نقد و بررسی

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا

در رابطه با تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا می توان به این نکته اشاره کرد که به صورت معمول نشانه های آنفولانزا شدیدتر هستند و درگیری بیماری آنفولانزا بیشتر از سرما خوردگی است.

بیش از 200 نوع ویروس متفاوت وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شوند. در مورد ویروس آنفولانزا عموما سه نوع ویروس A  و B  و C هستند که باعث بروز این بیماری در انسان می‌شوند. به طور معمول ویروس A شیوع بیشتری دارد. این ویروس ها دائما تغییر می‌کنند و زیرنوع یا زیرمجموعه هایی را تولید می‌کنند که با ویروس اولی تفاوت دارند. زیر مجموعه های ویروس آنفولانزا ممکن است نسب به سال های گذشته تفاوت داشته باشند. برخی از ویروس هایی که موجب بیماری آنفولانزا می‌شوند، باعث تهیه واکسن هایی شده اند که به پیشگبری از این بیماری کمک می‌کند. اما در مورد سرما خوردگی به دلیل وجود تعداد زیاد ویروس ها، این امکان وجود ندارد.

بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا

تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا

سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. در حالی که سرما خوردگی معمولا خفیف تر بوده و علائم آنفولانزا شدید تر است. سرما خوردگی معمولا علاوه بر احساس خستگی، با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. این شرایط ممکن است به ایجاد تب منجر نشود یا اینکه تب پایینی را به وجود آورد. از دیگر علائم این بیماری، کوفتگی عضلانی، سوزش گلو، ریزش اشک و سردرد است.

بیماری آنفولانزا معمولا بصورت ناگهانی آغاز شده و بسیار آزار دهنده است. بیمار به شدت احساس ضعف و خستگی می‌کند و ممکن است تب شدید داشته باشد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به سرفه های خشک، آبریزش بینی، چشم درد، گلو درد، لرز، دردعضلانی و سر درد شدید اشاره کرد. از دیگر تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا ‌می‌توان به دوره نقاهت این دو بیماری اشاره نمود. مدت زمان بیماری سرما خوردگی بسیار کوتاه تر از بیماری آنفولانزا می‌باشد. در حالی که اکثر افراد واژه آنفولانزا را برای هر بیماری که نشانه هایی مانند آنفولانزا را دارد، به کار می‌برند.

اطلاع از اینکه به کدام یک از بیماری ها مبتلا شده اید اهمیت دارد. به این دلیل که آنفولانزا عوارض خیلی شدیدی مانند عفونت ریوی ایجاد می‌کند که حتی می‌تواند مرگ آور باشد. بنابراین این مورد را می‌توان یکی از چندین تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا حساب کرد. سعی کنید آنفولانزا در 48 ساعت از شروع علائم پیگیری و درمان کنید. تجویز آنتی ویروس، دوره‌ی بیماری شما را کوتاه تر می‌کند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصصان معمولا به آزمایش های پیشرفته برای افرادی که نشانه های شاخص آنفولانزا را دارند، نیازی ندارند. بنابراین کم اتفاق می‌افتد که با آزمون خون یا مایع بینی و گلو، ویروس آنفولانزا را شناسایی کنند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا ، تشخیص آنفولانزا

چگونه می‌توان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد؟

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را بیان کردیم. حال باید بدانیم چگونه از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنیم. همیشه از قدیم گفته اند، پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه از این بیماری دور بمانیم، بهترین کار ممکن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای این کار می‌توانید، از انواع پروتئین ها، میوه و سبزیجات تازه، لبنیات و ویتامین های مکمل استفاده نمایید. ضمن اینکه به کمک ورزش هم می‌توانید بدن خود را تقویت کنید.

بیشتر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند. این بیماری تنها برای تعدادی از افراد عارضه زیادی دارد. معمولا وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کنند. زیرا ممکن است با عوارضی همراه باشد.

از دیگر روش های پیشگیری بیماری آنفولانزا، رعایت نکات بهداشتی فردی است. شستشوی مرتب دست ها  با آب و صابون بسیار ضرورت دارد. همچنین رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس در سطل زباله، از اهمیت زیادی برخوردار است.

رعایت فاصله حداقل یک متر با بیمار مبتلا باید در اولویت قرار بگیرد. فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت کند. بنابراین باید از حضور در مدرسه یا محیط کار بدون توصیه پزشک، خودداری شود.

چه گروه هایی در معرض خطر بالای این بیماری هستند؟

معمولا افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، خانم های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، بیماران دیابتی و نارسایی کلیه و در کل، تمامی افرادی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند، در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا هستند. همچنین این بیماری، در این افراد عوارض شدیدتری به وجود می‌آورد. در صورتی که این وضعیت به درستی تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا، افرادی که در معرض بیماری آنفولانزا قرار دارند

درمان

با اینکه تفاوت هایی بین بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد اما می‌توان از درمان های مشابهی برای آنها استفاده نمود. مراقبت و استراحت در منزل، از مهم ترین اموری است که بهبود این بیماری ها کمک می‌کند. فراموش نکنید که مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری، ضرورتی ندارد. با این وجود در برخی شرایط به تشخیص و دستور پزشک، داروهای ضد ویروس برای کاهش مدت زمان بیماری و شدت نشانه ها و علائم، تجویز می‌شود. این دارو ها در افراد مسن و افرادی که خطر شدت گرفتن عوارض این بیماری در آنها بالا است، مفید هستند. همچنین آنها را معمولا پس از دو روز از بروز نخستین نشانه ها و علائم مصرف می‌کنند.

بطور کلی، برای درمان آنفولانزا بدون استفاده از دارو، می‌توانید روش های زیر را بکار بگیرید:

1 – نوشیدن آب و مایعات فراوان

2 – استراحت کافی

3 – مصرف زینک

4 – غرغره کردن آب نمک

5 – استفاده از بخور

6 – استفاده از میوه و سبزیجات تازه

7 – سوپ گوشت یا سوپ مرغ

8 – رژیم غذایی تقویت کننده

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا ، درمان آنفولانزا

ختم کلام

با تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا شدیم. اما می‌دانیم هر دوی آنها عفونت های تنفسی هستند. با این حال نشانه های بیماری آنفولانزا شدیدتر بوده و برای بهبود زمان بیشتری را از فرد می‌گیرد. روش انتقال این دو بیماری ویروسی مانند هم است و ساده ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنها، رعایت بهداشت و شستشوی منظم دست هاست. در صورتی که نمی‌توانید تشخیص دهید، به سرماخوردگی مبتلا شده اید یا آنفولانزا، بهتر است با مراجعه به پزشک، خیال خود را از این بابت راحت کنید.

از نظر بسیاری از افراد، بیماری های سرما خوردگی و آنفولانزا تفاوتی ندارند و بهبودی برای هردو بطور یکسان زمان می‌برد. از نظر شما چطور؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

رفع تشنگی شدید در گرما

علت های ورم و پف صورت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.