سبک زندگی

فواید نگه داری گل و گیاهان در منزل

فواید نگه داری گل و گیاه در منزل

اهمیت نگه داری گیاهان

نگه داری گیاهان در محل کار یا خانه علاوه بر زیبایی، به آرامش و پاک شدن فضا نیز کمک میکند. برخی بر این باورند مشاهده گیاهان در مکان هایی که بیشتر زمان خود را در آن سپری میکنند میتواند باعث شادابی و جذب انرژی مثبت شود. این امر جنبه های دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره میکنیم.

اهمیت نگه داری گیاهان

 

تصفیه هوا

یکی از فواید مهم نگه داری گیاهان در منزل، پاکسازی هواست. زندگی بیشتر افراد چه در منزل و چه در محل کار در یک فضای بسته صورت میگیرد. از طرفی در صورت آلوده بودن، این فضا میتواند افراد را به انواع بیماری های تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی و مغزی و… را دچار کند. گیاهان که یکی از عوامل تصفیه کننده هوا هستند، آلودگی های ناشی از سوخت یا حتی مبل و لباس ها را از بین میبرد. از بهترین گیاهانی که میتوان در این زمینه استفاده نمود میتوان به گیاه برگ قاشقی، پاپیتال، گل داوودی، گیاه عنکبوتی ، پوتوس، نخل خیزرانی اشاره نمود.

همچنین اگر شما در محلی زندگی میکنید که در آن ساخت و ساز در حال انجام است، میزان گرد و غبار در فضای منزل ممکن است بیشتر باشد. در این شرایط باید زود به زود محیط را از آلودگی پاک کرد. گیاهان حدود 20 درصد از گرد و غبار را میکاهند. این قابلیت گیاهان، میتواند در این شرایط کمک حال شما باشد.

افزایش اکسیژن هوا

طبق تحقیقات انجام شده گیاهان میتوانند حدود 10 درصد کربن دی اکسید هوا را تصفیه کرده و به جای آن اکسیژن را منتشر کنند. بنابراین با قرار دادن گل و گیاهان در نقاط مختلف خانه یا محل کار، می‌توان این آلودگی ها را تا حدی کاهش داد.

کاهش التهاب مسیر تنفس

هوای خشک میتواند سبب خشکی مجاری تنفس شده و احتمال ابتلا به انواع سرما خوردگی یا آنفولانزا را بیشتر کند. نگه داری گیاهان در منزل یا محیط کار موجب افزایش رطوبت هوا می‌شود و  میکروب های هوا را نابود می‌کند. این افزایش رطوبت میتواند از عوارض ذکر شده و از انتشار ویروس ها و میکروب ها پیشگیری کند.

بهبود خلق و خو

طبق مطالعات، نگهداری گل و گیاه، از استرس، اضطراب و افسردگی افراد میکاهد. به بهبود ارتباطات با دیگران کمک کرده و موجب افزایش شادابی آنها میشود. همچنین بررسی شده افرادی که زمان خود را برای رسیدگی به گیاهان صرف میکنند، معمولا مهربان تر و دارای روابط اجتماعی بهتری هستند. همچنین در تقویت روحیه های نا متعادل نقش موثری دارد.

فواید نگه داری گیاهان، بهبود خلق و خو

رفع بی خوابی

برخی گیاهان دارای خواص آرام بخشی هستند. در نتیجه نگه داری از این گیاهان در اتاق خواب میتوانند مشکل افراد دچار بی خوابی را رفع کند. همچنین استرس را کاهش داده و موجب میشود خواب راحت تری داشته باشید. از جمله گیاهانی که میتوان در این موارد بکار برد اسطوخودوس و یاس هستند.

کاهنده آلودگی صوتی

گیاهان می‌توانند امواج صوتی را جذب کرده و موجب کاهش سر و صدا شوند. بنابراین کسانی که در محل های پر سر و صدا زندگی میکنند میتوانند از گیاهان برگ پهن یا درختچه ها برای این منظور استفاده نمایند.

دارای خواص دارویی

 برخی از گیاهان دارای خاصیت درمانی دارویی هستند. بطور مثال آویشن علاوه بر استفاده در غذاها برای گلو درد نیز مفید است. همچنین ادویه کاری برای سلامت میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. یا میتوان از ژل آلوئه ورا نام برد که برای پوست خواص فراوانی دارد.

علاوه بر موارد گفته شده نگه داری از انواع گیاهان در منزل یا مکان های دیگر به زیبایی ظاهری کمک میکند. گیاهان همچنین میتوانند سبب تقویت حافظه شوند. گیاهانی مانند اسطوخودوس یا ارکیده میتوانند منجر به خوشبو شدن فضا شوند. همچنین روشی به نام باغبانی درمانی نیز زوال عقل کاهش داده و و سبب افزایش قدرت عضلات میگردد.

البته احتیاجی نیست تا مکان را با گلدان های زیادی بپوشانید. تنها کافیست چند گیاه را در فضای منزل قرار دهید تا شاهد تاثیرات مثبت آن باشید.

نگه داری گیاهان، خواص دارویی

سخن آخر

با اینکه نگه داری گیاهان در منزل فواید زیادی دارد اما باید به این نکته توجه کرد که گیاهان نیز به مراقبت های خاص خود نیاز دارند. قرار دادن گل در برابر آفتاب، زیاده روی نکردن در آب دادن، رسیدگی به خاک گلدان، تنظیم دما و… از مواردی هستند که در زمان نگه داری گل ها باید به آن توجه کرد. البته شرایط مراقبت از هر گیاه با گیاه دیگر متفاوت است. بنابراین توصیه می‌شود که پیش از خرید گیاه مورد نظرتان اطلاعاتی در مورد شرایط نگه داری از آن کسب کرده یا در زمان خرید از فروشنده در این زمینه سوال کنید.

با توجه به موارد گفته شده، قصد دارید چه نوع گیاهی را برای نگه داری انتخاب کنید؟

 

 

 مطالب دیگر در تبیکال:

درمان برفک دهان

بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.