نقد و بررسی

فواید ورزش یوگا

فواید ورزش یوگا

ورزش یوگا

کلمه یوگا در اصل از کلمه YUJ در زبان سانسکریت گرفته شده است که به معنی یکپارچی و اتحاد است. در ورزش یوگا، ذهن و بدن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در واقع این ورزش مجموعه ای از فعالیت های جسمی، ذهنی و روحانی است که در هند باستان به وجود آمده است. یوگا به مجموعه ای محدود از تمرینات گفته نمی‌شود؛ بلکه می‌توان گفت مجموعه ای از فنون ساده تا پیشرفته است که با احوال باطنی مختلف سر و کار دارد. اما اینکه این ورزش توسط چه کسی پدید آورده شده، موضوعی نامعلوم است. فواید ورزش یوگا بسیار است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اما ابتدا کمی بیشتر با مراحل انجام یوگا بیشتر آشنا می‌شویم.

ورزش یوگا

 

هشت مرحله‌ی یوگا:

1_ یاما (Yama): به معنای کنترل کردن و دوری از عوامل نابود کننده روح و روان و جسم است.

2_ نیاما (Niyama): به معنای منظبط بودن و داشتن نظم در امور زندگی و در تمام مدت آن است.

3_ آسانا (Asana): به معنی قرار دادن بدن در یک حالت فیزیکی خاص به وسیله حرکات جسمی یوگا.

4_ پرانایاما (Pra nayama): به معنی کنترل نیرو و انرژی حیاتی با استفاده از حرکات تنفسی یوگا.

5_ پراتی آهارا (Pratayahara): به معنای کنترل، تربیت و نظم دادن به حواس.

6_ دهارانا (Dharana): به این معنا که فکر خود را کنترل کرده و به آن نظم دهید. در واقع باید بر افکار خود تمرکز داشته باشید.

7_ دهیانا (Dhyana): به معنای بکار گرفتن افکار متمرکز شده یا داشتن تفکر عمیق.

8_ سامادهی (Samadhy): به معنای وحدت و یکی شدن با جهان هستی.

مراحل ورزش یوگا

در اصل این مراحل خود به دو نوع یوگا تقسیم بندی می‌شوند:

1) هاتا یوگا (Hathayoga): این نوع یوگا، شامل حرکات جسمی، بدنی و تنفسی می‌شود. بدین ترتیب مراحل آن بصورت زیر انجام می‌شود:

  1. تمرینات بدنی
  2. تمرینات تنفسی
  3. رهاسازی

2) راجا یوگا (Rajayoga): این یوگا، مجموعه ای از تمرینات ذهنی و تمرکزی به شرح زیر است:

  1. انظباط و کنترل احساسات
  2. کنترل و تمرکز افکار
  3. تفکر عمیق یا مراقبه (Meditation)

 فواید ورزش یوگا

فواید ورزش یوگا

کاهش اضطراب و انرژی منفی

یکی از بیشترین فواید یوگا، توانایی آن در ایجاد حس آرامش و از بین بردن استرس های روزانست. ثابت شده که یوگا ترشح هورمون کورتیزول که ایجاد کننده استرس است را کاهش می‌دهد. بنابراین انجام آن در طولانی مدت، می‌تواند احساساتی مانند خشم، خستگی یا افسردگی را از بین برده یا کاهش می‌دهد. بنابراین انجام روزانه ورزش یوگا، اثرات قابل توجهی بر زندگی شما می‌گذارد.

مطالب مرتبط:  مدیریت و کنترل خشم

 

بالا بردن انعطاف پذیری بدن

انجام روزانه ورزش یوگا، موجب افزایش قدرت عضلات و کشش آنها می‌شود. این ورزش عضلات ساق پا و باسن را تقویت نموده و باعث بالا رفتن انعطاف پذیری آنها می‌شود.

