نقد و بررسی

نکاتی در مورد واکسن فایزر

همه چیز در مورد واکسن فایزر

واکسن فایزر

واکسن کووید19 فایزر-بیوان‌تک با کد BNT162b2 که معمولا از آن با نام واکسن فایزر یاد می‌کنند، یک واکسن mRNA است. در واقع این واکسن برای پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری کرونا تهیه شده است. شرکت آلمانی بیوان‌تک این واکسن را توسعه داده و شرکت آمریکایی فایزر آن را با اسم تجاری Comirnaty تولید و توزیع کرده است. از طرفی توسط شرکت چینی داروسازی فوسان به نام واکسن کووید19 فوسان-بیوان‌تک نیز تهیه می‌شود.

همه چیز در مورد واکسن فایزر

 

اثربخشی

اثر واکسن فایزر جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا ( با فاصله 3 هفته بین دو دوز ) یک هفته پس از تزریق دوز دوم، %95 گزارش شده است. برخی از کشور ها اجازه تزریق این واکسن را اعلام کرده اند.

بر اساس مطالعاتی که در اوت 2021 انجام شده، بیان شده بود که دو دوز این واکسن دارای %93.7  اثرگذاری در برابر بیماری های ناشی از نوع آلفا و %88 تاثیر گذاری در مقابل بیماری های ناشی از نوع دلتا بوده اند.

معمولا اثر بالینی تزریق واکسن حدود 2 هفته پس از تزریق دوز دوم اتفاق می‌افتد. در اصل هنگامی که واکسنی موثر واقع شود، حداقل باید 30 تا 50 درصد اثربخشی داشته باشد.

میزان اثربخشی و عملکرد واکسن فایزر

محتویات

شرکت فایزر نام مواد بکار برده شده در این واکسن را برای عموم انتشار داده است. ماده اثرگذاری که در این ماده تزریقی وجود دارد، مواد ژنتیکی ویروسی به نام mRNA بوده که نقش یک پیام رسان را ایفا می‌کند. ایم ماده به بدن آموزش می‌دهد در مقابل حمله پروتئین های ویروس کرونا از خود واکنش نشان دهند. از طرفی این واکسن دارای ترکیباتی مانند شکر، نمک و چربی است تا امکان تزریق عضلانی آن فراهم شود. در واقع ماده اصلی و اثربخش واکسن فایزر پیام رسان mRNA است. بقیه ترکیبات برای هدف های فرعی بکار گرفته شده اند. این تکنولوژی، دستور ایجاد پروتئینی که در ویروس کرونا وجود دارد را به بدن شخص آموزش می‌دهد. دیگر ترکیبات بکار برده شده در واکسن فایزر را در زیر برای شما ذکر نموه ایم:

  • دی سدیم فسفات
  • مونو پتاسیم فسفات
  • دی استئارویل فسفاتیدیل کولین یا DSPC
  • پتاسیم کلرید
  • سدیم کلرید
  • کلسترول
  • ساکارز
  • آب (قابل تزریق)

 

عوارض

طبق گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا شایع ترین عوارض این واکسن پس از تزریق شامل موارد ذکر شده در زیر می‌شود:

  • خستگی
  • تب و لرز
  • سردرد
  • درد های عضلانی و درد در مفاصل
  • حالت تهوع
  • التهاب و تورم در غدد لنفاوی

پیش از این شرکت فایزر  اعلام کرد در طول تزریق این واکسن ممکن است برای افراد، حالت هایی مانند بی حالی و سردرد و خستگی به وجود آید. این عوارض جانبی در جوانان و نوجوانان بیشتر شامل مواردی مانند درد بازو، تب و لرز می‌شود. در صورت ایجاد چنین نشانه هایی جای نگرانی نیست. زیرا این علائم نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن شخص به واکسن است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا، مشخص شد احتمال دچار شدن بانوان به اینگونه عوارض جانبی از آقایان بیشتر می‌باشد. از سویی دیگر احتمال بروز این علائم پس از دریافت دوز دوم واکسن بیشتر است.

