نقد و بررسی

درمان حالت تهوع

درمان حالت تهوع

حالت تهوع

تقریبا همه ما دچار حالت تهوع شده ایم. حالت تهوع علت های مختلفی دارد و موجب می‌شود احساس آزار دهنده ای در معده خود داشته باشید. این حالت ممکن است در اثر بارداری یا مشکلات گوارشی اتفاق بیفتد. گاهی این حالت انقدر شدت پیدا می‌کند که سعی می‌کنید هر روشی را بکار ببرید تا از آن خلاص شوید. در این بخش قصد داریم که شما را با روش های درمان حالت تهوع و علت های آن آشنا کنیم.

عوامل ایجاد کننده حالت تهوع

  • سرگیجه به خصوص به علت تکان دادن ناگهانی سر
  • استرس
  • حساسیت به لاکتوز
  • حمله قلبی
  • عفونت در قسمت گوش
  • مننژیت
  • بسته شدن روده ها
  • اختلالات کبدی
  • برخی سردرد ها مانند میگرن

عوامل ایجاد کننده حالت تهوع

حالت تهوع به چه دلایل دیگری اتفاق می‌افتد؟

برخی از افراد به دلایلی مانند حساسیت به بوی غذا و داروهایی خاص دچار این وضعیت می‌شوند. اما علت های رایج تری وجود دارند که در زیر آنها را برای شما شرح داده ایم. اگر در هر یک از موارد، این شرایط موجب ناراحتی بیش از حد شما شد، سعی کنید با روش هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم به درمان حالت تهوع خود بپردازید.

رفلاکس معده

سوزش سر دل یا همان رفلاکس معده سبب می‌شود محتویات در زمان میل غذا از معده به مری برگرد. این وضعیت حالتی مانند سوزش را سر دل را برای فرد ایجاد می‌کند که در ادامه باعث می‌شود فرد حالت تهوع بگیرد.

عفونت و ویروس

باکتری ها یا ویروس هایی که توسط مواد غذایی وارد بدن می‌شوند، می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند و باعث حالت تهوع در فرد شوند که در این صورت درمان حالت تهوع و عوامل ایجاد کننده آن ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

برخی دارو ها

بعضی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی باعث ناراحتی معده می‌شوند و حالت تهوع را به وجود می‌آورند. خواندن اطلاعات روی جعبه داروها و صحبت با پزشک خود در این باره می‌تواند در کم کردن کردن این حس به شما کمک کند.

تکان های وسیله نقلیه

تکان های وسیله نقلیه، مانند حرکت ماشین یا کشتی روی دریا، باعث این اتفاق می‌شود. در چنین شرایطی پیام هایی به مغز فرستاده می‌شود که با حواس پنجگانه هماهنگی ندارند. در نتیجه وضعیت هایی مانند حالت تهوع و سرگیجه را برای فرد به وجود می‌آورند.

دلایل حالت تهوع، تکان های وسیله نقلیه

زخم معده

زخم معده یا التهابات پوشش مخاطی در روده کوچک می‌تواند یکی دیگر از علت های حالت تهوع باشد. در زمان میل غذا یک احساس سوزش توسط این زخم ایجاد می‌‌شود که باعث ایجاد حالت تهوع می‌گردد.

 

راهکارهای درمان حالت تهوع

روش هایی وجود دارند که حس حالت تهوع را سریعا رفع می‌کنند. اما برخی دیگر از روش ها دیرتر اثر کرده و کمی زمان بر هستند. بعضی از این روش ها الزاما به درمان حالت تهوع منجر نمی‌شوند اما سبب می‌شوند تا از این احساس کمی کاسته شود.

دراز نکشید

سعی کنید بعد از غذا خوردن دراز نکشید. زمانی که در این شرایط دراز می‌کشید، اسید معده به سمت بالا حرکت می‌کند و منجر به ایجاد حالت تهوع شدید می‌شود. اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید این وضعیت برایتان شدیدتر می‌شود. البته نباید هم به شکم خود فشار وارد کنید زیرا ناراحتی معده را به همراه می‌آورد. بهتر است به یک یا چند بالشت لم بدهید و بالا تنه خود را بالا نگه دارید. همچنین سعی کنید غلت نخورید.

هوای تازه استشمام کنید

قرار گرفتن در معرض هوای تازه از نشانه های تهوع در فرد می‌کاهد. اگر احساس تهوع دارید، بهتر است پنجره را باز کنید یا جلوی پنکه بنشینید. مخصوصا اگر بیش از اندازه در بدن خود احساس حرارت و گرما می‌کنید.

از کیسه آب یخ استفاه نمایید

استفاده از یک کمپرس آب یخ در پشت گردن، به کاهش درجه حرارت بدن کمک کرده و حالت تهوع را برطرف می‌‌‌کند. بنابراین این مورد می‌تواند یکی از روش های درمان حالت تهوع باشد. زیرا گرما نیز موجب بروز حالت تهوع می‌شود.

طب فشاری را بکار ببرید

طب فشاری یکی از روش هایی است که از آن برای کاهش علائم و نشانه های تهوع استفاده می‌شود. یک ناحیه در قسمت داخلی مچ دست و حدود 3 انگشت پایین تر از مچ قرار دارد که برای کاهش حالت تهوع بکار می‌رود. بدین منظور می‌توانید آن را به مدت چند دقیقه بصورت دایره وار ماساژ داده یا فشار دهید.