کاهش وزن

یوگا به تناسب اندام و کم کردن وزن کمک می‌کند. در این زمینه احتیاجی نیست که تمرینات سختی انجام دهید. یوگا می‌تواند با افزایش خونرسانی و بالا بردن سوخت و ساز بدن، از چربی های آن بکاهد. طبق توضیحات قبلی، یوگا استرس را کاهش می‌دهد. در نتیجه از پرخوری عصبی شما جلوگیری می‌کند. بنابراین یکی از فواید ورزش یوگا را می‌توان کمک به کاهش وزن و لاغری دانست.

افزایش کیفیت خواب

خواب نامناسب، با افسردگی، پرفشاری خون، افزایش وزن و دیگر مشکلات در ارتباط است. اما انجام ورزش یوگا، با بهبود کیفیت خواب شما، از مشکلات ذکر شده پیشگیری می‌کند. همچنین استفاده همزمان آن با داروهای گیاهی، در این زمینه به افراد مسن کمک بیشتری می‌کند.

افزایش تمرکز بر افکار

برای انجام یوگا، شما باید تمرکز کرده و به روش درست تنفس کنید. در این شرایط ذهن شما آرام شده و می‌توانید کنترل بیشتری بر افکارتان داشته باشید. در واقع ما می‌توانیم با کاهش اضطراب های ذهنی و جسمی، اطلاعات را بهتر دریافت کرده و آنها را تحلیل کنیم. بنابراین می‌توانیم ذهن قوی تری داشته باشیم.

کاهش ابتلا به پوکی استخوان

یوگا با کاهش سطح کورتیزل، سبب حفظ کلسیم در استخوان ها می‌شود. بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

بالا بردن سلامت قلب

ورزش یوگا با کاهش استرس و فاکتور های التهابی، در سلامت قلب تاثیر مثبتی می‌گذارد. فشار خون بالا نیز می‌تواند موجب سکته قلبی شود. کنترل فشار خون از دیگر فواید ورزش یوگاست. این ورزش، فشار خون شما را کاهش داده و سلامتی قلب و عروق را به همراه می‌آورد.

سلامت دستگاه گوارش

با انجام تمرینات یوگا، سیستم گوارشی بدن فعال شده و مواردی مانند سوء هاضمه، گاز معده، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد و می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بالا ببرد.

افزایش مقاومت بدن

با انجام یوگا، اندام های داخلی بدن تحریک شده و مقاومت خود را در برابر بیماری ها افزایش می‌دهند.

عمر طولانی

در مجموع گفته شد که یوگا موجب تناسب اندام، بهبود سلامت قلب، کاهش استرس و کنترل تنفس می‌شود. بنابراین تمام این موارد می‌تواند سبب افزایش عمر شما شود. طبق مطالعات انجام شده، تمرینات یوگا با مراقبت از تلومرهای انتهای کروموزوم از سرعت روند پیری می‌کاهد.

دیگر فواید ورزش یوگا:

  • بهبود روابط اجتماعی
  • افزایش گلبول های قرمز
  • جذب بیشتر ویتامین ها
  • افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن
  • تنفس صحیح
  • بهبود گردش خون
  • بالا بردن آستانه درد
  • تعادل بدن
  • تغییر حالت روحی
  • بهبود حافظه
  • رسیدن آرامش
  • افزایش عملکرد غدد درون ریز
  • کاهش سردرد های میگرنی

 فواید ورزش یوگا

سخن پایانی

در این مطلب فواید ورزش یوگا را برای شما بیان کردیم. اما نوع تمرینات و نحوه انجام درست آنها بحث دیگری‌ست. شما باید تمرینات یوگا را بطور دقیق و بدون اشتباه انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد. بهتر است برای شروع این ورزش، از متخصصان در این زمینه کمک گرفت. بدین صورت حرکات را به درستی یاد گرفته و پس از مدتی می‌توانید بدون نیاز به مربی، آنها را در منزل یا هرجای دیگری انجام دهید.

اگر شما نیز ورزش یوگا را انجام داده اید، از مزایای فوق العاده ای که تاثیر آن را گرفته‌اید، برای ما بنویسید.

انجام ورزش یوگا

مطالب دیگر در تبیکال:

رفع تشنگی شدید در گرما

کفش مناسب پای شما کدام است؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.