سبک زندگی

نشانه های بیماری آلزایمر را بدانیم

نشانه های بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر

همه ما نام این بیماری را شنیده ایم و می‌دانیم که یک نوع اختلال عملکردی در مغز است. این اختلال به تدریج توانایی های ذهنی انسان را دچار تحلیل می‌کند. این بیماری باعث از بین رفتن تدریجی مغز شده و در انجام فعالیت های روزمره مانند فکر کردن تاثیر می‌گذارد. آلزایمر که یکی از شایع ترین بیماری های زوال عقلی است، از حافظه و قدرت شناختی را می‌کاهد. به مرور زمان این تحلیل مغزی بیشتر می‌شود و توانایی فرد برای تشخیص افراد یا به یاد آوردن موضوعات کمتر می‌شود. این بیماری در افراد بالای 60 سال بیشتر مشاهده می‌شود. این افراد با حادتر شدن علائم این بیماری، به کمک دائم نیاز خواهند داشت. در ادامه به بیان نشانه های بیماری آلزایمر می‌پردازیم.

بیماری آلزایمر

نشانه های بیماری آلزایمر

از دست رفتن حافظه

یکی از رایج ترین نشانه های بیماری آلزایمر، کم شدن یا از بین رفتن حافظه می‌باشد. در این شرایط حافظه کوتاه مدت فرد دچار اختلال می‌شود و حافظه بلند مدت معمولا دست خوش تغییرات نمی‌شود. ممکن است شخص مبتلا در یک مسیر آشنا سردرگم شود یا اتفاقات را از خاطر ببرد. سوال هایی که قبلا پاسخ آنها را دریافت کرده، بپرسد و وسایل خود را گم کند.

اختلال در درک و استدلال

ناتوانی در تصمیم گیری و مدیریت برخی امور، ضعف در برنامه ریزی و انجام امور پیچیده انواعی از این اختلالات هستند. همچنین ممکن است برخی از این افراد نظافت خود را فراموش کنند یا در قضاوت و حل مسائل به مشکل برخورد کنند.

تغییر شخصیتی

این افراد معمولا دچار رفتارهایی مانند وسواس، بی تفاوتی، جامعه گریزی و عدم داشتن علاقه و انگیزه می‌شوند. همچنین ممکن است حس همدلی، همدردی و رفتار اجتماعی درستی که در گذشته داشته اند را از دست بدهند.

اختلال در صحبت

یکی دیگر از نشانه های شایع بیماری آلزایمر مشکل در تکلم است. اینگونه افراد در پیدا کردن کلمات برای بیان دچار مشکل و تردید می‌شوند. همچنین اگر به نوشتن بپردازند، ممکن است در تشخیص املای کلمات خطا کنند.

پرخاشگری

عصبانیت زیاد و پرخاشگری فیزیکی یا کلامی از جمله ویژگی هایی است که در این افراد افزایش می‌یابد. اطرافیان بیماران آلزایمری باید توجه داشته باشند که شاید علت این رفتارها، ناشی از ناراحتی های جسمی و روحی باشد.

نشانه های بیماری آلزایمر، پرخاشگری

سایر علائم

تغییر در حس شوخ طبعی نیز می‌تواند از نشانه های بیماری آلزایمر زودرس باشد. افسردگی، کاهش شنوایی، از بین رفتن حس بویایی، اختلال در بینایی مانند ناتوانی در تشخیص چهره اشخاص و اشیا از دیگر علائم این بیماری هستند. از طرفی این بیماری ممکن است تحت عوامل ارثی قرار بگیرد. بیماری آلزایمر در برخی خانواده ها زودرس می‌باشد. البته برخی محققان معتقداند علاوه بر ژن، سبک زندگی و عوامل محیطی نیز در این زمینه نقش دارند.

مراحل بیماری آلزایمر

این بیماری 3 مرحله دارد:

  • مرحله اولیه: در این مرحله نشانه های بیماری آلزایمر به مرور بروز پیدا می‌کنند و معمولا جدی گرفته نمی‌شوند. این مرحله معمولا با فراموشی های روزمره همراه است.
  • مرحله متوسط: در این مرحله اختلالات خفیف هستند. اختلال در مهارت های ارتباطی و نیاز به کمک افراد از جمله این نشانه هاست.
  • مرحله پیشرفته: در این زمان، شخص بطور کامل به دیگران وابسته می‌شود و مشکلات جدی تری در حافظه فرد رخ می‌دهد. مشکل در شناختن اطرافیان، سردرگم ماندن در زمان و مکان و مشکلات تحرکی در این مرحله شدیدتر می‌شود.

