نقد و بررسی

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن

بالشت ها و تاثیر آنها

همه ما در طول یک شبانه روز حداقل 8 ساعت را در حالی سپری می‌کنیم که پوست و موهایمان با بالشت تماس مستقیم دارد. بالشت‌ها می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی پوست و موهایمان تاثیر بگذارد. خواب آرام و کافی با داشتن یک بالشت خوب و استاندارد می‌تواند به سلامت پوست و مو کمک بسزایی کند. بالشت‌ها به دلیل اینکه با پوست صورت و موها در تماس مستقیم هستند، تمام آلودگی­‌های روزانه، چربی­‌ها، پوسته‌های سر، آرایش و … را به خود جذب می‌کنند. در واقعیت شاید به ظاهر بالشت ما تمیز به نظر بیاید اما در باطن پر از آلودگی است. به همین منظور باید از بالشت نرم و مناسب استفاده کرد. در این مطلب سعی داریم در مورد تاثیرات بالشت نامناسب برای شما صحبت کنیم.

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن

عوارض بالشت نامناسب بر بدن

منافذ پوست 

یکی از اثرات منفی بالشت نامناسب می‌تواند بستن منافذ پوست باشد. اگر از بالشت آلوده استفاده شود، چربی­ ها و مواد آرایشی باقی مانده خیلی سریع به پوست منتقل می‌‌شوند و باعث بسته شدن منافذ پوست می گردند.

 

ایجاد جوش و آکنه

از مهمترین دلایل ایجاد جوش و آکنه وجود باکتری­ ها و چربی­­ ها است. اگر بالشت شما از بهداشت کافی برخوردار نباشد، صافی و طراوت پوست خود را از دست می‌دهید.

اثرات بالشت نامناسب بر بدن، ایجاد جوش و آکنه

خشک شدن پوست و مو

یکی از دلایلی که موهای شما وزوزی و دارای موخوره می‌شود استفاده از و روبالشتی و بالشت نامناسب است.

اگر هر روز صبح که بیدار می‌شود حالت موهایتان نامناسب و بهم ریخته است می تواند مشکل از بالشتتان باشد. روکش بالشت باعث صاف ایستادن موهایتان شود که این موضوع باعث کشیده شدن تارهای مو گردیده و در نتیجه منجر به موخوره می‌شود.

همچنین بالشت نامناسب می‌تواند چربی طبیعی پوست را جذب کند و باعث خشک شدن مو می­‌شود.

همچنین اگر از پوست خشک رنج می­برید باید حتما به بهداشت بالشت خود توجه کنید.

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن، خشک شدن پوست

گردن درد

اگر سرتان را طولانی مدت خم نگه می‌دارید مخصوصا زمانی که خواب هستید، این مسأله می تواند باعث مشکلاتی برای شما شود. همچنین بالشت نامناسب با سختی زیاد هم می‌تواند به باعث گردن درد شود.

کمر درد

نحوه قرار گرفتن سر و گردن و شانه ها زمان خوابیدن می‌تواند بر روی وضعیت پشت شما تاثیر بسزایی بگذارد. عدم توازن آن هنگام خواب می‌تواند باعث پشت درد شدید شود.

خروپف

استفاده از بالشت نامناسب موجب می‌شود سر به جلو حرکت کرده و خروپف ایجاد شود. در صورتی که به گرد و غبار نیز حساسیت داشته باشید. این ذرات، التهابی را در مسیر حلق و بینی به وجود می‌آورند. این التهابات مسیر تنفسی را کمی مسدود کرده که می‌تواند در ایجاد خروپف تاثیر داشته باشد.

 

تاثیر بالشت نامناسب بر بدن، پشت درد

سردرد

خوابیدن بر روی بالشت نامناسب می تواند باعث سردرد شود. اگر که تکیه نامناسبی داشته باشید باعث می شود گردن در وضعیت راحتی قرار نگیرد که همین مسئله می تواند باعث فشار به گردن شود که در نتیجه باعث بروز سردرد می شود.

 

برای رفع این مشکلات می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • حداقل یکبار در هفته روبالشتی را بشوئید.
  • هرشب بالشت را پشت و رو کنید و روی طرف دیگر آن بخوابید.
  • هرشش ماه یکبار رویه بالشت خود را عوض کنید.
  • قبل از خواب موها و صورت خود را بشویید.
  • استفاده از روبالشتی از الیاف ابریشمی
  • استفاده از کلاه خواب

تاثیر استفاده از الیاف مناسب 

از الیاف مناسب می توان به ابریشم اشاره کرد:

ابریشم برای پوست فواید زیادی دارد. این الیاف باعث می‌شوند پوست به راحتی بر روی آن سر بخورد که می تواند باعث عدم چروک شدن پوست صورت و گردن شود.

ابریشم یکی از الیاف طبیعی است که اجازه تنفس به پوست را می دهد و از عرق و جوش های ناشی از عرق کردن جلوگیری می کند.

به گفته متخصصان روبالشتی های ابریشمی ایجاد حساسیت نمی کند.

اما با این حال برای بعضی از افراد می تواند صدق نمی کند.

از خصوصیات روبالشتی ابریشمی می توان به کاهش چین و چروک و بهبود رطوبت پوست اشاره کرد.

نتیجه گیری

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن را برشمردیم. اکنون بر این آگاهیم که استفاده از یک بالشت مناسب تا چه میزان بر سلامتی ما اثرگذار است. اگر بالشت شما ویژگی های یک بالشت استاندارد را ندارد، بهتر است همین حالا برای تعویض آن اقدام کنید. زیرا ممکن است مشکلاتی که اکنون برای بدن به وجود می‌آورد، در آینده غیرقابل جبران باشند. استفاده از یک روبالشتی با الیاف ضد حساسیت نیز می‌تواند به حفظ سلامت پوست و موی شما کمک کند.

با توجه به موارد ذکر شده، آیا بالشت شما ویژگی های یک بالشت مناسب را داراست…؟

مطالب دیگر در تبیکال:

استرس و راهکارهای مقابله با آن را بدانیم

محصولات مرتبط در تبیکال:

بالشت طبی هوشمند مدل هلال M 

دورگردنی طبی هوشمند

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.