نقد و بررسی

نشانه های هوش بالا

نشانه های هوش بالا

باهوش بودن

هوش موهبتی است که خداوند در وجود هرکس به میزانی قرار داده است و برخی بیشتر از آن برخودار هستند. نشانه های هوش بالا می‌تواند متفاوت تر از آنچه باشد که بسیاری از افراد فکر می‌کنند. البته تنها یک هوش وجود ندارد. هوش اجتماعی و هوش عاطفی نیز نمونه هایی از هوش است. در هر صورت باهوش بودن تنها با حل مسائل سخت ریاضی تعریف نمی‌شود. محققان با بررسی افراد با هوش بالا نکاتی را دریافتند که در ادامه آنها را بیان می‌‌کنیم.

نشانه های هوش بالا

نشانه های هوش بالا

کنجکاوی

اینکه شما بطور داوطلبانه مایل به یادگیری بیشتر هستید، از نشانه های هوش بالای شماست. افراد باهوش علاوه بر اینکه در مورد مسائلی که روزانه پیش می‌آید کنجکاو اند، در پی جستن پاسخ سوالات پیچیده فلسفی که به زندگی و جهان معنی می‌دهد نیز هستند.

کامل کردن جملات دیگران

اینکه بتوانید کلماتی که دیگران در حال گفتن آن هستند را حدس بزنید و احساسات آنها را درک کنید، نشانه هایی از باهوشی شماست. همسو شدن با احساسات دیگر اشخاص برای شما این امکان را به وجود می‌آورد که از دید آنها به دنیا بنگرید. کسانی که می‌توانند به این درک برسند که احساسات دیگران چگونه است، برای روابط و تجربه های جدید آماده می‌شوند که این به نوبه خود تاثیر مثبتی بر روی هوش فرد دارد.

کنترل خود

اشخاص باهوش کنترل خود را به شدت حفظ می‌کنند و در مقابل اتفاقات ناگهانی تصمیمات احساسی نمی‌گیرند. در واقع این افراد بسیاری از جوانب را در نظر می‌گیرند و همه گزینه ها را سبک و سنگین می‌کنند.

روشنفکری

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته، افراد باهوش تمایل دارند طرز فکر دیگران را بشناسند تا یکی را به عنوان دیدگاه معتبر قبول کنند. آنها بعد از آنکه این دیدگاه های متفاوت را مورد بررسی قرار دادند، نظرات خود را بدون تصمیم گیری های عجولانه بیان می‌کنند. آنها دوست دارند مفاهیم تازه ای را درک کنند و این به آن معنی نیست که آنها به آسانی تسلیم اعتقادات و باورهای شما شده اند.

به تعویق انداختن کارها

اگر شما برخی امور را به تعویق می‌اندازید بدان معناست که امور مهم تری را در الویت قرار داده اید؛ نه اینکه به دنبال راهکار سریع تری باشید. اشخاص هوشمند کارها را به تاخیر می‌اندازند زیرا می‌خواهند زمان خود را برای امور ارزشمندتری صرف کنند. در هر حال تعویق موضوعی نیست که افراد وقت تلف کن قادر باشند آن را انجام دهند.

لذت بردن از تنهایی

کنار آمدن با باورهای خود در تنهایی و پربار بودن در این شرایط از نشانه های هوش بالا می‌باشد. اگر با خودتان حرف می‌زنید باید آن را از علائم بلوغ در نظر بگیرید. شاید افراد زیادی اینکار را دیوانگی تلقی کنند اما این را بدانید این امر سبب تقویت مغز شما می‌شود. ارتباط بیشتر با احساسات شخصی و بالا رفتن توانایی برای سنجش دیدگاه ها از علائم باهوش بودن محسوب می‌شود.

قبول کردن ندانستن بعضی مسائل

افراد باهوش تظاهر نمی‌کنند که همه چیز را می‌دانند و از اینکه چیزی را بلد نباشند، ترسی ندارند. این اشخاص کاستی خود را می‌پذیرند و برای یادگیری آنها مشتاق هستند. طبق پژوهشی که جاستین کروگر و دیوید دانینگ انجام دادند، افرادی که دارای هوش کمتری هستند، ادعای بیشتری درباره توانایی ذهنی خود دارند.

