سبک زندگی

علائم و درمان گل مژه چشم

گل مژه چشم

گل مژه

گل مژه چشم مشکلی است که انواع مختلفی دارد اما بیشتر آنها بصورت نوعی التهاب یا برجستگی در پلک هستند. بعضی از گل مژه ها به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند که معمولا دردناک هستند و می‌توانند ظاهر فرد را تغییر بدهند. اگر این عفونت، برای مدت طولانی درمان نشده باقی بماند، ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. اکثر گل مژه ها خود به خود برطرف می‌شوند اما برخی به درمان با آنتی بیوتیک یا جراحی نیاز دارند. فقط چشم پزشک می‌تواند نوع گل مژه شما را به درستی تشخیص بدهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

علائم گل مژه چشم

  • برجستگی روی پلک ها یا اطراف چشم
  • قرمزی
  • تورم پلک
  • حساس شدن پلک یا اطراف چشم
  • تغییر رنگ
  • ترشح
  • پوسته پوسته شدن پلک یا دور چشم
  • درد
  • احساس ناراحتی هنگام پلک زدن
  • خارش

 

بیشتر افراد هنگام ایجاد گل مژه، آن را حس می‌کنند؛ اما خیلی ها زمانی متوجه می‌شوند که گل مژه کاملا ایجاد شده و دچار عفونت شده است. در صورتی که شخص، هر یک از علائم گفته شده داشته باشد، باید به چشم پزشک مراجعه کند و از دست زدن به چشم خودداری کند.

علت ایجاد گل مژه

انتقال آلودگی، گرد و خاک و میکروب به ناحیه اطراف چشم یا داخل آن، می‌تواند باعث ایجاد گل مژه چشم شود. رایج ترین علت های گل مژه عبارتند از:

  • میکروب استافیلوکوک
  • مسدود شدن مجرا یا غدد چشم
  • عدم رعایت بهداشت
  • لنزهای تماسی آلوده
  • ورم ( بلفاریت) پلک
  • لوازم آرایش و باقی ماندن آرایش چشم در طول شب
  • دست زدن به چشم ها بخصوص دست آلوده
  • چه عواملی ابتلا به گل مژه را افزایش می‌دهد؟
  • سابقه گل مژه
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • مشکلات مزمن پوستی

علت ایجاد گل مژه چشم

درمان خانگی گل مژه

تمیز نگه داشتن پلک ها

اگر گل مژه دارید، بهترین درمان رعایت بهداشت فردی است. دست ها و نواحی چشم هایتان را تمیز نگه دارید و سعی کنید به چشم های خود دست نزنید. این کار باعث می‌شود میکروب پخش نشود. اگر پس از ابتلا به گل مژه، هنوز از لوازم آرایش استفاده می‌کنید، آنها را دور بیندازید. بعد از برطرف شدن گل مژه لوازم آرایش جدید خریداری کنید تا مانع از پخش میکروب و آلوده شدن چشم هایتان شوید. همچنین لوازم آرایشی خود را با هیچ کس شریک نشوید.

در صورتی که گل مژه چشم شما دردناک است، یا به مدت طولانی در چشم باقی مانده است، باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

توجه داشته باشید در صورتی که مبتلا به گل مژه هستید و در عین حال چشمان ضعیفی دارید، از استفاده لنزهای چشمی خودداری کرده و سعی کنید از عینک استفاده کنید.

کمپرس گرم و مرطوب

برای سرعت بخشیدن به روند درمان 1 الی 4 بار در روز و هر بار به مدت 10 الی 15 دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید.

می‌توانید یک حوله تمیز را در آب گرم قرار داده و بعد از گرفتن آب اضافی، آن را روی چشمان بسته خود قرار دهید.

در درمان با استفاده از کمپرس گرم، گل مژه به سطح پوست آمده و یک تاول چرکی بر سطح پوست ظاهر می‌شود. به هیچ وجه سعی نکنید گل مژه را بترکانید. استفاده از کمپرس گرم اغلب کمک می‌کند بدون هیچ مشکلی گل مژه خشک و درمان شود.

 

درمان گل مژه چشم با کمپرس گرم و مرطوب

دارو ها و مسکن

داروهای مسکن مانند استامینوفن روند درمان را سرعت نمی‌بخشد؛ ولی در عوض درد فرد را تا حد زیادی کم می‌کند.