تاثیر گروه های خونی

گروه خونی اشخاص می‌تواند در ابتلا و بروز نشانه های بیماری آلزایمر تاثیر گذار باشد. افراد با گروه خونی O، نسبت به گروه های خونی A  ،B ،AB  ماده خاکستری بیشتری در قسمت پشتی مخچه دارند. این امر از ابتلای شخص به بیماری هایی مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت افراد با گروه های خونی دیگر مقدار کمتری از این ماده خاکستری در قسمت های تمپورال و لیمبیک مغز را دارند. این بخش ها اولین نواحی مغز هستند که در صورت ابتلا به آلزایمر دچار آسیب می‌شوند.

تاثیر گروه های خونی بر بیماری آلزایمر

تاثیر ورزش پیشگیری از آلزایمر

ورزش های ذهنی مانند شطرنج و حل معما برای پیشگیری از شدیدتر شدن این بیماری تاثیر زیادی دارند. از طرفی ورزش های دیگر مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا در این موارد تاثیر بسزایی دارد. بطور مثال در زمان دوچرخه سواری ضربان قلب بالاتر رفته و خون بیشتری به مغز می‌رسد. همچنین پیاده روی برای سالمندان به دلیل حرکات مفصلی و عضلانی کمتر، می‌تواند مناسب تر باشد.

تاثیر ورزش پیشگیری از آلزایمر

مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر

کافئین

کافئین دارای خواص مثبتی است؛ از جمله این خواص جلوگیری از پیشرفت اختلال شناختی خفیف ناشی از زوال عقل است.

دارچین

دارچین با فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. در نتیجه در سلامت مغز نیز تاثیر گذار است. در به تاخیر انداختن بروز نشانه های بیماری آلزایمر موثر می‌باشد و می‌توان آن را در این مورد مصرف نمود.

ویتامین b12

این ویتامین در عملکرد طبیعی بدن موثر است و در صورت کمبود آن فرد را به مشکلات حافظه مبتلا میکند. مواد غذایی مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت، آووکادو، غلات، شیر و… حاوی این ویتامین هستند.

روغن نارگیل

این روغن برای مشکلات مغزی از جمله آلزایمر کارایی دارد. روغن نارگیل سبب کاهش اثر آمیولید بر نورون های قشری می‌شود.

بادام

بادام حاوی ویتامین E می‌باشد که مانع از پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. این ماده از سیستم عصبی پشتیبانی میکند و موجب کنترل وظیفه شناختی می‌شود.

امگا3

اسید های چرب امگا 3 از تشدید نشانه های بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند این ماده در گردو، لوبیا، روغن زیتون وجود دارد.

توت

توت ها انواع مختلفی دارند که در آنها مقدار زیادی آنتی اکسیدان قرار دارد که از درگیر شدن مغز به مشکلات فراموشی جلوگیری می‌کند. به این منظور می‌توانید از شاه توت، توت فرنگی و بلوبری و ذغال اخته استفاده نمایید.

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر

نتیجه گیری

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، باید مغز خود را نیز ورزش بدهید. انجام محاسبات ریاضی بصورت ذهنی، یادگیری زبان دیگر، حل جدول، نمونه ای از کارهایی است که می‌‌توان در این زمینه برای کمک به مغز انجام داد. خواب کافی و داشتن روابط اجتماعی مناسب نیز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

آلزایمر، بیماری است که به مروز زمان پیشرفت می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به آن، اتفاقاتی که در اطراف او می‌افتند را درک نخواهند کرد که باعث می‌شود آنها احساس تنهایی و افسردگی کنند. در نتیجه اطرافیان و خانواده این افراد باید سعی کنند با مهربانی و خونسردی با آنها برخورد نمایند. البته این افراد بسیاری از موارد را درک می‌کنند اما به علت گیجی و آشفتگی، نمی‌دانند چگونه باید پاسخ دهند. به همین دلایل نیاز است که با بیماران آلزایمری با آرامش صحبت کنید.

آیا شما تا به حال با اینگونه افراد زندگی کرده اید؟ اگر بله، چگونه سعی کرده اید با آنها برخورد کنید؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

روش های تقویت حافظه کدام ‌اند؟

درمان چاقی مفرط با عمل بای پس معده

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.