سبک زندگی

پیشگیری از آفتاب سوختگی

پیشگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

هنگامی که فرد در مقابل اشعه مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد، به نوعی التهاب پوستی دچار می‌شود. این التهاب می‌تواند با قرمز شدن بیش از حد، دردناک شدن و گاهی اوقات با تاول همراه باشد. در واقع آفتاب سوختگی در مواقعی رخ می‌دهد که قدرت اشعه تابشی از قدرت حفاظتی رنگدانه پوست بیشتر باشد. برای پیشگیری از آفتاب سوختگی روش های مختلفی وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

 

روش های پیشگیری از آفتاب سوختگی

قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید

تابش خورشید از 10 صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر در قویترین حالت خود قرار می‌گیرد. پس اگر در طول روز قصد خارج شدن از خانه را دارید، بخصوص در این ساعات روز، باید از خود محافظت نمایید. این حفاظت حتی در روزهای ابری نیز باید برقرار باشد. زیرا نور فرابنفش از بین ابرها عبور می‌کند و می‌تواند به پوست آسیب برساند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که سطوحی مانند برف، شن، آب و… نور را بازتاب می‌کنند. پوشیدن لباس مناسب و استفاده از ضد آفتاب در این موارد توصیه می‌شود.

پیدا کردن سایه بان

زیر درخت، چادر یا چتر محل های مناسبی برای دوری از نور مستقیم خورشید است. زیرا  تابش فرابنفش کمتر به آنجا انتقال پیدا می‌کند و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. البته حتی هنگام نشستن در سایه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. چون هنوز اشعه فرابنفش در این نواحی وجود دارند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی، پیدا کردن سایه بان

استفاده از ضد آفتاب

همانطور که گفته شد استفاده از ضد آفتاب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی بسیار موثر است. ضد آفتاب ها در قالب ژل، اسپری و کرم قابل استفاده هستند. این محصولات با جذب اشعه یا بازتاب آن از صدمه به پوست شما جلوگیری می‌کنند. SPF هر ضد آفتاب بر روی آن درج شده است. SPF فاکتوری برای حفاظت در مقابل نور است و مهم ترین شاخص یک ضد آفتاب به حساب می‌آید. این مقدار برای ضد آفتاب های مختلف، متفاوت و متغیر است.

بهتر است ضد آفتابی تهیه کنید که در مقابل دو طیف فرابنفش UVA و UVB از پوست مراقبت کند. همچنین اگر پوست روشنی دارید، بهتر است ضد آفتابی با SPF بالاتر استفاده نمایید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی، استفاده از ضد آفتاب

طرز استفاده از کرم ضد آفتاب

حدود 15 دقیقه قبل از اینکه از منزل خارج شوید، ضد آفتاب را بر روی پوست خود بمالید. اگر به غیر از صورت، نواحی دیگری از بدن شما در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد، مانند دست، پا و گردن، بهتر است پوششی از ضد آفتاب بر روی آنها قرار داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که هر 2 تا 3 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

چیزی که خیلی از افراد نسبت به آن بی تفاوت هستند، لب های آنهاست. ضد آفتاب مناسب برای لب ها باید حداقل دارای SPF 30 باشد.

تاریخ انقضای ضدآفتاب

بسیاری از کرم های ضد آفتاب با گذشت زمان اثر خود را از دست می‌دهند. قرار دادن آنها در محیط های گرم این روند را سریعتر می‌کند. ضد آفتاب ها را پس از گذشت تاریخ انقضا نباید بر روی پوست مالید. ضد آفتاب های تاریخ گذشته نه تنها از آفتاب سوختگی پیشگیری نمی‌کنند، بلکه به دلیل کاهش تاثیر، احتمال رخ دادن آفتاب سوختگی را بیشتر می‌کنند.

