سبک زندگی

علائم آب مروارید چشم

بیماری آب مروارید چشم

بیماری آب مروارید

آب مروارید، یکی از انواع اختلالات بینایی است. در صورت از بین رفتن شفافیت عدسی چشم این بیماری بوجود می‌آید. بنابراین با کدر شدن این قسمت، در متمرکز کردن نور روی شبکیه مشکل ایجاد می‌شود. در نتیجه تصویری در این ناحیه شکل نمی‌گیرد. بدین ترتیب فرد تمام مناظر را بصورت مات و غیرواضح مشاهده می‌کند. معمولا احتمال ابتلای فرد به این بیماری، با کهولت سن و قرار گرفتن زیاد در مقابل نور خورشید، افزایش می‌یابد. همچنین به آرامی پیشرفت می‌کند که منجر به تاری دید می‌شود. در ادامه به بیان علائم آب مروارید چشم نیز می‌پردازیم.

بیماری آب مروارید چشم

انواع آب مروارید چشم

آب مروارید هسته ای:  این نوع از آب مروارید بر مرکز عدسی تاثیر می‌گذارد. بینایی کاهش پیدا می‌کند و عدسی رنگی متمایل به زرد پیدا می‌کند. با پیشرفت آن، این رنگ ممکن است به قهوه ای تمایل پیدا کند.

آب مروارید کورتیکال:  آب مرواریدی که بر لبه های عدسی تاثیر می‌گذارد، کورتیکال نامیده می‌شود. با پیشرفت بیماری، رگه های عدسی که کدر شده اند، به سمت مرکز می‌روند و در عبور نور از مرکز عدسی مشکل ایجاد می‌کنند.

آب مروارید زیر کپسول خلفی:  اثرگذاری این نوع آب مروارید چشم، بر پشت عدسی است. در این مورد، یک قسمت مات و کوچک در پشت عدسی تشکیل می‌شود. این لکه، در مقابل مسیر نور قرار می‌گیرد و از نمونه های دیگر می‌تواند سریع تر پیشرفت کند.

آب مروارید ارثی یا مادر زادی:  برخی از افراد، از بدو تولد به این بیماری دچار هستند و در طی زمان می‌تواند پیشرفت کند.

انواع آب مروارید چشم

آب مروارید چشم در اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد. بطور کلی، دیابت کنترل نشده، ضربه به ساختمان چشم، التهابات چشمی، مصرف برخی داروها، قرار گرفتن در برابر اشعه مادون قرمز یا عوامل مادرزادی و… از اینگونه موارد هستند.

آب مروارید می‌تواند هر دو چشم را درگیر کند که می‌تواند در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. در این شرایط ممکن است چشم به جراحی احتیاج داشته باشد.

 

نشانه های آب مروارید چشم

  • مات و کدر شدن عدسی
  • حساسیت به تابش نور
  • کم شدن بینایی
  • سفید شدن مردمک
  • دو بینی
  • دید کم در شب
  • احساس وجود پرده بر روی چشم
  • محو شدن رنگ ها

از دیگر علائم آن میتوان به تغییر زود به زود شماره عینک یا لنز اشاره کرد که فرد را با شرایط دشواری رو به رو می‌کند.

نشانه های آب مروارید چشم

تشخیص

برای تشخیص آب مروارید چشم، پزشک با انجام آزمایش های مورد نظر از چشم، سوابق پزشکی شما را بررسی می‌نماید. همچنین آزمایش دیگری را نیز می‌توان در این موارد انجام داد. سنجش قدرت بینایی، بررسی حرکت و ظاهر آنها، بررسی با دستگاه اسلیپ لمپ نمونه هایی از این آزمایش ها هستند.

از طرفی در بسیاری از موارد با مصرف قطره هایی توسط بیمار، این امکان به پزشک داده می‌شود تا شبکیه و عدسی را مورد بررسی قرار دهد.

