راهنمای محصولات

فواید استفاده از چشم بند خواب

فواید استفاده از چشم بند خواب

چشم بند خواب

چشم بند خواب پوششی است که در زمان استراحت بر روی چشم قرار می‌گیرد تا مانع از رسیدن نور شود. بیخوابی با ایجاد حس منفی بر روی بدن، فرد را بی حال و خسته می‌کند؛ عملکردهای مغزی را کاهش داده و باعث بی انگیزه شدن شخص می‌شود. این محصولات با شبیه سازی تاریکی مطلق موجبات استراحت شما را فراهم می‌کنند. چشم بند ها معمولا از پنبه یا ابریشم تهیه می‌شوند و سبب می‌شوند خواب راحتی داشته باشید. اما فواید استفاده از چشم بند خواب بسیار است که آنها را برای شما شرح می‌دهیم.

فواید استفاده از چشم بند خواب

پیشگیری از ورود نور

یکی از رایج ترین دلایلی که افراد برای خود چشم بند خواب تهیه می‌کنند، این است که این محصولات با جلوگیری از ورود نور به چشم ها، به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند. می‌توان گفت نور های مصنوعی ساعات خواب و بیداری را دچار اختلال می‌کنند. همچنین با کاهش ترشح ملاتونین که محرک خواب است، بی خوابی افراد را به همراه می‌آورند. در واقع ملاتونین با ارسال سیگنالی به مغز، احساس نیاز به خواب را در شخص به وجود می‌آورد. اما قرار گرفتن در برابر تابش نور باعث ارسال سیگنال های اشتباهی به مغز می‌شود. تمام نورهای مصنوعی از جمله نور موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی، نور چراغ های خیابان یا نور برخی وسایلی که در اتاق قرار دارند، سبب بروز چنین اتفاقی می‌شود. اما با استفاده از یک چشم بند مناسب، می‌توان از بی خوابی و این اتفاقات جلوگیری کرد.

فواید استفاده از چشم بند خواب، جلوگیری از ورود نور

کاهش زمان به خواب رفتن

یکی از فواید مهم استفاده از چشم بند خواب، کاهش زمان بیدار ماندن یا به خواب رفتن است. همانطور که گفتیم استفاده از چشم بند باعث ایجاد تاریکی کامل و افزایش تولید ملاتونین می‌شود. بنابراین می‌تواند مدت زمانی که شما در تخت خواب بیدار هستید را کاهش دهد و روند به خواب رفتن شما را سرعت بخشد. همچنین از غلت زدن بیش از اندازه شما پیشگیری می‌کند.

رفع استرس

گاهی پیش می‌آید در پایان روز و در زمان خواب و استراحت نیز فرد از استرس هایی که در طول روز متحمل شده، رهایی نمی‌یابد. در این شرایط ذهن شما نمی‌تواند خاموش شود و نیاز به آرامش خواهد داشت. چشم بند ها با ایجاد فشار ملایمی بر روی چشم و تاریکی، به شما آرامش داده و به کاهش استرس شما کمک می‌کنند. در نتیجه باعث می‌شوند خواب راحتی داشته باشید.

فواید استفاده از چشم بند خواب، رفع استرس

حفظ سلامت پوست

چشم بندهایی که از مواد نرم تولید شده باشند، برای انواع پوست مناسب هستند. چشم بند خواب، با آرام کردن پوست از ایجاد بیماری های تحریک کننده پوستی پیشگیری می‌کند. پوست همچنین به دلیل تولید میزان کم کلاژن، به بی آبی دچار می‌شود. در صورتی که پوست به مقدار کافی کلاژن نداشته باشد، چین و چروک هایی بر روی آن ایجاد می‌گردد. اما استفاده از چشم بند رطوبت درون پوست را حفظ کرده و با عبور جریان هوا، از کم آبی پوست جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از ایجاد آکنه

چشم بند هایی که از پنبه و ابریشم تهیه شده اند، برای پوست های حساس مناسب هستند که البته تاثیر مثبتی نیز بر عدم ایجاد آکنه دارد. بنابراین استفاده از یک چشم بند با کیفیت عادت های خواب را بهبود بخشیده و از بروز آکنه و انواع جوش پیشگیری می‌کند.

عدم خشکی چشم

کاهش خشکی چشم از دیگر فواید استفاده از چشم بند خواب به شمار می‌آید. در صورتی که از چشم بند مناسب و درست استفاده کنید، می‌توانید از خشکی چشمان خود پیشگیری نمایید. به خصوص افرادی که شب ها با چشمان نیمه باز می‌خوابند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

فواید چشم بند خواب، عدم خشک شدن چشم ها

کاهش ورم و پف صورت و چشم ها

عوامل زیادی موجب پف و ورم صورت می‌شوند؛ از جمله بی خوابی یا حساسیت. اگر این موارد باعث پف کردن صورت شما شده باشد، می‌توانید از چشم بند های خواب یا چشم بندهای ژله ای برای از بین بردن ورم آنها استفاده نمایید. با قرار دادن این عینک ها در یخچال و سپس گذاشتن آنها برای چشم ها و صورت می‌توانید پف صورت را کاهش دهید.

جلوگیری از چروک دور چشم

اگر شما عادت دارید روی شکم یا پهلو بخوابید، فشار زیادی به پوست شما وارد شده و کلاژن پوست تجزیه می‌شود. این قضیه به مرور زمان چین چروک هایی را روی پوست شما به وجود می‌آورد. در این مواقع باید سعی کنید که روی کمر خود بخوابید اما اگر از عادات خواب خود راضی هستید، می‌توانید از چشم بند خواب استفاده نمایید. چشم بند مانند پوششی محافظ بین پوست و بالشت قرار می‌گیرد و سبب می‌شود که چشم ها دچار چین و چروک نشوند.

