سبک زندگی

دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو

مشکلی به نام ریزش مو

ریزش مو مسئله ای است که در تمام افراد ممکن است وجود داشته باشد اما در مردان بیشتر به چشم میخورد. علت آن الگوی طاسی مردانه است که بصورت ارثی موجب بروز این مشکل میشود. البته ریزش و نازک شدن مو در بانوان نیز موضوعی است که بر اعتماد به نفس آنها اثر گذاشته و ذهن ایشان را درگیر میکند. در این بخش به بررسی دلایل ریزش مو میپردازیم.

دلایل ریزش مو در مردان و زنان

آسیب جسمی

هر گونه آسیب فیزیکی مانند تصادف، بیماری هایی مانند آنفولانزا میتواند بر روی ریزش مو اثر بگذارد. این اتفاقات سبب ایجاد نوعی از ریزش مو به نام جریان تلوژن میشوند. این ریزش مو معمولا 3 تا 6 ماه بعد از حادثه رخ می دهد که به محض ترمیم بدن رشد مو باری دیگر به جریان می افتد. هم چنین فشار های روحی مانند استرس فرد را دچار ریزش مو میکند که برای کنترل آن باید به پزشک مراجعه نمود.

دلایل ریزش مو، آسیب جسمی

بارداری

باردار نیز یکی از فشارهای جسمی است که ریزش مو را به همراه دارد. این ریزش به دلیل فشاری که فرد هنگام بارداری و پس از آن تحمل میکند به وجود می آید. اما این ریزش همیشگی نیست و پس از مدتی موها به شرایط عادی خود باز میگردند.

دلایل ریزش مو، بارداری

کم خونی

از دیگر دلایل ریزش مو می‌توان به کم خونی یا فقر آهن اشاره نمود. بطور میانگین از هر 10 خانم 20 تا 49 سال یک نفر دچار کم خونی است. به منظور اطمینان از این مورد باید آزمایش خون انجام داد. کم خونی علاوه بر ایجاد ریزش مو علائم دیگری مانند سردرد، سرگیجه، خستگی، سردی دست و پا و… را نیز به همراه دارد.

الگوی طاسی در مردان

از هر 3 آقا 2 نفر ریزش مو را تجربه میکنند که به دلیل الگوی طاسی مردانه رخ می دهد. این نوع ریزش در اثر هورمون های مردانه و ژنتیک ایجاد میشود و موجب ناپدید شدن موها در ریشه میگردد. در این شرایط میتوان دارو هایی مانند فیناستراید، ماینوکسیدل و… را زیر نظر پزشک مصرف نمود.

دلایل ریزش مو، الگوی طاسی در مردان

هورمون های زنانه

تغییرات هورمونی، کنار گذاشتن داروهای ضد بارداری یا عدم تعادل هورمونی در یائسگی میتوانند منجر به ریزش موهای شما شوند. در این مورد میتوان با انجام آزمایش و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک این نوع ریزش را کنترل کرد.

دلایل ریزش مو، هورمون های زنانه

کمبود پروتئین

اگر شما پروتئین کافی را در رژیم غذایی خود نگنجانید بدن شما با متوقف کردن رشد موها این پروتئین را تامین میکند. البته این ریزش پس از 2 تا 3 هفته دریافت ناکافی این ماده شروع خواهد شد. بنابراین وجود ناکافی پروتئین در بدن نیز از دلایل ریزش مو محسوب می‌شود. در این صورت بهتر است شما مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی یا حبوبات را برنامه غذایی خود قرار دهید.

دلایل ریزش مو، کمبود پروتئین

کم کاری تیروئید

این غده که درون گردن قرار دارد هورمون هایی را برای سوخت و ساز و رشد ترشح میکند. اما زمانی که این هورمون ها را به طور کافی تولید نکند سبب ایجاد ریزش مو میشود. پس از مراجعه به پزشک و مصرف داروهای خاص مربوط به غده تیروئید ریزش مو نیز کاهش میابد.

دلایل ریزش مو، کم کاری تیروئید

کمبود ویتامین ب

این مورد چندان رایج نیست اما میتواند جزء دلایل ریزش مو باشد. میتوانید ویتامین ب طبیعی را از مواد غذایی مانند میوه های غیر مرکباتی، ماهی، آجیل، سبزیجات دریافت کرد یا میتوان به مصرف مکمل های ویتامین ب پرداخت.

