سبک زندگی

نشانه های سکته قلبی

نشانه های سکته قلبی

سکته قلبی

خون، اکسیژن و مواد غذایی را به بافت های بدن می‌رساند و به از بین رفتن مواد زائد کمک می‌کند. این گردش، توسط عضله قلب صورت می‌گیرد. حال هنگامی که گردش خون در بخشی از قلب قطع شود، عضله قلب آسیب می‌بیند که به آن سکته قلبی گفته می‌شود. همیشه نشانه های سکته قلبی، بطور واضح مشخص نیست. بطور مثال نمی‌توان گفت همیشه درد در دست چپ یا قفسه سینه رخ می‌دهد. اما می‌توان برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی، شرایط را کنترل کرد و عوامل زمینه ساز آن را رفع کرد. در اینجا به بیان برخی از نشانه های سکته قلبی می‌پردازیم تا با آنها آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

 

نشانه های سکته قلبی

درد قفسه سینه

این نشانه یکی از شایع ترین نشانه های سکته قلبی است. البته باید در نظر داشت هر درد و ناراحتی در این ناحیه به بروز سکته قلبی نمی‌انجامد. اما اگر این درد، زود از بین برود یا با فشار افزایش یابد، به سکته قلب مربوط نمی‌شود. اما در صورتی که این درد بیشتر از چند دقیقه طول کشید یا حالتی همیشگی باشد، باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

نشانه های سکته قلبی، درد در قفسه سینه

سرگیجه

در صورتی که عروق خونرسان به قلب دچار گرفتگی شده باشند، می‌توان آن را یکی از نشانه های سکته قلبی به حساب آورد. سرگیجه ناشی از افت فشار خون نیز یکی از این علائم هاست. زیرا قلب به درستی کار نمی‌کند. اگر در هنگام سرگیجه، تعادل خود را از دست بدهید و در ناحیه قفسه سینه احساس درد کنید، فورا باید به اورژانس مراجعه نمایید. در بیشتر موارد، تنگی نفس نیز به این علائم افزوده می‌شود.

نشانه های سکته قلبی، سرگیجه

درد در بازوی چپ

یکی دیگر از نشانه های سکته قلبی درد در بازوی چپ می‌باشد که از قفسه سینه شروع می‌شود. گاهی پیش می‌آید فرد بدون درد در قفسه سینه، درگیر درد در بازو می‌شود که می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد. اما درد در بازوی راست به سکته قلبی مربوط نمی‌شود.

نشانه های سکته قلبی، درد در بازوی چپ

حالت تهوع یا سوزش معده

گاهی اوقات پیش از سکته قلبی، مشکلات گوارشی به سراغ فرد می‌آیند. بطور مثال ممکن است فرد در این هنگام استفراغ کند. معمولا این نشانه ها در زنان بیشتر است. البته بسیاری از علائم گوارشی به سکته قلبی ربطی ندارند. در صورتی که همراه با مشکلات گوارشی دیگر نشانه های سکته قلبی را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه نمود.

نشانه های سکته قلبی، حالت تهوع یا سوزش معده

خر و پف

خرو پف با صدای زیاد یا نفس نفس زدن در خواب، به وقفه تنفسی معروف است. به این منظور که شخص برای مدتی نفس نمی‌کشد که این امر می‌تواند فشار بیشتری را به قلب وارد کند. اگر دچار وقفه تنفسی بودید بهتر است از دستگاهی مانند CPAP برای وارد کردن هوا به نای استفاده کنید.

نشانه های سکته قلبی، خر و پف

عرق کردن

یکی مهم ترین دلایل عرق کردن، حمله‌ی قلبی می‌باشد. زیرا به دلیل مسدود شدن برخی عروق، جریان خون کاهش یافته و فعالیت قلب شدیدتر می‌شود. افزایش ضربان قلب به همراه غرق کردن از موردتوجه ترین نشانه های سکته قلبی است. در نتیجه بدن سعی می‌کند دمای بدن را ثابت نگه دارد. ایجاد عرق سرد در بانوان بیشتر مشاهده می‌شود. این نوع عرق کردن در مواقعی که در حال ورزش کردن یا انجام فعالیت دیگری نیستید، می‌تواند خطر آفرین باشد.