درمان حالت تهوع با استفاده از طب فشاری

مدیتیشن انجام دهید

مراقبه کردن، یوگا و مدیتیشن به رفع علائم حالت تهوع می‌کنند. زیرا استرس و اضطراب را از بین برده و بر افزایش تمرکز و آرامش فرد تاثیر مثبت می‌گذارند. علاوه بر آن می‌توانید با تنفس عمیق که جزء مراقبه نیز محسوب می‌شود، تهوعی که به دلیل استرس رخ داده را برطرف کنید.

مایعات بنوشید

حالت تهوع می‌تواند باعث شود شما از مصرف آب و دیگر مایعات پرهیز کنید. کم آبی بدن نیز ممکن است وضعیت تهوع را برای فرد ایجاد کند. در این شرایط سعی کنید کم کم آب بنوشید. زیرا مصرف آب و مایعات به میزان زیاد می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

خودتان را مشغول کند

هرچه بیشتر بر روی تهوع خود تمرکز کنید، این حالت می‌تواند شدیدتر شود. بنابراین سعی کنید در این شرایط خود را سرگرم کارهای مختلف کنید. کتاب بخوانید یا تلوزیون تماشا کنید. در صورتی که با تحرک حالتان بدتر نمی‌شود، می‌توانید با کودکان بازی کنید یا کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید. اما در صورتی که این وضعیت ادامه دار باشد و شدیدتر شود، به پزشک مراجعه کنید.

دمنوش بابونه میل کنید

این روش نیز یک روش سنتی برای درمان حالت تهوع است. این دمنوش آرامش بخش، به شما در کاهش استرس کمک کرده و موجب می‌شود بتوانید به راحتی استراحت کنید. در نتیجه می‌تواند در کاهش تهوع شما موثر باشد. برای تهیه دمنوش بابونه، گل خشک شده آن را در مقداری آب جوش بریزید و حدود 15 دقیقه اجازه دهید دم بکشد؛ سپس میل کنید.

عطر نعنا را استشمام کنید

بوییدن عطر نعنا یکی از سریع ترین راهکار های درمان حالت تهوع می‌باشد. طبق مطالعات انجام شده بوییدن رایحه روغن نعنا در 44 درصد از موارد باعث کاهش فوری نشانه های حالت تهوع شده است. بر اساس شواهدی دیگر مشخص شده که نوشیدن چای نعنا نیز این وضعیت را بر طرف می‌کند.

از لیمو ترش استفاده کنید

لیمو ترش با دارا بودن اسید سیتریک به هضم غذا کمک کرده و ناراحتی های معده را تسکین می‌دهد. حتی بوییدن رایحه لیمو نیز می‌تواند حالت تهوع را از بین ببرد. در صورتی حالت تهوع شما به دلیل یبوست باشد، آب لیمو را با کمی آب گرم مصرف کنید. این ترکیب روده ها را تحریک کرده و یبوست را از بین می‌برد. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید استفاده زیاد از آن می‌تواند تهوع را تشدید کند.

درمان حالت تهوع با استفاده از لیمو ترش

زنجبیل مصرف کنید

زنجبیل خواص ضد التهابی و ضد تهوع دارد و می‌تواند به سرعت به درمان حالت تهوع بیانجامد. بدین منظور مقداری زنجبیل تازه را درون یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از 15 الی 20 دقیقه آن را میل کنید.

از مصرف نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید

این نوشیدنی ها باعث نفخ شکم شده و رفلاکس معده را بدتر می‌کنند. این موارد حالت تهوع را به وجود می‌آورند. از طرفی با وجود میزان قند بالای این نوشیدنی ها، این وضعیت می‌تواند بدتر شود.

از ویتامین B6 استفاده نمایید

این ویتامین بر درمان حالت تهوع موثر است. ویتامین B6 باید 30 تا 100 میلی گرم در روز مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف بیش از حد آن از طریق مکمل ها می‌تواند عوارض خفیفی را برای بدن ایجاد کند؛ تپش قلب و ضربان غیر طبیعی آن، احساس ضعف در عضلات و خواب رفتن دست و پا از این عوارض محسوب می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل های این ویتامین در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

درمان حالت تهوع با ویتامین B6

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان حالت تهوع با بسیاری از روش های ساده و خانگی امکان پذیر است اما اگر حالت تهوع شما با علائمی مانند موارد زیر همراه بود باید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید:

  • درد شدید شکم
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • گردن درد
  • تاری دید
  • تب بالا
  • کاهش هوشیاری
  • سردردهای شدید

البته حالت تهوع به علت کمبود آب بدن نیز رخ می‌دهد. علائم کم آبی بدن شامل موارد زیر می‌شود:

چه زمانی برای حالت تهوع باید به پزشک مراجعه نماییم

ختم کلام

در بیشتر موارد وقتی فردی دچار حالت تهوع می‌شود، مشکلی برای او به وجود نمی‌آید. اگر شما دچار این شرایط شدید، می‌توانید درمان حالت تهوع را را درمان های خانگی شروع کنید و یا در صورت تمایل از داروهای بدون نسخه برای تسکین آن استفاده نمایید. استفراغ کردن نیز می‌تواند این حالت را رفع کند یا از شدت آن بکاهد اما در این صورت بدن شما ممکن است دچار کم آبی شود. پس از بهبود این وضعیت باید به میزان کافی آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. اما اگر بطور مکرر دچار حالت تهوع می‌شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید.

از نظر شما آیا دلایل دیگری هم وجود دارند که منجر به بروز حالت تهوع شوند؟؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

فواید استفاده از چشم بند خواب

آپاندیس و بیماری آپاندیسیت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.