یادگیری موسیقی

یادگیری موسیقی سبب می‌شود ذهن کودک در چند جهت رشد کند. تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان می‌دهد نمرات هوش کلامی کودکان 4 تا 6 ساله ای به یادگیری موسیقی پرداخته اند، بسیار افزایش یافته است. بر اساس مطالعه ای دیگر در سال 2014 کودکان 6 ساله ای که چندین موسیقی را فرا گرفته بودند نسبت به کودکانی که در دوره های دیگر شرکت کرده بودند هوش بالایی داشتند. موسیقی همچنین باعث افزایش تفاوت های شناختی می‌شود.

نشانه های هوش بالا، یادگیری موسیقی

فرزند اول بودن

فرزند اول خانواده بودن از دیگر نشانه های هوش بالاست. طبق یافته های نیویورک تایمز، میانگین ضریب هوشی فرزندان اول خانواده نسبت به فرزندان بعدی، کمی بیشتر است. اما نمی‌توان گفت موفق بودن آنها بسیار قابل قبول است. اثر فیزیولوژیکی متقابل بین فرزندان و والدین نیز در این موضوع تاثیرگذار می‌باشد.

لاغری

بر اساس تحقیقات انجام شده کسانی که اندازه دور کمر آنها کمتر باشد، هوش بالاتری خواهند داشت. مطالعاتی که در گذشته در بر روی کودکان پیش دبستانی انجام گرفته، مشخص شد افرادی که از بهره هوشی کمتری برخوردار بوده اند، حجم بدنی بیشتری داشته اند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که شرایط محیطی مانند اقتصاد و اجتماع نیز در این مورد تاثیرگذار است.

چپ دست بودن

بین چپ دست بودن و تفکر واگرا ارتباطی وجود دارد. تفکر واگرا گونه ای از خلاقیت است که ایده های خلاقانه و متفاوت را در فرد ایجاد می‌کند. خبرنگاری نیویورکی در بررسی یک مقاله در این رابطه می‌نویسد: مردانی که چپ دست بوده اند در آزمون واگرا نمره بالاتری کسب کرده اند. این افراد مهارت بیشتری داشتند و برای ترکیب دو وسیله مختلف و به وجود آوردن یک چیز جدید، ایده های خلاقانه بهتری ارائه کردند.

یادگیری زود هنگام خواندن

بر اساس بررسی های محققان انگلیسی در سال 2012 که بر روی دو قلو های همسان انجام گرفته بود، دریافت شد خواهران و برادرانی که سریع تر توانسته بودند خواندن را یاد بگیرند، نمرات بالاتری در آزمون های توانایی شناختی بدست آورده اند که می‌توان آن را از نشانه های هوش بالا دانست.

نشانه های هوش بالا، یادگیری زود هنگام خواندن

نگرانی بیش از اندازه

طبق تحقیقات، اشخاص نگران و مضطرب در برخی شرایط از هوش بیشتری نسبت به بقیه دارند. ادوارد سلبی در “روانشناسی امروز” بیان کرد: افرادی که استرس بیشتری دارند و نگران و هراسان اند، دارای هوش کلامی بالاتری هستند.

دریافت شیر مادر

طبق تحقیقی که در سال 2017 انجام شد، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، به احتمال زیاد هوش بالاتری خواهند داشت. البته در صورتی که میزان و تعداد ژن اف دی ای اس 2 برابر باشد، آی کیوی کودک 7 امتیاز از کسانی که شیر مادر را دریافت نکرده اند، بالاتر خواهد بود.

شلختگی

بر اساس تحقیقات منتشر شده در دانشگاه مینه سوتا، دریافت شد که انجام امور در مکان بهم ریخته باعث افزایش خلاقیت می‌شود و می‌تواند از نشانه های بروز هوش بالا باشد.

نشانه های هوش بالا، شلخته بودن

شب بیدار ماندن

شب بیداری از دیگر نشانه های هوش بالا است. افرادی که شب ها بیدار می‌مانند، در مقایسه با افرادی که سحرخیز هستند، از بهره هوشی بالاتری برخودار می‌باشند.

ساکت بودن

گاهی اوقات افراد ساکت به عناوینی چون مردم گریز یا درون گرا شناخته می‌شوند. افراد باهوش در بسیاری از مواقع صحبت نمی‌کنند. این افراد در مورد موضوع مورد بحث خود فکر می‌کنند تا پاسخ های مناسبی به دست آورند. این دسته افراد افراد سکوت را به سخن بی فایده زدن ترجیح می‌دهند. البته این مورد (هوش بالا) در مورد تمام افراد ساکت صدق نمی‌کند.