پوشش مناسب

هنگام قرار گرفتن در مقابل نور خورشید علاوه بر استفاده از ضد آفتاب باید پوشش مناسبی برای خود آماده کنید. استفاده کلاه لبه دار یا نقاب، لباس و شلوار بلند و دستکش می‌تواند مانع از تابش نور بر بدن شما شود. چشم ها نیز عضوهای حساسی هستند. استفاده از عینک آفتابی مناسبی که کاملا از چشم ها در برابر اشعه فرابنفش محافظت کند، از ابتلای شخص به آب مروارید جلوگیری خواهد کرد. سعی کنید از عینک هایی استفاده شود که پوست دور چشم را بطور کامل بپوشاند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی، پوشش مناسب

مرقبت از کودکان

کودکان به دلیل حساس بودن و نازک بودن پوستشان، در مقابل آفتاب حساس ترند. پدر و مادر ها برای جلوگیری از صدمه به پوست کودکان، باید از سایه بان، نقاب و عینک مناسبی استفاده کنند. همچنین ضد آفتاب های مخصوص کودکان، برای نواحی پشت دست ها و صورت، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کاربرد دارند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی، مرقبت از کودکان

پرهیز از برنزه کردن پوست با آفتاب

فرایند برنزه کردن سبب افزایش تولید ملانین در پوست می‌شود. ملانین وظیفه حفاظتی کمی در مقابل اشعه فرابنفش دارد. از طرفی در دراز مدت خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست، برنزه کردن راه درستی به نظر نمی‌رسد.

باید در نظر داشت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بصورت مکرر، علاوه بر ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست، باعث ایجاد لکه هایی بر روی صورت می‌شود.

پیشگیری از آفتاب سوختگی، پرهیز از برنزه کردن پوست با آفتاب

روش های خانگی رفع آفتاب سوختگی

آلوئه‌ ورا:  ژل آلوورا ویتامین ها، مواد معدنی و اسید آمینه هایی دارد که علاوه بر بازسازی پوست ، آن را خنک نموده و از سوزش نواحی آفتاب سوخته پیشگیری می‌کند.

لیموترش:  لیوترش را می‌توان برای آفتاب سوختگی های خفیف بکار برد. این ماده پوست را ضد عفونی کرده و به مرور زمان آن را روشن می‌کند و التهابات پوستی  را از بین می‌برد.

چای سبز:  برگ های تخمیر نشده چای سبز، قرمزی پوست را کاهش داده و موجب از بین رفتن صدمات پوستی می‌شود.

اسطوخودوس:  روغن اسطوخودوس علاوه بر ضد باکتری بودن، خاصیت التیام کنندگی برای پوست دارد. بدین ترتیب می‌تواند سوزش نواحی آسیب دیده را رفع کند.

ویتامین E:  در اثر آفتاب سوختگی رادیکال های آزادی به بدن وارد می‌شوند. ویتامین E از ورود این رادیکال ها به سلول های بدن پیشگیری می‌کند.

عسلعسل دارای خاصیت ترمیم کنندگی است. هم چنین سبب کاهش عفونت شده و درد ناشی از آفتاب سوختگی را کم می‌کند.

خیار:  خیار نیز آنتی اکسیدان هایی طبیعی دارد که درد را کم کرده و پوست را خنک می‌کند.

درمان آفتاب سوختگی با روش های خانگی

نتیجه گیری

با اینکه قرار گرفتن در معرض آفتاب برای برخی موارد مانند تامین ویتامین D بدن ضرورت دارد، اما اگر این امر بیش از اندازه زمان ببرد، پوست را دچار التهاب و آفتاب سوختگی می‌کند. در برخی موارد این وضعیت آنقدر طاقت فراست که سبب سوزش پوست می‌شود. بنابراین اگر از پوست خود در برابر اشعه های خورشید محافظت نکنید، به چنین التهابات پوستی دچار خواهید شد. اگر به این فکر کنید که می‌توانید با کرم های مختلف ظاهر پوست خود را برگردانید، باید این نکته را نیز به شما یادآوری کنیم که قرار گرفتن همیشگی در برابر اشعه های آفتاب، احتمال ابتلا به سرطان پوست را در شما افزایش می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری هایی و حفظ ظاهر سالم پوست خود، بهتر است روش های نام برده شده را بکار بگیرید تا دچار سوختگی های شدید نشوید.

شما از چه روش دیگری برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده می‌کنید…؟؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

ویروس ابولا و راه های انتقال آن را بشناسیم

رفع تشنگی شدید در گرما

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.