دلایل ریزش مو، کمبود ویتامین ب

مشکلات خود ایمنی

بیماری آلوپسی نوعی بیماری است که در اثر سیستم ایمنی بسیار فعال رخ می دهد. بدبن صورت که سیستم ایمنی مو را عاملی بیگانه در نظر میگیرد و شروع به از بین بردن پیاز مو میکند. این شرایط موجب ریزش مو میشود. مصرف داروهایی مانند روگین یا تزریق استروئید را میتوان با تجویز پزشک برای این مورد استفاده کرد.

دلایل ریزش مو، مشکلات خود ایمنی

کاهش وزن

کم کردن وزن نیز می‌تواند از دلایل ریزش موها باشد و موجب کم پشتی آنها شود. با کاهش وزن، بدن شما ممکن است دچار فشار کمبود ویتامین و مواد معدنی با رژیم غذایی نادرست شود. این ریزش مو ناشی از اختلال ناگهانی در سیستم بدن ممکن است تا 6 ماه تداوم داشته باشد اما بعد از ان رفع میشود.

 

دلایل ریزش مو، کاهش وزن

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS به دلیل عدم تعادل هورمونی، یکی از رایج ترین دلایل ریزش مو در بانوان است. سطح بالاD آندروژن منجر به افزایش وزن، کیست تخمدان، ریسک دیابت، کم شدن حجم موی سر، ناباروری، قاعدگی نامنظم و… میگردد. از نشانه های آن میتوان به به وجود آمدن موی زائد در چانه و گردن اشاره کرد.

درمان این سندروم میتواند این تغییرات هورمونی را برطرف کرده و سبب کاهش ریزش مو شود. با رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش روزانه، قرص های ضد بارداری و… میتوان این درمان را به انجام رساند.

دلایل ریزش مو، سندروم تخمدان پلی کیستیک

حالت دادن بیش اندازه مو ها

فرم دادن بیش از حد موها در طولانی موجب ریزش آنها میشود. بافت های خیلی محکم، ویو کردن، فر یا لخت کردن با اتوی مو یا مواد شیمیایی یا استفاده از روغن گرم باعث ریزش موها میشود. به دلیل اینکه این اعمال بر ریشه مو تاثیر گذار است ممکن است موجب توقف رشد مو گردد.

برای رفع آن سعی کنید بعد از حمام موهایتان را با هوای طبیعی خشک نمایید نه با سشوار. همچنین می‌بایستی استفاده از اتوی مو یا بابلیس را به حداقل برسانید.

 

دلایل ریزش مو، حالت دادن بیش اندازه مو ها

مصرف قرص های رقیق کننده خون یا ضد افسردگی

مصرف داروهای ذکر شده نیز یکی از دلایل ریزش مو میباشد که شایع ترین آنها قرص های رقیق کننده خون یا داروهای کاهنده فشار خون است. داروهای دیگر مانند لیتیوم (اختلال دوقطبیمتوترکسات و داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی نیز در این مورد تاثیر دارند.

با توجه به تشخیص پزشک نسبت به  تاثیر هر یک از این دارو ها در ریزش مو و مشورت با او، میتوانید به کاهش دوز یا تعویض آنها اقدام کنید.

دلایل ریزش مو، مصرف قرص های رقیق کننده خون یا ضد افسردگی

شیمی درمانی

استفاده از داروهای خاص برای از بین بردن سرطان از دلایل ریزش مو شمرده می‌شود. این داروها سلول هایی را که به سرعت در حال رشدن کردن هستند را نابود میکند که سلول های مو نیز شامل این سلول ها میباشد. اما با توقف شیمی درمانی رشد مو دوباره آغاز میشود. اما ممکن است با حالت یا رنگ دیگری رشد کند.

دلایل ریزش مو، شیمی درمانی

سخن آخر

ریزش موها وضعیتی است که باعث آزرده خاطر شدن بسیاری از افراد می‌شود اما مشکلی نیست که درمانی برای آن وجود نداشته باشد. در هر صورت شما قبل از شروع درمان، نیاز به دانستن علت ریزش موهای خود دارید. بر اساس نظر متخصصان ریزش 80 تا 100 تار مو در روز امری طبیعی است. در واقع اینگونه ریزش سبب می‌شود که موهای جدیدی جایگزین موهای قدیمی شما شوند. اما اگر احساس می‌کنید ریزش موی شما از حد طبیعی فراتر رفته است، باید برای کنترل آن به پزشک مراجعه نمایید. متخصص می‌تواند با ارائه راه حل هایی که مناسب جنس موی شما و علت ریزش آن است، به رفع ریزش موی شما کمک کند.

شما چه روش هایی را برای کاهش ریزش موی خود بکار می‌برید؟؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

نشانه های سکته قلبی

تاثیرات بالشت نامناسب بر بدن

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.