سبک زندگی

فواید پیاده روی و تاثیر آن بر روی سلامتی بدن

خواص پیاده روی

تاثیر پیاده روی بر روی سلامتی بدن

پیاده روی بهترین و ساده ترین ورزش برای تمامی سنین است که تاثیر زیادی در بهبود روند زندگی و تناسب اندام فرد دارد. این ورزش به صورت تک نفره و گروهی انجام پذیر است و می‌تواند روند بهبودی بسیاری از بیماری ها را تسریع بخشد. در صورتی که از بیماری هایی همچون، درد مفاصل، مشکلات قلبی، استرس، افسردگی و یا چاقی رنج می‌برید، می‌توانید آنها را با پیاده روی برطرف کنید. پیاده روی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می‌دهد اما فواید پیاده روی بسیار است که به آنها اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین فواید پیاده روی:

تقویت قلب

پیاده روی به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که راه رفتن، بهترین ورزش برای افراد بی تحرک بخصوص بزرگسالان است. زیرا باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی در این افراد می‌شود . اگر افراد بالای 65 سال و یا مسن تر در طول هفته 4 ساعت به پیاده روی بپردازند، کمتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند.

کاهش وزن

کم شدن وزن یکی از مورد توجه ترین فواید پیاده روی به شمار می‌رود. یک ورزش عالی است که موجب کاهش وزن می‌شود. بنابراین در صورتی که اضافه وزن دارید، می‌توانید تا حد زیادی مشکل خود را با راه رفتن برطرف کنید.

تنظیم فشار خون

پیاده روی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کاهش فشار خون داشته باشد. طبق آزمایش های صورت گرفته، اگر افراد با فشار خون بالا، هر روز به مدت 12 هفته 10000 قدم پیاده روی داشته باشند، در پایان هفته دوازدهم، افت قابل توجهی از فشار خون و افزایش بنیه در بدن آنها می‌تواند دیده شود.

فواید پیاده روی، تنظیم فشار خون

مبارزه با سرطان

سرطان سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. زندگی بی تحرک، یکی از عوامل سرطان می‌باشد. در این شرایط پیاده روی می‌تواند به شما کمک می‌کند. راه رفتن وزن بدن را کاهش می‌دهد و درنتیجه خطر ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد. همچنین راه رفتن برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند به منظور کاهش اثرات شیمی درمانی مفید است.

فواید پیاده روی، مبارزه با سرطان

بهبود گردش خون

پیاده روی به تغذیه مغز با مقدار مورد نیاز اکسیژن و گلوکز کمک کرده و موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. از طرف دیگر سبب کاهش کلسترول بدن شده و خطر سکته را کاهش می‌دهد. بنابراین پیاده روی می‌تواند به بهبود گردش خون در مغز و عملکرد سلولی کمک کند.

فواید پیاده روی، بهبود گردش خون

کاهش خطر ابتلا دیابت

زندگی بی‌تحرک باعث رشد بسیاری از بیماری های شایع از جمله دیابت شده است. راه رفتن روزانه، سطح قند خون را کنترل کرده و باعث پیشگیری از دیابت نوع 2 می‌شود.

فواید پیاده روی، کاهش خطر ابتلا دیابت

استحکام استخوان

افزایش تراکم استخوان ها از دیگر فواید پیاده روی می‌باشد. می‌دانیم استخوان ها با افزایش سن ضعیف تر می‌شوند اما با پیاده روی بصورت مداوم، می‌توان استخوان را تقویت کرد. این فعالیت باعث مانع از کاهش تراکم استخوان شده و در نتیجه خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. می‌دانیم که داشتن استخوان های قوی تر و سالم تر به بهبود بنیه و تعادل بدن کمک می‌کند. با پیاده روی می‌توانید ورم مفاصل و درد آنها را کاهش دهید و تعادل بیشتری داشته باشید.

تقویت ماهیچه

هر فرد با افزایش سن ممکن است از دست دادن ماهیچه ها را تجربه کند. در اینجا پیاده روی می‌تواند به تقویت ماهیچه و قوی تر کردن آن کمک کرده و از تحلیل ماهیچه ها جلوگیری کند. بصورت کلی پیاده روی منظم، باعث تقویت ماهیچه های پا و کمر می‌شود.

