نقد و بررسی

نرم کردن موها با روش های خانگی

نرم کردن موها با روش های خانگی

نرمی موها و تاثیر آن بر ظاهر

مو یکی از ویژگی های ظاهری هر فرد است که تاثیر زیادی بر زیبایی دارد. داشتن موهایی نرم و براق این تاثیر را چند برابر می‌کند. علت های بسیاری وجود دارند که موجب خشکی و آسیب به موها می‌شوند؛ مانند سن، وضعیت آب و هوا و سبک زندگی. وقتی موهای شما از حالت طبیعی و لطیف خود خارج می‌شوند، بهتر است به دنبال پیدا کردن روش هایی برای نرم کردن موهای خود باشید.

با گذشت زمان موها چربی خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. اما روش هایی وجود دارند که می‌توان با انجام آنها خشکی موها را از بین برد لطافت را به آنها برگرداند. در ادامه روش ها و راهکارهایی را بیان می‌کنیم که می‌توان آن ها را در منزل نیز انجام داد.

نرمی موها و تاثیر آن بر ظاهر

ابتدا جنس موهای خود را بدانید

قبل از آنکه هرگونه روش خانگی را برای نرم کردن موهای خود را بکار بگیرید، باید بدانید که موهای شما چه جنسی دارند. اگر موهای شما زبر است، به رسیدگی بیشتری احتیاج دارد. همچنین موهای صاف نسبت به موهای فر احتیاج کمتری به چربی و روغن دارند. زیرا چربی طبیعی پوست سر آسان تر به طرف کوتیکول های مو حرکت می‌کند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که با افزایش سن، جنس موها نیز عوض می‌شود. چون با بالا رفتن سن، تولید چربی طبیعی کاهش پیدا می‌کند. حتی تغییر فصول نیز بر جنس موهای شما تاثیرگذار است.

روش های نرم کردن موها

روغن نارگیل

روغن نارگیل با نفوذ به اعماق پوست و رطوبت رسانی به موها، سبب نرمی و درخشان شدن آنها می‌شود. از طرفی علاوه بر از بین بردن خشکی مو، خشکی پوست را نیز برطرف می‌کند.

برای استفاده از آن می‌توانید روغن را کمی گرم کنید. وقتی روغن مقداری خنک شد، تمام موهایتان را به آن آغشته کنید. سپس با یک کلاه آن را بپوشانید و اجازه شب تا صبح روغن روی موهایتان بماند. پس از آن، موها را به خوبی با شامپوی بدون سولفات شسته و آبکشی نمایید. اگر نمی‌توانید با وجود روغن بر روی موها شب تا صبح استراحت کنید، اجازه دهید حدود 3 ساعت موهای شما آغشته به روغن بماند.

نرم کردن موها با روغن نارگیل

روغن زیتون

یکی دیگر از روش های نرم کردن موها استفاده از روغن زیتون است. بر اساس تحقیقات انجام شده، تصور می‌شود که روغن زیتون مانند یک سد در برابر رطوبت و آب عمل می‌کند و مانع از آسیب دیدن کوتیکول های مو می‌شود. البته این روغن موها را خیلی چرب می‌کند. بنابراین بهتر است هفته ای 1 بار از این روغن برای موهای خود استفاده نمایید.

نرم کردن موها با روغن زیتون

روغن آرگان

امروزه کمتر کسی است که خواص روغن آرگان را نداند. آرگان درختی است که در کشور مراکش رشد می‌کند و روغن آرگان از میوه این درخت به وجود می‌آید. این روغن خاصیت نرم کنندگی فوق العاده ای دارد و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو نیز بکار می‌رود. اما اگر موهای شما خیلی خشک است، بهتر است روغن خالص آن را استفاده کنید. بدین منظور می‌توانید همانند روش های قبل آن را برای موهای خود بکار بگیرید.

نرم کردن موها با روغن آرگان

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواص شگفت انگیزی دارد که بسیاری از ما با آن ها آشنا هستیم. آلوئه ورا شوره سر را برطرف کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. همچنین با حفظ رطوبت موها مانع از خشک شدن آنها می‌شود. جهت نرم کردن موهای خود با این گیاه، یک برگ آلوئه ورا را برداشته و از وسط برش دهید. ژل بدست آمده را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حدود 1 ساعت بر روی موهایتان قرار دهید. پس از آن، موهایتان را با شامپو بشویید.

