی ضعیف تری دارند بالاتر از دیگر افراد است. سیگار، تنباکو، عفونت های ویروسی مانند سرما خوردگی و HIV، از دیگر مواردی است که باعث تضعیف ریه می‌شود. بعضی از داروهایی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند در این مورد بی تاثیر نیستند. داروهایی که در درمان سرطان کاربرد دارند جزء این موارد محسوب می‌شوند.

بطور خلاصه افراد زیر بیشتر در معرض این بیماری هستند:

  • سالمندان
  • نوزادان و کودکان
  • زنان باردار
  • افراد سیگاری
  • مبتلایان به بیماری های مزمن مانند آسم و دیابت
  • افرادی که دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن هستند

در صورت ابتلا به عفونت ریه یا پنومونی چه کنیم؟

  • استراحت کنید.
  • زیاد آب بنوشید. زیرا مخاط را از بین برده و سرفه کردن را آسان می‌کند.
  • از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید، یا بخور آب جوش بدهید. می‌توانید اکالیپتوس و یا جوهر نعنای خشک نیز به آب اضافه کنید.
  • در هنگام خواب، سر خود را رو به بالا قرار دهید تا تنفس راحت تری داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از چند بالشت استفاده کنید.
  • از مسکن ها استفاده کنید تا تب بدن پایین بیاید و سردرد و دردهای ماهیچه ای کاهش پیدا کند.
  • برای کاهش گلو درد، عسل و آبلیمو را به همراه آب جوش میل کنید.

 

در صورتی که دچار درد قفسه سینه هستید از کارهای زیر اجتناب کنید:

* کودکان نباید از ظرف آب داغ برای بخور استفاده کنند. زیرا احتمال برخورد آب جوش با پوست آنها وجود دارد.

* افراد زیر 16 سال، نباید آسپرین مصرف نکنند.

از استعمال سیگار پرهیز کنید. این کار بیماری را تشدید می‌کند.

درمان پنومونی چگونه است؟

درمان اصلی عفونت ریه یا پنومونی از طریق آنتی بیوتیک ها می‌باشد. بصورت کلی اکثر افراد با استراحت در منزل به آرامی بهبود پیدا می‌کنند. اما افراد با عفونت شدیدتر، باید در بیمارستان بستری شوند تا سطح اکسیژن خون آنها تحت نظر باشد و مایعات بصورت سرم به آنها تزریق شود. معمولا اکثر افراد حال عمومی بهتری پیدا می‌کنند. اما در صورتی که بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد، حتی با بهترین شیوه درمان ممکن است سبب مرگ بیمار شود.

درمان عفونت ریه یا پنومونی یا ذات الریه

سخن پایانی

عفونت ریه یا پنومونی مشکلی است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. اکنون می‌دانیم که برخی افراد بیشتر مستعد این بیماری هستند و بیشتر باید از محرک های های آن دوری کنند. چنانچه نشانه ها و علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، باید بر اساس توصیه های پزشک برنامه درمانی خود را پیش گرفته و برای برطرف شدن عفونت داروهای تجویز شده را برای بهبودی کامل مصرف نمایید.

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود، نظرات ارزشمند خود را برای ما یادداشت کنید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

درمان کیست مویی

راهکارهای ترک سیگار

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.