نقد و بررسی

خواص گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان

آشنایی با گیاه گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان، که به دلیل ظاهرش به گل ستاره ای نیز شناخته می‌شود، از خانواده گیاهان گلدار است. این گیاه برگ های کرکداری دارد و می‌تواند تا ارتفاع 60 تا 100 سانتی متر رشد کند. می‌توان از گل گاوزبان به عنوان منبعی غنی از اسید گاما لینولئیک یاد کرد. این ماده، یک اسید چرب امگا 6 بوده که به نام GLA شناخته می‌شود. همچنین دارای ویتامین های گروه B،  منیزیم، پتاسیم، فیبر، و… می‌باشد و دارای طبع گرم و تر است. معمولا در طب سنتی به علت آرامش بخش بودن این گیاه آن را می‌شناسند. اما خواص گل گاو زبان شامل موارد دیگری نیز می‌شود.

گلبرگ و برگ های این گیاه خوراکی هستند و می‌توان از آن به عنوان چاشنی در غذاها یا نوشیدنی ها استفاده کرد. روغن گل گاو زبان نیز می‌تواند برای پوست و مو مورد استفاده قرار بگیرد و مزایای بسیار دیگر. برای آشنایی با این فواید در این مقاله ما را دنبال کنید.

 

فواید

کاهش التهاب

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، مشخص شده است که روغن گل گاو زبان در برابر صدمات سلولی بصورت اکسیداتیو عمل می‌کند که این امر می‌تواند از میزان التهاب بکاهد. علاوه بر آن مطالعاتی که بر روی 74 نفر انجام شد، مشخص کرد که روغن این گیاه علائم بیماری آرتریت روماتوئید (یک بیماری التهابی) را کاهش می‌دهد.

درمان آسم

بهبود آسم نیز می‌تواند از دیگر خواص گل گاو زبان به حساب آید. گل گاو زبان می‌تواند با کاهش التهاب و تورم در مسیر تنفسی، بیماری آسم را بهبود ببخشد. مطالعه ای انجام شده روی 38 نفر مشخص کرد که استفاده از 5 میلی لیتر گل گاو زبان 3 مرتبه در طول روز، سبب بهبود علائم آسم شده است. تحقیق دیگری روی 43 کودک انجام گرفت. پس از این تحقیق نشان داده شد، استفاده از مکمل هایی که حاوی روغن گل گاو زبان بوده اند، به همراه استفاده از برخی مواد دیگر مانند روغن ماهی، ویتامین ها و مواد معدنی، توانسته است نشانه های آسم را کم کند.

با این وجود مشخص نیست که آیا گل گاو زبان بطور خاص باعث این اثرات شده است یا خیر. بنابراین در این حوزه تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد.

بهبود آسم با گل گاو زبان

سلامت پوست

از دیگر خواص گل گاو زبان بهبود سلامت پوست می‌باشد. روغن این گیاه برای سلامت پوست و مو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روغن مقدار زیادی اسید گاما لینولئیک یا GLA وجود دارد که روی ساختار و عملکرد پوست تاثیر به سزایی دارد. همچنین با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود، به بهبود و ترمیم زخم کمک می‌کند. علاوه بر آن عصاره این گیاه با خاصیت نرم کنندگی خود، می‌تواند برای درمان خشکی پوست، اگزما، و خارش و قرمزی پوست نیز مفید باشد.

سلامت مو

گاهی اوقات موها دچار فولیکولیت می‌شوند. بر اثر این مشکل، فولیکول های مو دچار التهاب و عفونت شده و باعث صدمه دیدن و ریزش موها می‌شوند. استفاده از این روغن می‌تواند علاوه بر کاهش ریزش موها، به درمان مشکلات پوست سر و تارهای مو نیز کمک کند. به عنوان مثال می‌تواند در درمان شوره سر نیز موثر باشد و به شما موهایی براق و پرپشت ببخشد.

تاثیر روغن گل گاو زبان بر پوست و مو

رفع معده درد

گل گاو زبان به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی در مقابل هلیکوباکتر پیلوری، می‌تواند زخم معده و سایر اختلالات گوارشی را التیام ببخشد. بنابراین اگر شما نیز دچار دل دردهای شدید و مشکل هضم غذا هستید، این دمنوش می‌تواند به همراه نبات، به بهبود وضعیت شما کمک کند.

سم زدا و ادرار آور

برگ های این گیاه، ادرار آور بوده و با بهبود عملکرد کلیه ها، میزان ادرار را افزایش می‌دهند. این امر سبب می‌شود کریستال های اضافی و اسید اوریک که موجب بروز بیماری هایی مانند نقرس، آرتریت و سنگ کلیه می‌شوند، از بدن خارج گردند. از این رو، پاکسازی بدن از مایعات اضافی و تحریک کلیه ها، از دیگر خواص گل گاو زبان شمرده می‌شود. این گیاه همچنین در درمان برخی از عفونت های ادراری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر آن، گل گاو زبان، غنی از ترکیبات فنلی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات، تاثیرات رادیکال های آزاد را کاهش داده و از پیری زودرس پیشگیری می‌کنند.

ضد سرطان

از دیگر خواص گل گاو زبان، می‌توان پیشگیری از سرطان را نام برد. همانگونه که در مورد قبل توضیح دادیم، این گیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهش زایی دارد. در نتیجه می‌تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید.

در مطالعاتی آزمایشگاهی مشخص شد، روغن این گیاه با بالا بردن فعالیت های سیتوتوکسیک، عمر سلول های سالم را افزایش داده و در عین حال عمر سلول های سمی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.