فواید پیاده روی، تقویت ماهیچه

بهبود هضم و گوارش

هضم نادرست غذا مشکلاتی مانند ناراحتی معده و روده، نفخ، یبوست، اسهال و حتی سرطان روده را ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که سیستم گوارشی عملکردی درست داشته باشد. علاوه بر حفظ عادات غذایی خوب و آب آشامیدنی، برای بهبود هضم، می‌توانید پیاده روی کنید. بهترین زمان پیاده روی بعد از میل وعده غذایی بوده و می‌تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

فواید پیاده روی، بهبود هضم و گوارش

بهبود عملکرد ایمنی بدن

در صورتی که سیستم ایمنی بدن در تمامی اوقات به درستی عمل کند، از عفونت ها، بیماری و مرگ جلوگیری می‌کند. قدم زدن راه خوبی برای تقویت و افزایش قدرت ایمنی بدن است. راه رفتن حداقل 30 دقیقه در طول روز می‌تواند به فعالیت های سلول ایمنی بدن را تقویت کند.

 

جلوگیری از آلزایمر

یکی دیگر از فواید پیاده روی پیشگیری از فراموشی است. آلزایمر یک وضعیت عصبی است که با از دست دادن تدریجی حافظه همراه است و در نهایت شما را در انجام وظایف روزمره وابسته به دیگران می‌کند. پیاده روی مداوم با سرعت متوسط می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر، بهبود حافظه و ایجاد اعتماد بنفس کمک کند.

فواید پیاده روی، جلوگیری از آلزایمر

افزایش ظرفیت ریه

زمانی که پیاده روی می‌کنید، نسبت به زمانی که ساکن هستید اکسیژن بیشتری تنفس می‌کنید. این تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در حجم بزرگ تر باعث افزایش ظرفیت ریه می‌شود. در صورتی که پیاده روی شما تداوم داشته باشد، نیاز به دویدن ندارید. یک پیاده روی متوسط 60 دقیقه ای می‌تواند این شرایط را به راحتی فراهم کند.

جذب ویتامین D

پیاده روی صبح یک فرصت عالی برای بدن و تولید ویتامین D است. این ویتامین برای استحکام استخوان ها ضروری بوده و از سرطان و دیابت نوع 1 جلوگیری می‌کند. بنابراین بسار مهم است که بدن حداقل 10 الی 15 دقیقه در برابر نور آفتاب قرار بگیرد و راه رفتن بهترین راه برای این کار است.

فواید پیاده روی، جذب ویتامین D

کاهش استرس

یکی دیگر از فواید پیاده روی از بین رفتن استرس و اضطراب است. پیاده روی می‌تواند سطح استرس را کاهش داده با سبب بهبود گردش خون شود. در نتیجه مواد غذایی و اکسیژن را با عملکرد بهتری برای سلول فراهم می‌کند. همچنین گیرنده های عصبی را تحریک کرده و باعث کاهش تولید هورمون های استرس می‌گردد. دم و بازدم در حین راه رفتن نیز سطح استرس را پایین می‌آورد.

 

برای شروع پیاده روی به چه چیز نیاز دارید؟

کلام آخر

پیاده روی یکی ورزش های هوازی است که می‌تواند برای سلامتی بدن و به خصوص برای چربی سوزی موثر باشد. البته در صورتی که در کنار آن از رژیم غذایی مناسبی استفاده کرده و سایر نکات اصلی کاهش وزن را نیز رعایت نمایید. همچنین اگر برای پیاده روی قادر نیستید مسافتی طولانی را راه بروید، می‌توانید آن را برنامه ریزی کنید. در ابتدا روزانه 10 دقیقه راه بروید. سپس این مدت را به 30 دقیقه افزایش دهید و در روز های بعد، 30 دقیقه در صبح و 30 دقیقه عصر راه بروید. به همین روال می‌توانید سرعت پیاده روی خود را افزایش دهید.

تا به حال کدام یک از فواید پیاده روی بر روی بدن شما تاثیر بیشتری داشته است…؟

مطالب دیگر در تبیکال:

رفع تشنگی شدید در گرما

نشانه های سکته قلبی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.