نقد و بررسی

خواص درمانی بابونه

خواص درمانی بابونه

گیاه بابونه

بابونه گیاهی است که با دارا بودن طبع گرم و خشک خواص درمانی فراوانی برای بدن دارد. بابونه گیاهی معطر است که دارای حدود 30 سانتی متر ارتفاع است. برگ های ساقه این گیاه کوچک و متناوب بوده و پوشیده شده از کرک می‌باشد. این گیاه معمولا در تابستان می‌روید و گلبرگ هایی سفید دارد. در این بخش برای شما خواص درمانی بابونه را بیان خواهیم کرد.

خواص درمانی بابونه

فواید گیاه بابونه

رفع استرس و بی خوابی

چای بابونه استرس را از بین برده و موجب ایجاد آرامش می‌شود. عصاره بابونه اعصاب را آرام کرده و از تنش فرد می‌کاهد. بنابراین می‌تواند در درمان بی خوابی نیز تاثیر داشته باشد. بوییدن بخار دم کرده آن نیز در درمان افسردگی موثر است.

تاثیر بابونه بر رفع استرس و بی خوابی

رفع مشکلات گوارشی

بابونه به هضم شدن غذا کمک کرده و آرامبخش سیستم گوارشی است. بابونه با افزایش ترشح اسید هیدروکلریک صفرا و آنزیم های معده، توانایی هضم را بالا می‌برد. این گیاه همچنین برای از بین بردن علائمی مانند اسهال، یبوست، سوء هاضمه، بی اشتهایی، حالت تهوع و ریفلاکس معده نیز موثر است.

سلامت پوست

روغن بابونه و فلانوئیدهای آن با نفوذ به پوست موجب جوانسازی آن می‌شوند. این گیاه در درمان اگزما، نقرس، کبودی، سوختگی های جزئی و سوزش های پوستی نیز کاربرد دارد. علاوه بر موارد ذکر شده زخم ها نیز محو می‌کرده و خطوط ریز صورت را نیز رفع می‌نماید.

جوانسازی و سلامت پوست با بابونه

روشن شدن پوست

افزایش روشنایی پوست، از دیگر خواص درمانی بابونه است که بسیاری از افراد از آن بهراه می‌برند. بابونه پوست را تا حدودی روشن کرده و آن را درخشان می‌کند. برای استفاده از این خاصیت بابونه کمی از این گیاه خشک شده را در آب جوش بریزید و صورت خود را با آن بخور دهید. بابونه علاوه بر روشن و شاداب کردن پوست، گردش خون در صورت را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی با باز کردن منافذ صورت، در از بین بردن دانه های سیاه نیز کاربرد دارد. بابونه همچنین خستگی چشم ها را از بین برده و تیرگی اطراف آن را کاهش می‌دهد. برای این منظور 2 عدد چای بابونه کیسه ای را در آب گرم قرار دهید. پس از خنک شدن کیسه ها، آنها را بر روی چشمان خود بگذارید.

ضدپیری

این گیاه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و به روند ترمیم سلول ها کمک می‌کند. بدین صورت با حفاظت از بافت ها، سرعت پیشروی پیری پوست را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان

بابونه می‌تواند فعالیت استوئوبلاست ها (استخوان ساز ها) را افزایش دهد. بنابراین این ماده با بالا بردن تراکم استخوان ها از پوکی آنها پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از مشکلات قلبی

این گیاه به دلیل دارا بودن میزان زیادی از فلانوئید ها، احتمال فوت افراد در اثر بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف فلانوئید ها از طریق گیاهان و مواد غذایی، سطح مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی را پایین می‌آورد.

درمان درد و التهاب های عضلانی

این گیاه، گیاهی ضد درد است که می‌توان از این خاصیت به عنوان یکی از خواص درمانی بابونه نام برد. بابونه به کاهش درد های عضلانی و مفصل ها، سردرد، سینوس و استخوان درد کمک می‌کند. همچنین تحریکات پوستی را کاهش داده و در درمان التهاب و عفونت موثر است.

کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص درمانی بابونه کمک به کاهش قند خون است. زمانی که سطح قند خون بالا برود، صدماتی به سلول های پانکراس وارد می‌شود. از از آنجایی که پانکراس هورمون انسولین تولید می‌کند، سالم بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بابونه با خواص ضدالتهابی خود، مانع از آسیب به سلول های پانکراس می‌شود و بدین صورت در کاهش قند خون و کنترل دیابت نقش خود را ایفا می‌کند.

سلامت کبد

بابونه سلامت کبد را حفظ کرده و به بهبود عملکرد صفرا کمک می‌کند. حتی می‌توان گفت گیاه بابونه از کبد در برابر تاثیرات بد الکل محافظت می‌کند. اما این نکته را باید در نظر گرفت که نمی‌توان با زیادی روی در مصرف الکل و استفاده از دمنوش بابونه این مضرات را به حداقل رساند یا کاملا رفع کرد.

درمان دندان درد و و التهابات مربوط به دهان

بسیاری از افراد معتقداند قرار دادن یک چای کیسه ای بابونه بر روی دندان، درد آن را کاهش می‎‌دهد. از طرفی با دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی ورم لثه را کم می‌کند. اما برای فهمیدن علت اصلی دندان در باید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

تاثیر بابونه بر دهان و دندان

درمان سرماخوردگی

این گیاه می‌تواند گرفتگی های سینوسی را رفع کند و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر داشته باشد. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک داروی مکمل یاد کرد.

درمان سرماخوردگی با بابونه

تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فلانوئیدی موجود در بابونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عفونت ها را از بین می‌برد. بنابراین استفاده از آن در کنار داروهای تجویزی توسط پزشک در دوران بیماری توصیه می‌شود.

رفع مشکلات قاعدگی

خواص درمانی بابونه در از بین بردن علائم قاعدگی نیز تاثیرگذار است. نشانه هایی از قبیل گرفتگی، نفخ، استرس، تغییر حالات روحی و اختلال خواب از این گونه مشکلات اند. دمنوش بابونه ذهن و بدن را آرام کرده و از التهاب می‌کاهد. همچنین ترشحات قاعدگی را زیاد می‌کند.

ضد سرطان

بابونه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود، از سرطان هایی مانند رحم، پروستات، سینه و دستگاه گوارش پیشگیری می‌کند. در واقع این گیاه با سلول های سرطانی مبارزه کرده و در برابر آنها نقش حفاظتی ایفا می‌کند.

عوارض

  • مصرف بیش از حد بابونه برای افراد با طبع صفرا مناسب نیست. زیرا این گیاه طبع گرم و خشکی دارد و باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • زیاده روی در استفاده از این گیاه، منجر به ایجاد سردرد، زخم های دهان، حالت تهوع و تعریق زیاد شود.
  • به دلیل اینکه بابونه قاعده آور است می‌تواند برای بانوان باردار خطر سفط جنین به همراه داشته باشد. بنابراین این افراد باید در مورد استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنند.
  • استفاده همزمان بابونه با داروهایی مانند ضدانعقاد، وارفارین، سیکلوسپورین و بطور کلی داروهای رقیق کننده خون نباید صورت بگیرد. در صورت ضرورت در مصرف این گیاه همزمان با داروهای ذکر شده باید از پزشک خود مشورت بخواهید.

عوارض مصرف بیش از حد بابونه

جمع بندی

بابونه یکی از گیاهان پر خاصیت و سنتی بوده که با طبع گرم و خشک خود، از زمان های دور برای رفع مشکلات بسیاری بکار گرفته شده است. این گیاه معمولا به صورت دمنوش تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت برای اینکه بتوان از خواص درمانی بابونه بهره برد، نباید در مصرف آن افراط و زیاده روی کرد. از نظر شما در چه موارد دیگری می‌توان از فواید این گیاه بهره برد…؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

خواص گیاه اسطوخودوس

روش های درمان سرفه

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.