نقد و بررسی

طب سوزنی و اثرات آن در درمان بیماری ها

طب سوزنی

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از اشکال طب چینی است که قرن‌هاست برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این روش بر اساس نظریه‌ای استوار است که انرژی، داخل و بیرون بدن و درون راه‌هایی که به آن ها کانال‌های انرژی می‌گویند، جریان دارد.

این انرژی در طب سنتی چینی به انرژی (چی CHI) معروف است.

طب سوزنی فرآیند فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک در پوست بر روی نقاط حیاتی بدن است که از این روش می‌توان برای از بین بردن درد استفاده کرد.

 طب سوزنی چیست

اعتقاد پزشکان به طب سوزنی

پزشکان طب سوزنی اعتقاد دارند،در فرد بیمار، مسیر حرکت انرژی CHI مسدود شده و یا از حالت تعادل خارج شده است.

همچنین پزشکان غربی اعتقاد دارند که این درمان با اعمال فشار به روی نقاط خاصی از بدن، باعث تحریک عصب ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند می گردد.

در نتیجه تحریک کردن این نقاط، باعث تحریک افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی در بدن و همچنین افزایش جریان خون می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی و موسسه ملی سلامت آمریکا بیش از 30 بیماری را که در حیطه درمانی به وسیله طب سوزنی قرار دارد، اعلام کرده است.

این روش درمانی در چین مربوط به دوران نوسنگی می‌شود. این سنگ‌های نوک تیز برای این درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طب سوزنی در درمان طیف گسترده ای از بیماری ها کاربرد دارد.

تاثیر بر روی بیماری ها

 

تصوراتی از طب سوزنی

یکی از تصوراتی اشتباهی که در مورد طب سوزنی دیده می‌شود، این است که این روش درمان، باعث آسیب به بافت پوست می‌شود. اگر چه در طول درمان می‌تواند برای برخی از افراد ایجاد درد کند بلکه می‌توان به یک احساس انرژی (CHI) تلقی کرد. این موضوع می‌تواند با توجه به سطح تحمل و حساسیت به درد در هر فرد متفاوت باشد.

طب سوزنی انرژی را به بدن راهنمایی می‌کند و مواد شیمیایی و هورمون‌ها را تحریک می کند و سپس مراحل درمان شروع می‌شود.

گاهی علامت های اولیه در روزهای ابتدایی تشدید می‌شوند و حتی امکان دارد تاثیراتی در اشتها، خواب و حتی مسائل روده و ادراری داشته باشد. حتی امکان دارد در جلسات ابتدایی کمی احساس گیجی در فرد رخ دهد که تمام این‌ها،نشانه‌ی شروع درمان است.

روش درمانی طب سوزنی

زمان موثر درمان

زمان موثر برای درمان در یک جلسه درمانی می تواند بین 30 تا 90 دقیقه به طول انجامد. سوزن‌ها معمولا 10 تا 30 دقیقه روی پوست قرار می‌گیرند که گاهی پیش می آید فرد کاملا به خواب می‌رود.

عواملی که باعث درد می شود

سوزن ها با فشار بیشتر یا وارد کردن عمیق‌تر  می‌تواند باعث ایجاد درد شود. همچنین در طب سوزنی بعضی از برندهای سوزنها می تواند باعث ایجاد درد بیشتری شود. برخی از پزشکان نیز هنگام وارد کردن سوزن ها، از نیروی بیشتری استفاده می کنند. زمانی که درد احساس می‌کنید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا سوزن ها را با فشار کمتری وارد بدن کند.

نقاط دردناک تر

برخی از نقاط بدن نسبت به دیگر محل‌ها، می تواند حساسیت بیشتری داشته باشد. اگر یک سوزن به یک عصب، ماهیچه یا رگ خونی برخورد کند ممکن است احساس درد بیشتری را تجربه کنید. این احساس درد تا زمانی که کم باشد خوب است. نقاط روی ماهیچه ها و نقاطی که گوشت کمتری دارند، می‌توانند درد بیشتر همراه با سوزش داشته باشند که اکثر مواقع این احساس زمان زیادی طول نمی‌کشد.

درد در طب سوزنی

تاثیر طب سوزنی در میزان درد بعد از جراحی باز کلیه

یکی از کاربردهای مفید طب سوزنی، تاثیر آن بر میزان درد بعد از اعمال جراحی باز در بیماران کلیوی است. درد بعد از نفرکتومی یکی از مشکلاتی است که جراحان با آن روبرو هستند. نفرکتومی یک پروسه جراحی است که طی آن همه یا بخشی از یک کلیه برداشته می شود.

این عمل جراحی به منظور درمان سرطان کلیه و یا دیگر بیماری‌ها و آسیب‌های کلیه، به کار برده می‌شود.

همچنین نفرکتومی به منظور برداشتن یک کلیه سالم از یک فرد اهدا کننده، که ممکن است زنده یا مرده (مرگ مغزی) باشد جهت پیوند کلیه به کار می رود. طبیعتا بعد از عمل نفرکتومی همانند سایر اعمال جراحی، یکی از معضلاتی که نیاز به بررسی و رسیدگی دارد، درد شدیدی است که بیمار با آن مواجه است.

در حال حاضر برای تسکین این درد در بسیاری از مراکز از مخدرهای ضد درد (Narcotic) استفاده می‌شود که عوارض بالایی مانند گیجی، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ به همراه دارد.

از طرف دیگر امروزه متدهای مختلف طب سوزنی در بسیاری از مرکزهای تحقیقاتی جهت درمان دردهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

مطابق نظریه طب سنتی چینی، نقاطی در بدن وجود دارد که نقاط مرتبط با احشا نامیده می‌شوند که انرژی حیات در آنها جریان داد. بر اساس همین نظریه تحریک این نقاط که در مناطق خاصی و در عمق خاصی از پوست قرار دارند توسط عوامل محرک که یکی از آنها طب سوزنی است، می‌تواند اثرات درمانی خاصی در برداشته باشد.  از بین اثرات درمانی متعدد کاهش درد بیماران و و بویژه درد پس از عمل یکی از مقوله هایی بوده که همواره متخصصان را به خود منعطف داشته است.

 

نتیجه گیری

در صورتی که این عمل را زیر نظر متخصص انجام دهید و از سوزن های استریل و یکبار مصرف استفاده نمایید، این امر تقریبا عوارضی در پی نخواهد داشت. عوارض احتمالی می‌تواند شامل درد و کبودی به میزان کم باشد. چنانچه در وضعیت هایی مانند داشتن باتری قلب، داشتن مشکلات انعقادی خون و یا بارداری قرار دارید، بهتر است از انجام آن خودداری کنید. بطور کلی اگر با روش های درمانی با داروها و مواد شیمیایی و سایر موارد بهداشتی مشکل دارید، می‌توانید این روش درمانی را به عنوان یک روش ایمن انتخاب کنید. اما قبل از انجام آن حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر تا به حال طب سوزنی را انجام داده اید، از تجربیات خود و تاثیرات آن برای ما بنویسید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

گرفتگی عضلات و علل آن

فواید حجامت چیست؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.