سلامت دهان

گیاه گل گاو زبان در از بین بردن مشکلات دهانی نیز چاره ساز است. شما می‌توانید برگ های تازه یا گل خشک شده آن را برای درمان مشکلاتی چون رفع بوی بد دهان، درمان برفک دهان، جوش های چرکین، حرارت و آفت های دهان بکار ببرید. این گیاه همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ویتامین C، می‌تواند در کنار رعایت دیگر عوامل بهداشتی، به سلامت دهان و دندان کمک کند.

تاثیر گل گاو زبان بر سلامت دهان

تقویت اعصاب

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله های زیادی که در زندگی با آنها درگیر هستند، نیاز بیشتری به آرامش اعصاب و روان دارند. این گیاه نیز از زمان های قدیم در بین ایرانیان برای تقویت و تسکین اعصاب استفاده شده است. پتاسیم و کلسیمی که در آن وجود دارد، می‌تواند سیستم عصبی را تسکین داده و ارتباط و هماهنگی لازم را بین سلول ها را برقرار سازد. دمنوش گل گاو زبان نیز برای افرادی که بیشتر مواقع با فشار های عصبی و استرس دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مفید است و می‌تواند مشکلات خواب را نیز از بین ببرد.

بهبود گردش خون

خواص گل گاو زبان با فشار خون و بیماری های قلبی نیز مرتبط است. بدین معنا که به دلیل غنی بودن آن از آنتی اکسیدان، به بهبود گردش خون کمک کرده و می‌تواند فشار خون را کنترل کند. در نتیجه احتمال ابتلای فرد به مشکلات قلبی عروقی را پایین می‌آورد.

سرما خوردگی و تنگی نفس

طبق گفته های قبلی، می‌دانید که گیاه گل گاو زبان سرشار از ویتامین C و فلانوئید است که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی منجر شوند. همچنین با خواص ضد التهابی خود می‌تواند گلو درد و به دنبال آن بیماری سرماخوردگی را نیز درمان کند. خلط آور بودن آن از دیگر ویژگی هایی مثبت این گیاه است که می‌تواند در بهبود سرماخوردگی از آن بهره گرفت. بدین منظور می‌توانید ترکیب گل گاو زبان با عسل ( و به دلخواه با کمی لیمو عمانی ) را نوش جان کنید.

ایجاد احساس شادی و نشاط

این گیاه علاوه بر از بین بردن استرس و تسکین اعصاب، می‌تواند احساس شادی و نشاط را نیز در شما به وجود آورد. اگر در طول روز آشفته هستید و یا احساس افسردگی می‌کنید، می‌توانید از این نوشیدنی خوش طعم برای ایجاد تاثیرات مثبت در روحیه خود استفاده کنید. این دمنوش از احساس پنج گانه پشتیبانی بیشتری به عمل آورده و اختلالات مربوط به تمرکز را برطرف می‌کند.

احساس شادی و نشاط با گل گاو زبان

بهبود دوران قاعدگی

قاعدگی شرایطی است که بانوان را در این دوران دچار دردهای بدنی می‌کند. بسیاری از افراد برای از بین بردن درد خود از انواع داروها و مسکن ها استفاده می‌کنند. روش های دیگری نیز وجود دارند که یکی از آنها استفاده از خواص گل گاو زبان برای رفع آنهاست.

دمنوش این گیاه به دلیل طبع گرم آن، درد بدن را تسکین می‌دهد و به افزایش تمرکز کمک می‌کند. آرامش اعصاب را نیز برای فرد فراهم کرده و تنش های عصبی را دور می‌کند. همچنین به دلیل وجود آهن می‌تواند در خون سازی این دوران تاثیر مثبت بگذارد.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف

گاهی برخی افراد با مصرف گل گاو زبان دچار حالاتی مانند سردرد، حالت تهوع، سوء هاضمه و ضایعات پوستی می‌شوند. قابل ذکر است این گیاه حاوی مقدار کمی از سموم کبدی PAs است که ممکن است بر روی این عضو بدن تاثیر بگذارد. بانوان باردار و شیرده نیز بهتر است از مصرف آن اجتناب کرده یا در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند یا از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌کنند، باید در مصرف این دمنوش محتاط باشند. زیرا احتمال افزایش خونریزی را بالا می‌برد. همچنین استفاده از داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین و آرامبخش ها به همراه گل گاو زبان ممکن است برای فرد خطرآفرین باشد. از طرفی کسانی که دارای فشار خون بالا هستند نباید در مصرف این نوشیدنی زیاده روی کنند. زیرا ممکن است سبب افزایش فشار خون در این افراد شود.

گیاه گل گاو زبان

ختم کلام

خواص گیاه گل گاو زبان را با یکدیگر مرور کردیم و دانستیم که این فواید می‌توانند در راستای بهبود بسیاری از شرایط بکار گرفته شوند. اما همانگونه که هر ماده ای می‌تواند در جایگاه خود مفید در نظر گرفته شود، ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید و اگر در شرایط جسمی ویژه ای به سر می‌برید، در این زمینه از پزشک خود کمک بخواهید.

بهترین زمانی که می‌توانید دمنوش پرخاصیت گل گاو زبان را استفاده کنید، پس از شام و پیش از خواب است. بدین منظور مقداری از گل های خشک شده گل گاو زبان را درون یک لیوان آب جوش بریزید و حدود 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس می‌توانید این نوشیدنی خوش عطر و طعم را میل کنید!

 

مطالب دیگر در تبیکال:

مدیریت و کنترل خشم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.