نشانه های سکته قلبی، عرق کردن

خستگی زیاد

خستگی های زیاد و زود هنگام که بی دلیل بوجود می‌آیند، میتواند از نشانه های سکته قلبی باشد. اگر در انجام برخی امور که در عمل کردن به آنها مشکلی نداشتید، دچار اختلال شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

نشانه های سکته قلبی، خستگی زیاد

درد در قسمت گلو و فک

درد در گلو و فک می‌تواند در اثر سرما خوردگی و آنفولانزا و یا مشکلات عضلانی رخ دهد. اما گاهی درد در این نواحی با درد در قفسه سینه همراه است. بنابراین در این موارد باید این علامت را جدی گرفت.

نشانه های سکته قلبی درد در گلو و فک

سرفه های مداوم

سرفه های پشت سر هم به همراه تنگی نفس، ممکن است یکی از نشانه های سکته قلبی باشد. زمانی که قلب خون را به درستی به بدن نرساند، فرد را به چنین مشکلاتی مبتلا می‌کند. خون و دیگر مایعات به ریه راه پیدا می‌کند و احتمال سکته قلبی را بالا می‌برد.

نشانه های سکته قلبی، سرفه های مداوم

ضربان های نامنظم قلب

هنگامی که در حالت عادی و معمولی ضربان قلب پایین یا بالا رود، احتمال بروز یک نارسایی قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی در شما افزایش می‌یابد. اما در حالت هایی مانند ورزش کردن یا هیجان زده بودن که ضربان شما از حالت عادی خارج می‌شو،د جای نگرانی نیست. گاهی اوقات هم علت این نامنظمی، مصرف زیاد کافئین یا خواب ناکافی است که این موارد، باز هم به نارسایی قلبی مربوط نمی‌شود.

نشانه های سکته قلبی، ضربان قلب نامنظم

ورم در کف، مچ و ساق پا

زمانی که قلب نمی‌تواند خون را بطور مناسب و با سرعت کافی پمپاژ کند خون در قسمت پاها جمع می‌شود. این امر سبب تورم پاها می‌شود. نارسایی های قلبی، عمل دفع آب و سدیم اضافه‌ی بدن از راه کلیه را دچار اختلال می‌کنند که می‌تواند ورم پاها را به همراه داشته باشد.

نشانه های سکته قلبی، ورم پا

عوامل تاثیر گذار بر سکته قلبی

و…

بنابراین برای جلوگیری از بروز نشانه های سکته قلبی و اتفاق افتادن آن، بهتر است از موارد بالا پرهیز کنید.

اقدامات اولیه

  • بیمار باید سعی کند از انجام هر گونه فعالیت مانند راه رفتن یا دویدن پرهیز کند و در حالت استراحت و بی حرکت قرار بگیرد.
  • از داشتن هرگونه استرس و نگرانی در مقابل بیمار خودداری کنید. در این شرایط باید آرامش خود را حفظ کرده و به بیمار تنش منتقل نکنید.
  • از خوراندن خودسرانه هرگونه غذا و دارو به فرد بپرهیزید.
  • اگر فشار خون شخص کاهش پیدا کرده بود، او را روی زمین خوابانده و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. بهتر است دکمه های اطراف گردن و قفسه سینه را شل کنید.
  • با حفظ تسلط، با اورژانس تماس گرفته و بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. اگر زمان رسیدن آمبولانس طول کشید، با یک وسیله شخصی این کار را انجام دهید. در چنین شرایطی هرگز زمان را از دست ندهید.

 

سخن نهایی

قلب برای تغذیه و عملکرد خود به اکسیژن کافی احتیاج دارد. اگر به هر دلیلی این اکسیژن رسانی دچار اختلال شود، موجب بروز نشانه های سکته قلبی شده و در نهایت این وضعیت را برای شخص ایجاد می‌کند. عواملی هستند که باعث سکته قلبی می‌شوند که بیشتر آنها را برای شما نام بردیم. بنابراین نیاز است برای جلوگیری از رخ دادن این عارضه، از آنها اجتناب کنیم.

اگر دچار سکته قلبی شده اید، می‌توانید با نظر پزشک انجام فعالیت های بدنی سبک را آغاز کرده و بر اساس تجویز پزشک از داروهای بخصوصی استفاده نمایید. تغییر در رژیم غذایی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اگر تا به حال اتفاق افتاده که یکی از اطرافیان شما به سکته قلبی دچار شده باشد، برای ما بنویسید چگونه از او پس از گذراندن این دوره، مراقبت می‌کنید.

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

قوی ماندن در روز های سخت

طب سوزنی و اثرات آن در درمان بیماری ها

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.