استفاده از قطره های آنتی بیوتیک چشمی و قطره های ضد التهاب، باعث برطرف شدن عفونت و کاهش التهاب می‌شود.

گاهی به علت عفونت باقی مانده و یا درد شدید حاصل از گل مژه، پزشک ناچار به جراحی گل مژه چشم می‌شود.

درمان گل مژه چشم با دارو

تخم گیشنیز

2 قاشق غذا خوری تخم گیشنیز را در آب بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا به جوش بیاید. بعد از خنک شدن ، چشمانتان را با این مواد بشویید. این کار را در طول روز 2 الی 3 بار تکرار کنید.

برگ گواوا

5 یا 6 عدد برگ گواوا را درون آب به مدت 5 تا 7 دقیقه بجوشانید. سپس اجازه دهید تا کمی سرد شود. پارچه ای نرم درون این مواد خیس کنید و بعد از 15 دقیقه روی پلک قرار دهید. این کار را در طول روز 2 الی 3 بار تکرار کنید.

درمان گل مژه چشم با برگ گواوا

آب سیر

ابتدا سیر را له کرده و مایع بدست آمده را به آرامی با استفاده از پد نرم برروی گل مژه بمالید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

نکته : مراقب باشید این ماده وارد چشمانتان نشود. چون سیر ممکن است باعث سوزش چشم شود.

سیب زمینی

ابتدا یک سیب زمینی کوچک را پوست بکنید. سپس پارچه را دور آن بپیچید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گل مژه چشم خود قرار دهید.

برای اینکه زودتر به نتیجه برسید، این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان گل مژه چشم با سیب زمینی

زردچوبه

زردچوبه را در آب مخلوط کنید و گل مژه را بااستفاده از مایع بدست آمده 2 بار در روز بشویید.

 پیاز

پیاز را حلقه حلقه کنید و برای دقایق کوتاهی روی پلک قرار دهید.

آهن یا طلا

ابتدا وسیله مورد نظر را با صابون آنتی باکتریال و آب بشویید. سپس آن را با پارچه تمیز یا کف دست های خود گرم کنید و روی گل مژه چشم خود قرار دهید تا سرد شود. این امر را چندین بار در روز می‌توانید انجام دهید.

بابونه

 مقداری از برگ های بابونه را در 2 لیوان آب جوش بریزید. این محلول را صاف و پس از سرد شدن پارچه تمیزی را در محلول خیس کرده و به مدت 10 دقیقه روی گل مژه بگذارید. این کار را روزانه 2 بار انجام دهید.

جعفری

برگ های تازه جعفری را در یک ظرف آب بجوشانید. سپس دستمال تمیزی را در جوشانده به دست آمده خیس کنید و روی چشم خود قرار دهید. این کار را روزانه 2 بار، صبح و شب پیش از خواب انجام دهید.

چای

یک چای کیسه ای را در آب گرم خیس کرده و به مدت 10 دقیقه روی گل مژه چشم خود بگذارید. این کار را روزانه و تا زمان بهبود انجام دهید.

گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی تازه را برش دهید و تکه های آن را به مدت پنج دقیقه روی چشم خود قرار دهید. این کار را روزانه سه بار انجام دهید.

خیار

خیار را برش دهید و تکه ای از آن را روی چشم های عفونی خود قرار دهید تا التهاب و درد شما کاهش یابد.

روغن میخک

چند قطره از روغن میخک را روزانه 2 تا 3 بار در چشم بریزید.

درمان گل مژه چشم با روغن میخک

کلام آخر

گل مژه چشم مشکلی است که معمولا خود به خود بهبود پیدا می‌کند و می‌توان با استفاده از روش های خانگی این بهبود را سرعت بخشید. اما این بیماری در برخی افراد با گذشت زمان تشدید می‌شود که برای پیشگیری از آن، حداقل کاری که می‌توان انجام داد، رعایت بهداشت فردی است. اما اگر بصورت مکرر بر روی چشم های شما گل مژه ایجاد می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. زیرا گاهی اوقات بیماری هایی سبب بروز این مشکل می‌شوند که تشخیص و درمان آنها به پیگیری نیاز دارد.

اگر به این مطلب علاقه‌ مند بودید، به مقاله بلند شدن مژه ها با روش های طبیعی نیز سر بزنید و نظرات با ارزش خود را برای ما بنویسید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

درمان تبخال لب

نشانه های پیرچشمی چیست؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.