نقد و بررسی

درمان تبخال لب

درمان تبخال لب

تبخال چیست؟

تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که ویروسی به همین نام آن را ایجاد می‌کند. هنگامی که موضعی به تبخال مبتلا می‌شود، دچار التهاب و تاول های ریز می‌شود. این ویروس، تبخال را در صورت، آلت تناسلی، مغز و چشم ایجاد می‌کند. همچنین اگر وارد بدن شود تا پایان عمر در بدن باقی خواهد ماند و هنگام ضعف در سیستم دفاعی بدن نمایان می‌شود. ابتدا با انواع ویروس تبخال آشنایی پیدا می‌کنیم. سپس به بیان درمان تبخال لب می‌پردازیم.

تبخال لب چیست

انواع ویروس تبخال

نوع یک: این نوع ویروس معمولا از راه تماس با براق آلوده دهان به فرد دیگری سرایت می‌کند. به طور مثال می‌تواند از راه بوسیدن یا استفاده از وسایل شخصی فرد منتقل شود.

نوع دو: از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند و با زخم های ناحیه تناسلی در ارتباط است. این ویروس می‌تواند سبب تبخال های تناسلی در دهان و ناحیه تناسلی شود.

نکات مهم در مورد تبخال تناسلی

  • در زمان اینگونه عفونت ها باید از برقراری رابطه جنسی پرهیز کرد یا در صورت لزوم از کاندوم استفاده کرد.
  • در برخی موارد برای عفونت ها، زن و شوهر باید بطور همزمان دارو مصرف کنند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید. زیرا به دلیل وجود نداشتن جریان هوا، رشد میکروب ها سریع تر می‌شود.
  • لباس های زیر را در فواصل زمانی کوتاه شست و شو داده و آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید.
  • رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی الزامی است. شست وشوی دست ها، کوتاه کردن ناخن ها، تعویض زود به زود پد های بهداشتی و استحمام از اینگونه موارد هستند.
  • پس از پایان رابطه، شست وشوی قسمت خارجی دستگاه تناسلی، در پیشگیری از انتقال عفونت موثر است.

 

شیوع تبخال

شیوع این بیماری با زخم هایی در دهان و گسترش غده های لنفاوی همراه است. مشکل تبخال ممکن است با تب همراه باشد. پس از آن ویروس به سیستم عصبی باز گشته و در اثر محرک هایی مانند استرس، آلرژی، تغییرات هورمونی، بیماری یا برخی مواد غذایی خاص، فعال می‌شود.

این ویروس به شدن مسری است. بنابراین وقتی فردی دارای تبخال بخصوص روی لب است، باید سعی کند وسایل شخصی خود را از دیگران جدا نماید. بطور مثال ظرف غذا یا حوله شخصی جداگانه ای داشته باشد. در غیر این صورت نیاز به درمان تبخال لب خواهید داشت.

شیوع تبخال لب

علائم تبخال

اولین نشانه آن خارش و بروز تورم و التهاب است. همچنین در صورت ابتلا به تبخال تناسلی، سوزش در هنگام ادرار احساس می‌شود. گاهی ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا فرد را درگیر کند. این عوامل شامل سردرد، تب، خستگی، بی میلی نسبت به غذا هستند.

 

درمان تبخال لب

کمپرس یخ

یخ درد ناشی از تبخال را کاهش می‌دهد. بدین منظور یک تکه یخ را در یک نایلون یا پارچه گذاشته و حدود 10 دقیقه در محل آسیب دیده قرار دهید.

سرکه سیب

یکی از روش های موثر برای درمان تبخال لب سرکه سیب التهاب تبخال را کاهش داده و آن را ضد عفونی می‌کند. یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را 2 تا 3 بار در روز در بر روی تبخال قرار دهید. ممکن است کمی سوزش احساس کنید اما این امر به بهبودی آن کمک می‌کند.

سیر

ماده ای به نام آلیسین در سیر وجود دارد که دارای خواص ضد ویروسی است. می‌توانید یک قطعه سیر را حدود 15 دقیقه در محلی که به تبخال مبتلا شده، قرار دهید.

درمان تبخال لب با سیر

ریشه شیرین بیان

این ماده، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. ریشه شیرین بیان را پودر کرده و آن را با یک قاشق آب مخلوط کنید. سپس آن را چند ساعت در محل آسیب دیده قرار دهید. این امر را 2 بار در روز انجام دهید تا زخم بهبود یابد. اما اگر به ریشه شیرین بیان حساسیت دارید یا فشار خون شما بالاست، از مصرف آن خودداری کرده و روش های دیگری را برای درمان تبخال لب خود بکار ببرید.

درمان تبخال لب با ریشه شیرین بیان

روغن درخت چای

روغن درخت چای، درد ناحیه آسیب دیده را از بین برده و از التهاب آن می‌کاهد. همچنین برای رقیق کردن آن می‌توان چند قطره روغن گل شمعدانی یا روغن نعناع را به آن افزود.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه‌ورا یکی دیگر از راهکارهای درمان تبخال لب محسوب می‌شوند. از آلوورا زخم ها را التیام داده و درد آن را کاهش می‌دهد. برای این منظور یک تکه برگ آلوورا را برداشته و ژل آن را جدا کنید. سپس ژل را روی تبخال قرار دهید. بعد از گذشت حدود 1 ساعت آن را با یک دستمال خیس پاک کنید. قرار دادن ژل آلوورا یک درمان موثر برای تبخال لب است و تاثیر زیادی در بهبود آن دارد.

درمان تبخال لب با آلوئه ورا

روغن نارگیل

روغن نارگیل با داشتن اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در درمان ویروس تبخال موثر است. توجه داشته باشید که حتما از روغن نارگیل اصل استفاده نمایید. می‌توانید مقدار کم و مشخص شده ای از این محصول را میل کنید.

درمان تبخال لب با روغن نارگیل

جوش شیرین

برای درمان تبخال لب از جوش شیرین نیز می‌توان استفاده نمود. قرار دادن خمیر این ماده در خشک کردن تاول ها و تسکین خارش آنها موثر است.

سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان

این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به از بین بردن تبخال کمک می‌کند. گوجه فرنگی، گل کلم و اسفناج مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند و در این مورد می‌توان آنها را استفاده کرد.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس با خواص ضد ویروسی خود، روند بهبودی تبخال را سریع می‌کند. همچنین می‌توان آن را با یک روغن حامل دیگر رقیق کرد.

درمان تبخال لب با روغن اکالیپتوس

کلام آخر

تبخال مشکلی است که به شدت مسری می‌باشد. بنابراین اگر یکی از نزدیکان شما بر روی لب خود تبخال دارد، باید وسایل شخصی خود را جدا کرده و او را نبوسید. در واقع هیچ دارویی نمی‌تواند از ایجاد تبخال پیشگیری کند اما گاهی پزشکان داروهایی را برای کاهش شدت علائم آن تجویز می‌کنند.

نکته ای که بسیار باید به آن توجه کنید این است که به هیچ وجه نباید تبخال را دستکاری کرد و روی آن را کند؛ زیرا سبب انتقال آن به قسمت های مختلف بدن می‌شود. می‌توانید با استفاده از روش های خانگی روند درمان را سریعتر کنید. اما اگر این روش ها نتیجه بخش نبودند، بهتر است از پزشک متخصص پوست راهنمایی بخواهید.

اگر در زمینه درمان تبخال لب، تجربیات دیگری دارید، آنها را برای ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

دلایل بی اشتهایی عصبی و راه های درمان آن

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.