انتقاد از خویش

گاهی افراد خوشیفته درباره عملکرد خوب خود درباره امری خاص دروغ می‌گویند. اما افراد با بهره هوشی بالا با پذیرش کاستی های خود انتقاد را می‌پذیرند. در اصل تلاش ما برای قبول خطاهای خود و تلاش برای اصلاح آنها از نشانه های هوش بالا به شمار می‌آید.

شوخ طبع بودن

تحقیقی بر روی تعدادی از دانشجویان روانشناسی انجام شد و هوش کلامی و استدلال انتزاعی آنها مورد بررسی قرار گرفت. رتبه شوخ طبعی دانشجویان باهوش تر، بالاتر از دیگر دانشجویان بود. همچنین طبق مطالعه دیگری نشان داده شد که کمدین های حرفه ای، از هوش کلامی بالاتری برخوردار هستند.

مواجه شدن با مشکلات شخصی

تمام افراد در زندگی خود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. ولی اشخاص با هوش بالا اجازه نخواهند داد تا این مشکلات آنها را از پای در بیاورد. فرد باهوش خود را در چالش های مسیر زندگی می‌بیند، مشکلات را اولویت بندی می‌کند و قبل از بدتر شدن شرایط، به آنها رسیدگی می‌کند.

کمال گرایی

هر دفعه که با افراد باهوش برخورد می‌کنید در آنها پیشرفت های کوچکی مشاهده می‌کنید. این کمال گرایی در تمام جنبه های زندگی آنها وجود دارد. آنها همیشه کمی از دفعات قبل بهتر و متفاوت تر هستند و برای این امر تلاش می‌کنند.

نشانه های هوش بالا، کمال گرایی

تلاش برای آرامش

از دیگر نشانه های هوش بالا، تلاش برای بدست آوردن آرامش است. زیرا یک زندگی با آرامش، امکان رسیدگی به برنامه های هدفمند زندگی را به آنها می‌دهد. داشتن ذهنی آرام سبب می‌شود تمرکز شما بر روی برنامه هایتان باشد و از مسیر اصلی تان خارج نشوید.

انعطاف پذیری

معمولا افراد باهوش بسیار انعطاف پذیرند. بدین معنا که می‌توانند خود را با شرایط متفاوت وقف داده و به هدف خود برسند. این افراد با وجود محدودیت هایی که با آنها مواجه می‌شوند، آنچه را که باید به انجام می‌رسانند که این به معنای انطباق پذیری آنهاست.

برقراری ارتباط بین موضاعات بی ربط به یکدیگر

اشخاص با بهره هوشی بالا ایده های به ظاهر متفاوت را به یکدیگر ربط می‌دهند. در واقع آنها الگوهایی که دیگر افراد قادر به دیدن آنها نیستند را می‌بینند. مشاهده این الگوها از نشانه های خلاقیت است که خود نیز از نشانه های هوش بالا محسوب می‌شود.

نشانه های هوش بالا، برقراری ارتباط بین موضاعات بی ربط به یکدیگر

درس از گذشته

فرد باهوش اشتباهات گذشته خود را تکرار نمی‌کند و از آنها درس می‌‌گیرد. او می‌تواند متوجه شود که ایراد کار از کجاست. درباره آنها تفکر می‌کند و مشکلات موجود را بررسی می‌کند.

 

نتیجه گیری

جوامع امروزی معمولا الویت زیادی را بر هوش می‌گذارند. بیشتر مواقع ما سعی می‌کنیم با احساس فشار باهوش باشیم اما نباید این مورد را فراموش کنیم که هر فردی استعداد ها و مهارت های خاص خود را دارد که باید به آنها احترام گذاشت. از سویی دیگر هوش هر فرد می‌تواند در هر زمانی توسعه پیدا کند. بنابراین فراموش نکنید که در زندگی نباید از یادگیری دست کشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم انگیزه خود را حفظ کرده و باری دیگر هوش خود را کشف نمایید. ممکن است بسیار باهوش تر از آنچه باشید که تصورش را می‌کنید! ✨

 

مطالب دیگر در تبیکال:

قوی ماندن در روزهای سخت

درمان حالت تهوع

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.