سبک زندگی

مقابله با افسردگی

مقابله با افسردگی

بیماری افسردگی

افسردگی یک بیماری شایع پزشکی است که با احساس غم و اندوه، بی حوصله بودن، بی توجهی به علاقه مندی ها خود را بروز می‌دهد. در نتیجه نحوه فکر و عمل کردن فرد را دچار مشکل میکند و میتواند مشکلات عاطفی و حتی جسمی را برای شخص به وجود بیاورد. بنابر این مقابله با افسردگی و یافتن علل آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولین مرحله برای مقابله با این شرایط این است که افکار منفی را از ذهن خود دور کنید و خود را با کار مختلف مشغول کنید. سعی کنید هر روز را یک شروع جدید بدانید و این را نظر داشته باشید هیچ مشکلی حل نشده باقی نخواهد ماند. پس بهتر است خود را زیاد با مسائل مختلف زندگی درگیر نکنید.

بسیاری از افراد در دوران افسردگی احساس عصبانیت و بی قراری میکنند و برخی دیگر از آن با تهی بودن و اندوه زیاد یاد میکنند. اما اگر فکر میکنید دچار افسردگی شده اید باید به فکر درمان و رفع آن بیفتید. با دانستن علت به وجود آمدن این شرایط، راحت تر میتوانید احساس بهتری پس از غلبه بر آن پیدا کنید.

بیماری افسردگی

نشانه های رایج افسردگی:

پیش از بررسی راهکارهای مقابله با افسردگی ابتدا باید از نشانه های آن اطلاع پیدا کرد که شامل موارد زیر است:

  • تغییر اشتها
  • احساس ضعف و نا امیدی
  • عدم علاقه مندی به فعالیت های روزانه
  • از بین رفتن انرژی و خستگی بی مورد
  • به وجود آمدن ناراحتی های جسمی
  • به هم ریختن زمان خواب (بی خوابی یا خواب زیاد)
  • احساس گناه و بی فایده بودن: بصورتی که فرد خود را برای بسیاری از مسائل سرزنش کند.
  • فرد در ایجاد تمرکز و به خاطر سپردن برخی از موضوعات دچار مشکل میشود.
  • تحریک پذیری: بدین صورت که شخص با داشتن ویژگی هایی مثل اضطراب و خشونت نسب به بسیاری از مسائل حساس شده و از خود عصبانیت نا به جا بروز میدهد.

اختلال دوقطبی که نوعی افسردگی است میتواند باعث تغییر در خلق و خو شود که در صورت تشخیص نادرست ممکن است مشکلات جدی تری را به وجود آورد. زیرا مصرف داروهای ضد افسردگی برای این افراد شرایط آنها را بدتر خواهد کرد.

نشانه های خودکشی در یک فرد افسرده:

  • مداوم آرزوی مرگ داشتن
  • تغییر حالت از شرایط افسردگی به خوشحالی
  • ابراز شدید بیچارگی و نا امیدی
  • صحبت در مورد از بین بردن خود یا آسیب رساندن به بدن

وقتی فردی چنین افکاری را در سر میگذراند، دوستان، خانواده یا افراد دیگر باید شرایط حساس او را در نظر بگیرند و با کمک یک روانشناس و با به کار بردن روش های مقابله با افسردگی برای رفع مشکل شخص دست به عمل بزنند.

تفاوت افسردگی در مردان و زنان:

با وجود اینکه در این شرایط مردان کمتر احساس ناامیدی میکنند اما رفتارهای خطرناک، بی علاقگی به کار و پرخاشگری بیشتری از خود بروز میدهند و حتی ممکن به مصرف مواد مخدر نیز روی آورند. اما بانوان ممکن است احساس نیاز بیشتری به خوابیدن پیدا کنند یا اشتهای آنها افزایش پیدا کند. این شرایط ممکن است در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی تحت تاثیر عوامل هورمونی قرار بگیرد.

اگر افسردگی در سنین بالا رخ دهد ممکن است فرد را با شرایطی مختلف رو به رو کند. خستگی، درد جسمی یا اختلال در حافظه نمونه های از این قبیل هستند. از طرفی در برخی موارد ممکن است شخص از مصرف داروهای ضروری خود امتناع ورزد.

نوعی افسردگی به نام افسردگی خفیف و متوسط وجود دارد که از شایع ترین نوع آن است و میتواند خوشحالی و انگیزه فرد را از او سلب کند یا موجب کاهش اعتماد به نفس یا از دست دادن آن شود.

در برخی موارد کاهش ساعات روز در فصل زمستان منجر به نوعی افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی میشود. این نوع افسردگی بیشتر در بانوان و جوانان مشاهده میشود. این افراد ممکن است علائمی مانند تنش، اظطراب یا اندوه را بروز دهند.

