راهنمای محصولات

انواع ماسک و نحوه استفاده از آنها

انواع ماسک تنفسی

ماسک های تنفسی

ماسک تنفسی پوششی است که بصورت یک محافظ فیزیکی در مقابل دهان و بینی قرار میگیرد که وظیفه آن حفاظت از شما در مقابل ذرات گرد و غبار،گازها، سموم شیمیایی و دیگر آلاینده هاست. با استفاده از ماسک میتوان از ابتلا به بسیاری از بیماری مانند بیماری های قلبی و ریوی جلوگیری کرد. استفاده از ماسک یکی از اقدامات مهمی است که میتواند از شیوع بیماری های مختلف از جمله کرونا پیشگیری کند. بنابراین کسانی که از انواع ماسک استفاده میکنند، در مقابل اثر ذرات ناشی از سرفه و عطسه در امان میباشند.

بر اساس مطالعات برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، ماسک مورد نظر باید هر 2 ساعت یکبار تعویض شود در غیر این صورت ذرات ویروس انباشته شده روی آن از طریق تنفس بیشتر افزایش پیدا میکند. هم چنین هنگامی که ماسک مرطوب است، کارایی آن برای جلوگیری از ذرات ویروس کاهش پیدا میکند.

انواع ماسک های تنفسی شامل مدل های گوناگونی میشوند که میتوان به برخی از آنها مانند ماسک N95, ماسک FFP2, ماسک N99, ماسک FFP3, ماسک 3لایه جراحی و ماسک پارچه ای اشاره کرد. برای مثال کادر درمان و پزشکان از ماسک N95, برای پیشگیری از سرایت بیماری های واگیردار مانند بیماری کرونا که امروزه همگی با آن درگیر هستیم، استفاده میکنند.

 

انواع ماسک تنفسی

ماسک تنفسی N95 و N99

ماسک تنفسی N95 ماسکی است که ذرات هوا را تصفیه میکند که باید با قوانین موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا مطابقت داشته باشد ینی باید 95 درصد از ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را تصفیه و فیلتر کند درحالی که ماسک تنفسی N99، میتواند 99 درصد از ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را فیلتر کند. این نوع ماسک ها، رایج ترین نوع ماسک تنفسی مورد استفاده است. این ماسک ها فقط برای استفاده کارکنان درمان میباشد و در خارج از این محیط توصیه نمیشود.

وجود سوپاپ باعث آسان تر شدن تنفس و کاهش دما میشود اما در عین حال محافظت را نیز کاهش میدهد. همچنین ماسک های سری  N، در مقابل روغن مقاوم نیستند.

ماسک 3لایه جراحی

ماسک جراحی یکی دیگر از انواع ماسک است که ماسک پزشکی نیز نامیده میشود برای پیشگیری از خروج و ورود باکتری و ذرات معلق هوا از دهان و بینی بکار میرود. این ماسک ها نسبت به ماسک های N95 و FFP که به دلیل داشتن مواد، شکل و لایه های محکم محافظ ماسک های بهتری میباشند، محافظت کمتری دارند.

لایه میانی ماسک های جراحی از ملت بلون تشکیل شده و 2 لایه جانبی اسپان در جلو و پشت آن قرار دارد. این ماسک ها غیرقابل شست و شو هستند و به محض استفاده باید دور انداخته شود.

ماسک 3لایه جراحی

ماسک FFP2 و FFP3 و FFP1

این ماسک ها نوعی ماسک با فیلتر ثابت و با استاندارد EN149:2001 هستند. ماسک FFP1 قادر است 80 درصد از دزات بزرگتر از 5 میکرون، ماسک FFP2 میتواند 94 درصد ذرات 2 تا 5 میکرون و ماسک FFP3، میتواند 99 درصد ذرات کوچکتر از 2میکرون را فیلتر کند. در مکان های صنعتی، که هوا ممکن است ذرات مایع زیادی داشته باشد از این نوع ماسک استفاده میشود.

ماسک پارچه ای

ماسک های پارچه ای یکی دیگر از انواع ماسک تنفسی هستند. این ماسک ها برای اینکه در پیشگیری از ویروس کرونا موثر باشند باید 3لایه باشند. لایه ابتدایی باید از کتان یا پارچه جاذب رطوبت تهیه گردیده و لایه دوم باید از پارچه پلی پروپیلن تولید شده باشد. لایه سوم یا بیرونی باید از جنسی تهیه شده باشد که دافع رطوبت است مانند پلی استر.

ماسک پارچه ای

 شکل ماسک

علاوه بر شناخت انواع ماسک تنفسی و جنس ماسک، شکل ماسک هم حائز اهمیت است. بهتر است از ماسک های چین دار استفاده شود تا به خوبی صورت و بینی را بپوشاند. هم چنین این نکته قابل ذکر است که به دلیل وجود این چین خوردگی ها، فضای خالی بیشتری برای تنفس وجود دارد.

شکل ماسک

نکته پایانی

طبق توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، افراد باید در مکان های عمومی که رفت و آمد زیاد بوده و نمی‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد، از انواع ماسک های تنفسی استفاده کنند. به این نکته نیز توجه کنید که شما حتی با ماسک زدن نیز نباید برای مدت طولانی در معرض دیگران قرار بگیرید. زیرا ماسک ها تنها تا مدت محدودی می‌توانند از شما محافظت نمایند نه تمام روز! بنابراین سعی کنید علاوه بر ماسک زدن، تا حد امکان فاصله خود را با دیگران حفظ نمایید.

شما در مکان های عمومی معمولا از چه نوع ماسکی استفاده می‌کنید؟ آیا ماسک شما توانایی لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری ها را دارد؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

خواص درمانی بابونه

محصولات مرتبط در تبیکال:

ماسک 4لایه سه بعدی سپهرسها KN95

پالس اکسیمتر choicemmed

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.