کاهش درد

کاهش دردهایی که در ناحیه سر هستند، یکی دیگر از فواید استفاده از چشم بند خواب محسوب می‌شوند. با بکار بردن چشم بند می‌توانید به آسانی دردها و ناراحتی های ناشی از سرماخوردگی، سینوزیت و حساسیت، میگرن و سردرد را کاهش دهید. همچنین این محصول خستگی چشم ها را برطرف کرده و التهاب آنها را نیز کاهش می‌‌دهد.

مناسب مسافرت

از فواید استفاده از چشم بند خواب می‌توان در زمان مسافرت نیز بهره برد. چشم بند برای برخی افراد از وسایل ضروری سفر محسوب می‌شود. زیرا در سفر نمی‌توان تصمیم گرفت که در لحظه نوری به چشمان شما نتابد. از طرفی ممکن است دیگر مسافران موافق خاموشی نباشند. بنابراین استفاده از چشم بند برای کسانی که نیاز به خواب راحت و استراحت بیشتری در سفر دارند، توصیه می‌شود.

استفاده از چشم بند خواب در زمان مسافرت

ایمن و راحت

از دیگر فواید استفاده از چشم بند خواب بدون عوارض بودن آن است. این محصولات بر خلاف داروهای خواب آور بدون عوارض جانبی هستند. قرص های خواب آورد معمولا با عوارض همراه هستند و باعث می‌شوند فرد پس از مدتی به آنها اعتیاد پیدا کند. اما چشم بند ها را می‌توان برای مدت زمان طولانی استفاده کرد بدون اینکه خطری برای شما ایجاد کنند. البته باید از چشم بند های باکیفیتی استفاده کنید که با پارچه هایی مناسبی تهیه شده باشند و منجر به حساسیت پوست شما نشوند.

ویژگی های چشم بند مناسب

  • شکل: چشم بند های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین باید نمونه ای را پیدا کنید که مناسب فرم صورت شما بوده و بالای بینی و اطراف چشم ها را پر کند.
  • اندازه: چشم بندی که تهیه می‌کنید، نباید خیلی تنگ و محکم باشد که ردی بر صورت به جای بگذارد. همچنین نباید زیاد شل باشد که روی صورت شما قرار نگیرد. برخی از چشم بند ها قابل تنطیم هستند و می‌توان میزان قرارگیری آنها بر روی چشم را تنظیم نمود.
  • جنس: جنس چشم بند ها با یکدیگر متفاوت است. چشم بند هایی که از الیاف نازک و مصنوعی تهیه شده اند مقدار کمی نور را از خود عبور می‌دهند. اما چشم بند های کتانی یا پنبه تاریکی بیشتری را ایجاد می‌کنند. همچنین باید از چشم بند هایی استفاده کرد که موجب حساسیت پوست دور چشم نشوند. چشم بند هایی با جنس ابریشم از این دسته محصولات اند.
  • مانعی در برابر عبور نور: برخی از چشم بند ها از پارچه های روشن تهیه شده اند و به خوبی جلوی عبور نور را نمی‌گیرند. اما برخی دیگر به خوبی مانع عبور نور می‌شوند. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما به نور حساسیت زیادی باشید و حتی ذره ای نور بر روی کیفیت خواب شما تاثیر داشته باشد.

ویژگی های چشم بند مناسب خواب

کسانی که به استفاده از چشم بند خواب احتیاج دارند

  • اشخاصی که به نور حساس هستند و با وجود نور نمی‌توانند به خواب روند یا خواب آسوده ای داشته باشند.
  • افرادی که شب کار هستند؛ مانند پرستار، پلیس، جراح و رانندگان ماشین سنگین.
  • دانشجویان و دانش آموزانی که تا دیر وقت به مطالعه می‌پردازند یا با وسایلی مانند لپ تاپ کار می‌کنند.
  • کودکانی که زمان به خواب رفتن آنها بیش از اندازه طول می‌کشد و خواب ناآرامی دارند.
  • اشخاصی که بیمار هستند و با وجود دردها و ناراحتی ها نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند.

خلاصه مطالب

با فواید استفاده از چشم بند خواب آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که چشم بندهای خواب، مانع از ورود نور به چشم ها شده و سبب می‌شوند فرد خواب راحتی داشته باشد. چشم بندها علاوه بر ایجاد تاریکی برای خواب آسوده، فواید بسیار دیگری نیز دارند؛ مانند از بین بردن استرس، پیشگیری از بروز آکنه و چین چروک، کاهش پف چشم و… . البته باید توجه داشته باشید که باید از چشم های با کیفیتی استفاده کنید که موجب بروز حساسیت نشوند و کش آنها هم خیلی شل یا خیلی محکم نباشد. تهیه چنین چشم بندهایی با طرح ها و رنگ های مختلف و با هزینه کم هم امکان پذیر است. از آنجایی که داشتن خواب راحت و کافی برای سلامتی بدن بسیار اهمیت دارد، بهتر است برای خود یکی از این محصولات خریداری نمایید.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از چشم بند خواب استفاده می‌کنند، از تاثیرات آن برای ما بنویسید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

علائم و درمان واریس

محصولات مرتبط در تبیکال:

چشم بند خواب کودک

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.