در هر صورت باید در هر شرایطی به مقابله با افسردگی پرداخت و مانع از پیشرفت آن شد.

تفاوت افسردگی در مردان و زنان

عواملی که منجر با افسردگی میشوند

تنهایی و منزوی بودن

عدم داشتن حمایت اجتماعی سبب میشود فرد از دیگران فاصله بگیرد و احساس تنهایی زیادی کند. بنابراین داشتن دوستان یا خانواده برای غلبه بر این آشفتگی میتواند کمک کننده باشد.

استرس

مشکلاتی مانند بیکاری، طلاق، تشخیص بیماری خطرناک و جدی، ترک شدن توسط دوستان یا مشکلات مالی علاوه بر فشارهای روحی میتواند فرد را برای افسردگی مستعدتر کند و که در نتیجه مقابله با افسردگی در این شرایط واجب تر است.

سابقه خانوادگی

چون یکی از خویشاوندان نزدیک شما به این بیماری مبتلا بوده دلیل بر آن نیست افراد دیگر هم میتوانند به آن دچار شوند. باید در نظر داشت که چگونگی سبک زندگی و روابط اجتماعی در مورد تاثیر گذار است. البته ممکن است برخی ویژگی های شخصیتی والدین به فرزندان ارث رسیده باشد که خطر افسردگی را در فرد بیشتر میکند. از جمله این ویژگی ها اضطراب زیاد، شکاک بودن و دید منفی نسبت به زندگی، اعتماد به نفس پایین و… میباشد.

آسیب های روحی در کودکی

ناراحتی های روحی در دوران کودکی مانند سو استفاده، استرس یا برخی بدرفتاری ها امکان دارد شخص را دچار افسردگی یا دیگر بیماری های روحی کند.

دلایل افسردگی، آسیب های روحی در کودکی

پیشگیری و مقابله با افسردگی

اینکه شما دلیل این وضعیت خود را بدانید میتوانید سریعتر روش های درمان و مقابله با افسردگی را پیش ببرید. بطور مثال دلیل افسردگی از دست دادن دوستان و تنها شدن است. بنابراین درمان آن پیدا کردن دوستان جدید است. یا اگر شخص به دلیل بیکاری دچار افسردگی است میتواند با جست و جو و یافتن شغل بر این شرایط مبارزه کند.

برای درمان این بیماری انجام هر کاری که نیاز است تا حال فرد مورد نظر رو به بهبود رود ضروری است. به طور مثال فعالیت هایی مانند ورزش کردن، خواندن کتاب، سفر رفتن، تفریح با دوستان، بازی با کودکان، نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی شاد، انجام یوگا، داشتن حیوان خانگی یا حتی استفاده از داروهای ضد افسردگی میتواند با علائم این بیماری مقابله کند. همچنین باید از مصرف موادی که ممکن است تاثیر منفی داشته باشند پرهیز کرد؛ مانند الکل، کافئین، قند، چربی ترانس و…

انجام کارهای لذت بخش با تاثیر مثبت میتواند با مرور زمان موجب کاهش علائم افسردگی شود. اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد باید با مراجعه به روان پزشک به بهبود روند آن کمک کرد. مشاوره با یک درمانگر میتواندبه شما در انجام اقدامات لازم کمک کرده مهارت های ضروری را در اختیارتان قرار دهد. ممکن این در موارد، مصرف دارو امری ضروری باشد اما این نکته را باید در نظر داشت هر دارو ممکن است با عوارضی همراه باشد.

 

نتیجه

افسردگی یکی از مشکلات پزشکی است که می‌توان آن را درمان کرد. یا تغییر روش زندگی، مراجعه به روان شناس و استفاده از داروهای ضد افسردگی می‌توان مقابله با افسردگی را در پیش گرفت. اگر این وضعیت شما مدت زمان زیادی طول بکشد، باید حتما به پزشک متخصص این زمینه مراجعه نمایید. روان پزشک می‌تواند با در نظر گرفتن مشکلات روحی، روش های درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد بدهد. شایان ذکر است که روش های درمانی تجویز شده تنها مربوط به دوران افسردگی نمی‌‌شوند. بلکه باید برای جلوگیری از بازگشت مجدد افسردگی راهکارهای توصیه شده را همچنان رعایت کرد.

در نظر شما، کدام یک از روش های درمانی برای افسردگی موثرتر هستند؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

دلایل ریزش مو

فواید نگه داری گل و گیاه در منزل

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مقابله با افسردگی

  1. Arman گفت:

    بسیار آموزنده و مناسب. ممنون از مطلب شما.

    1. helen barzegar گفت:

      ممنون از نظر لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.