نقد و بررسی

راه های پیشگیری و کنترل دیابت یا مرض قند را بشناسید

دیابت یا مرض قند

دیابت یا مرض قند

دیابت یا مرض قند نوعی بیماری مزمن است که بدن فرد بیمار نمی تواند از گلوکز استفاده یا آن را ذخیره کند. گلوکز نوعی قند است که در خون جمع می شود و باعث افزایش قند خون می شود. این بیماری به دو نوع اصلی دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تقسیم می شود.  به جز این دو نوع اصلی می توان به پیش دیابت و دیابت بارداری نیز اشاره کرد.

دیابت یا مرض قند چیست

انواع دیابت

دیابت نوع 1

در بدن تولید انسولین به کلی متوقف می‌شود. انسولین هورمونی است که بدن را قادر به تولید انرژی از گلوکز می کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید روزانه انسولین تزریق کنند. این بیماری نیز در کودکان و نوجوانان رایج است، اما در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد.

دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2 بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا قادر به استفاده از آن به طور کامل نیست. دیابت نوع 2 در افراد بالای 40 سال بیشتر شایع است.

دیابت بارداری

یکی دیگر از انواع این بیماری در زمان بارداری رخ می دهد. این نوع دیابت یا مرض قند در زمان حاملگی حتی بدون سابقه دیابت می تواند رخ دهد.

این نوع دیابت می‌تواند مشکلاتی نظیر تنفسی، ناهنجاری های مادرزادی و زایمان زودرس شود. در صورت عدم درمان این نوع دیابت، می تواند در آینده به دیابت نوع 2 تبدیل شود.

 

علائم دیابت

  • تکرر ادرار
  • تشنگی شدید
  • کاهش وزن
  • گرسنگی بیشتر
  • تاری دید
  • تحرک کم
  • سوزن سوزن شدن دست ها و پاها
  • عفونت لثه
  • خستگی بیش از حد و بی دلیل

 

راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت

حذف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده

از خوردن غذاهایی که شکر و کربوهیدرات­­های تصفیه دارند پرهیز کنید.

کار و فعالیت منظم

فعالیت های بدنی منظم می تواند از دیابت یا مرض قند جلوگیری کند. از سویی دیگر تنبلی و بی تحرکی بیش از حد می تواند شرایط ابتلا به دیابت را مهیا کند.

نوشیدن زیاد آب

طبیعی ترین و بهترین نوشیدنی که می توانید مصرف کنید آب است. نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی، ابتلا به قند خون را افزایش می دهد.

کم کردن وزن در افراد چاق

وجود چربی بیش از حد به ویژه در ناحیه شکم، احتمال ابتلا به دیابت یا مرض قند را افزایش می دهد.

راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت، کاهش وزن

ترک سیگار

تحقیقات نشان داده است که کشیدن سیگار باعث بروز بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی، سرطان ریه، پروستات و … می شود. در این بین می تواند ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت، ترک سیگار

مصرف ویتامین D

استفاده از مکمل های ویتامین D می تواند یا خوردن غذاهایی که دارای ویتامین D هستند می تواند خطر ابتلا به دیابت یا مرض قند را کاهش دهد.

استفاده از دارچین

دارچین یکی  از ادویه هایی است که می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

کاهش اضطراب و استرس

آرامش فکری و دوری از استرس می تواند نقش بسزایی در کاهش ابتلا به دیابت داشته باشد. پژوهش های محققان حاکی از آن است که استراحت ده دقیقه ای بعد از میل کردن صبحانه و یا ناهار در کاهش قند خون افراد دیابتی تاثیرگذار است.

راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت، کاهش استرس

 

اندازه گیری قندخون نرمال

میزان قند خون در ساعت های مختلف روز در افراد می تواند متفاوت باشد. قاعدتا میزان قند خون قبل از صرف صبحانه به پایین ترین سطح خود می رسد. همچنین در این بین بعد از مصرف وعده مواد غذایی قند خون به بالاترین سطح خود می رسد. محدوده قابل قبول در افراد مبتلا به دیابت یا مرض قند از افراد سالم بالاتر است.

این دامنه به عواملی متغیری چون عوامل زیر ارتباط معناداری دارد:

  • سن و امید به زندگی
  • بیماری های مختلف
  • مدت زمان که فرد به دیابت مبتلا است
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • استرس

 

 

در جدول زیر میزان قند خون مناسب در زمان های مختلف بین افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم بررسی شده است.

 

زمان کنترل قند خون

فرد سالم مبتلا به دیابت

ناشتا

کمتر از 100 mg/dl محدوده 70 تا 130 mg/dl

قبل از وعده غذایی

کمتر از 110 mg/dl

بین 70 تا 130 mg/dl

1 تا 2 ساعت  بعد از صرف وعده غذایی

کمتر از 140 mg/dl

کمتر از 140 mg/dl

هنگام خواب کمتر از 120 mg/dl

بین 90 تا 150 mg/dl

 

اندازه گیری قندخون نرمال

کنترل قند خون یکی از ضروریات برای افراد مبتلا به دیابت یا مرض قند محسوب می شود. یک از ابزارها برای کنترل قند خون استفاده از دستگاه تست قند خون است. این ابزار میتواند کمک شایانی به کنترل و جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی کند.

نتیجه

برخی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند. در نتیجه قند خون آنها بدون کنترل شدن، بالا خواهد ماند که این می‌تواند عوارض خطرناکی را برای بدن به وجود آورد. اختلالات جدی بینایی یا حتی نابینایی، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی عروقی و زخم های مزمن در اندام ها از عوارض دیابت و کنترل نشدن قند خون هستند. بنابراین با توجه به علائم ذکر شده از دیابت، اگر احساس می‌کنید به این بیماری دچار هستید، باید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون، از این مورد اطمینان پیدا کنید. در نظر بگیرید که دیابت نیز مانند بسیاری از بیماری ها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است. کافیست عادات نامناسبی که منجر به مرض قند می‌شوند را کنار گذاشته و زندگی سالم تری را در پیش بگیریم.

بسیاری از افراد سعی می‌کنند با مصرف مواد غذایی خاص قند خون خود را پایان بیاورند. شما می‌دانید این مواد خوراکی، شامل چه انواعی می‌شوند…؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

وبروس ابولا و راه های انتقال آن را بشناسیم

نشانه های فقر آهن یا کم خونی

محصولات مرتبط در تبیکال:

دستگاه تست قند خون U-right

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.