نرم کردن موها با آلوئه ورا

خاک رس بنتونیت

بنتونیت که از تجزیه خاکستر آتشفشانی به وجود می‌آید، گاهی برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، خشکی یا نیش حشرات نیز استفاده می‌شود. افرادی که با خواص خاک رس آشنا هستند می‌دانند که این ماده رطوبت موها را در سطح متعادل نگه می‌دارد و به پاکسازی موها نیز کمک می‌کند. از طرفی در درمان شوره سر نیز تاثیر می‌گذارد.

برای بکار گیری این ماده، آن را بطور مساوی با آب یا سرکه ترکیب کنید. سپس خمیر بدست آمده را مانند ماسک بر روی موهایتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید کمی به آن آبلیمو بیفزایید. آبلیمو موجب درخشش و لطیف شدن موها می‌شود.

در نتیجه می‌توانید از این ماده نیز برای نرم کردن موهای خود استفاده نمایید.

نرم کردن موها با خاک رس بنتونیت

ماسک زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ نیز می‌تواند در نرم کردن موها تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید با جداسازی زرده تخم مرغ از سفیده و ترکیب کردن آن با کمی روغن زیتون این ماسک را تهیه نمایید. حدود 2 ساعت قبل از حمام این ماسک را بر روی موهای خود قرار دهید. از این ترکیب می‌توانید هفته ای یکبار استفاده نمایید.

خاک رس بنتونیت با زرده تخم مرغ

نکات مهم

علاوه بر بیان نحوه نرم کردن موها، لازم است به شما نکاتی را یادآوری نماییم:

موهایتان را با استفاده از آب داغ شستشو ندهید

آب داغ به موها آسیب زده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. همچنین لطافت و چربی موها را گرفته و آنها را خشک و کدر می‌کند. بهتر است موها را با آّب ولرم متمایل به سرد آبکشی کنید. از سویی دیگر شستشو با آب سرد، ماندگاری نرم کننده ای را که در حمام استفاده می‌کنید را بر روی موهایتان افزایش می‌دهد.

وسایل حرارتی مو را زیاد بکار نبرید

شسوار، بابلیس (فر کننده مو) و اتوی مو (صاف کننده مو) وسایلی هستند که برای خشک کردن موها یا حالت دادن آنها استفاده می‌شوند. بکار بردن طولانی مدت این وسایل، حباب هایی را در کوتیکول های مو ایجاد می‌کند که این حباب ها ساقه مو را در هم می‌شکنند. اما در شرایط ضروری که به استفاده از آنها نیاز پیدا کردید، بهتر است آنها را با درجه حرارت پایین استفاده نمایید. همچنین نباید وقتی موهای شما کاملا خیس است آنها را بکار ببرید.

از شستن بیش از حد موها اجتناب کنید

گفته شد که با گذر زمان موها تغییر می‌کنند. به گونه ای که نیاز به شستشوی هر روز آنها نباشد. اگر پوست شما نسبت به انتهای موهایتان چربی بیشتری دارد، آنها را یک روز در میان شستشو دهید. همینطور در صورت نیاز شامپوی مخصوص موی خشک را تهیه نمایید. این شامپوها آلودگی موها را بدون از دست رفتن رطوبت آنها از بین می‌برد.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

اگر ریشه مشکل خشکی موها از درون بدن باشد، باید برای رفع آن اقدام نمود. پیشنهاد می‌شود علاوه بر بکارگیری متدهای نرم کردن موها، از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده نمایید:

  • ماهی
  • گردو
  • عدس
  • تخم مرغ
  • اسفناج
  • لبنیات
  • زینک
  • بیوتین
  • ویتامین های C ،A ،E
  • امگا 3 و امگا 6

صحبت پایانی

ماسک ها و روغن های ذکر شده به نرم کردن موها کمک می‌کنند اما اثر آنها همیشگی نیست. زمانی که یک برنامه مراقبت از مو را برای مدتی شروع می‌کنید، زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا شاهد اثرات آنها بر روی موهای خود باشید. این مدت زمان به میزان خشکی موها و آسیب های وارد شده بستگی دارد. در صورتی که با وجود انجام روش های بالا خشکی موها برطرف نشد، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. زیرا خشکی موها می‌تواند یکی از نشانه های کمبود مواد مغذی در بدن باشد.

شما تا به حال از کدام یک از روش های نام برده شده برای نرم کردن موهای خود استفاده کرده اید؟ آیا به میزانی که توقع داشتید تاثیر آن را دیده اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. ?

 

مطالب دیگر در تبیکال:

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS، یک اختلال آزار دهنده

محصولات مرتبط در تبیکال:

اسپری گره باز کن مو فابیز حجم 200 میلی لیتر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.