با وجود اینکه ابتلا به عوارض جانبی پس از تزریق واکسن فایزر خفیف بوده و شدت ندارد، اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا هشدار داده در حالتی که افراد پس از تزریق دوز اول واکسن درگیر شوک آنافیلاکسی شدند، باید از تزریق دوز دوم پرهیز کنند. شوک آنافیلاکسی، نوعی واکنس آلرژیک جدی بوده که می‌تواند مرگ فرد را به همراه آورد.

عوارض تزریق واکسن فایزر

ایمنی

تا به حال شرکت های فایزر و بیونتک هیچ گونه نگرانی ایمنی جدی درباره این واکسن گزارش نکرده اند. این شرکت ها پیش از انجام آزمایش های بزرگ خود، آزمایش های کوچکتری را به انجام رسانده اند تا در مورد ایمنی واکسن فایزر اطمینان پیدا کنند. فایزر و بیونتک، 4 مدل از واکسن های خود را تست کردند و نمونه ای که کمترین عارضه داشته باشد، برگزیدند.

تزریق واکسن در افراد مختلف

در 19 مه 2021 متخصصان آژانس دارویی نروژ دریافتند که واکسن کووید19 فایزر-بیوان‌تک، مرگ 10 نفر از بیماران مسن ضعیف را به همراه آورده است. آنها بیان کرده اند واکسن در افرادی که امید به زندگی کمی دارند، کارساز نخواهد بود و در برابر تاثیرات نامطلوب آن قرار می‌گیرند.

طبق گزارش های دو سازمان آژانس تنظیم کننده محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا و کمیسیون داروهای انسانی، نتیجه گرفته شد که تزریق این واکسن در افراد 12 تا 15 سال بی خطر و موثر واقع می‌شود.

همچنین طبق نتایج گزارشی در سال 2021 توسط دولت نیو ساوت ولز ( ولز جنوبی نو) در استرلیا، واکسن کووید19 فایزر-بیوان‌تک برای اشخاصی که به کمبود ایمنی یا سرکوب سیستم ایمنی دچار هستند بی خطر است. از طرفی گروه های خاصی از اشخاص مانند افرادی که بیماری التهابی روده و کبدی یا سرطان دارند، در اولویت تزریق قرار خواهند گرفت.

تزریق واکسن فایزر در سنین مختلف

تزریق واکسن و استفاده از ماسک

 پس از تزریق واکسن به هیچ وجه نباید از ماسک زدن دست کشید. ویروس کرونا در حال شیوع است و طبق نظر متخصصان ممکن است روزهای سختی را در پیش رو داشته باشیم. همچنین با وجود تزریق واکسن باز هم ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید. در واقع واکسن ها از مرگ و میر اشخاص مبتلا و درگیر شدن با نوع شدید این بیماری جلوگیری می‌کنند. بنابراین لازم است تا زمان رفع کامل این مشکل همگی از ماسک چند لایه استفاده کنیم.

تزریق واکسن فایزر و استفاده از ماسک

جمع بندی

گفته شد که واکسن فایزر نوعی واکسن mRNA است و حداقل دارای 88 درصد اثربخشی است. مانند تمام واکسن های دیگر، افراد پس از تزریق این واکسن ممکن است دچار بی حالی، تب و … شوند. از طرفی برای نوجوانان و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند نیز مناسب است. اما این موضوع که هرکس چه واکسنی تزریق کند، بستگی به انتخاب شخصی او دارد. با توجه به مطالب گفته شده، اگر شما تاکنون واکسن تزریق نکرده اید، آیا قصد دارید واکسن انتخابی شما واکسن فایزر باشد یا خیر؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

انواع ماسک و نحوه استفاده از آنها

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

محصولات مرتبط در تبیکال:

محلول ضد عفونی اسپری 500 سی سی کوثر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.