عوامل خطرزا

عواملی وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به آب مروارید چشم را افزایش می‌دهند. چاقی و افزایش وزن، استعمال سیگار، مصرف بیش از حد الکل، فشار خون بالا از جمله این عوامل هستند. همچنین در صورتی که فرد در طولانی مدت از داروهای کوتیکواستروئید استفاده کند، می‌تواند در این زمینه خطرآفرین باشد.

درمان

اگر بیماری آب مروارید چشم پیشرفت کرده باشد، باید بر روی چشم جراحی انجام داد. در این عمل، توسط دستگاهی به نام فیکو، از یک شکاف کوچک عدسی چشم را خارج می‌کنند. سپس لنزی را بعنوان عدسی مصنوعی در چشم قرار می‌دهند. 95 درصد این عمل ها با موفقیت به انجام می‌رسند و بینایی فرد را بهبود می‌بخشند. پس از مرخص شدن بیمار و برداشته شدن پانسمان، شخص باید یک سری قطره های خاص را مصرف کند و پس از آن می‌تواند به انجام فعالیت های خود بپردازد.

اما باید در نظر داشت که نباید نواحی اطراف چشم را شست و شو داد. باید از خم شدن پرهیز کنید. در صورتی که بخواهید چیزی را در روی زمین بردارید، باید از فرد دیگری کمک بخواهید. برای جلوگیری از آلوده شدن چشم و محافظت از آن، باید از شیلد چشمی استفاده کنید. اگر در این مدت چشم های شما، به درد و قرمزی مبتلا شدند، باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

پیشگیری

با چندین راهکار ساده می‌توان از پیشرفت یا مبتلا شدن به بیماری آب مروارید چشم پیشگیری نمود.

  • استفاده از عینک آفتابی
  • به حداقل رساندن مصرف الکل
  • عدم مصرف سیگار
  • انجام معاینات چشمی
  • کنترل دیابت
  • داشتن رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزی
  • مواد غذایی مناسب
  • در صورت لزوم کاهش وزن

هویح و کدو حلوایی می‌تواند به سلامت چشم ها بسیار کمک کند. اسفناج نیز سرشار از آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که مصرف روزانه آن، از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند.

ویتامین C، در مواد غذایی مختلف مانند مرکبات وجود دارد که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی را ایفا می‌کند. قابل ذکر است قرار گیری ویتامین C در عدسی چشم نسبت به نواحی دیگر بیشتر است. در صورت تشخیص این بیماری توسط پزشک، می‌توان از مکمل های ویتامین C و بتاکاروتن استفاده کرد.

چای سبز نیز بر بینایی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. این چای حاوی آنتی اکسیدان است که برای بهبود بینایی مفید است. سیر نیز خواص بسیار زیادی دارد. این ماده می‌تواند موجب شفاف شدن عدسی چشم می‌شود که گزینه خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

پیشگیری از آب مروارید چشم

ختم کلام

می‌دانیم که چشم ها اعضایی از بدن بوده که بسیار حساس هستند. بنابراین باید از هر موردی که باعث صدمه و آسیب به آنها می‌شود پرهیز نمود. آب مروارید چشم نیز یکی از بیماری هایی است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این بیماری علاوه بر کاهش بینایی فرد، به چشم ها نیز ظاهر نامناسبی می‌دهد. اما همانطور که گفتیم می‌توان با رعایت مجموعه ای از نکات ساده از بروز آب مروارید پیشگیری کرد. حتی در صورتی که از قبل به آن دچار شده باشید، باز هم می‌توان با روش هایی درمانی اثرات آن را کاهش داد. اما سعی کنید قبل از اینکه کار به درمان برسد، از ایجاد آن جلوگیری کنید.

شما برای کاهش علائم آب مروارید، از چه روش های خانگی استفاده می‌کنید؟ می‌توانید آنها را نام ببرید؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

فاویسم و راه های پیشگیری از آن

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.