سبک زندگی

چه مواردی باعث آسیب به دندان های شما میشود؟

چه مواردی باعث آسیب به دندان های شما میشود؟

سلامت دندان ها

اگر سلامت دندان هایتان برای شما اهمیت دارد، باید از این موضوع آگاهی داشته باشید که برخی کارها میتواند سلامت دندان هایتان را تهدید کند. در ادامه این مطلب کارهایی که میتواند سبب آسیب به دندان های شما گردد را بیان میکنیم:

موارد آسیب زننده به دندان ها

مسواک زدن نادرست

شاید در ظاهر مسواک زدن کار ساده ای باشد اما باید به این نکته توجه داشت که مسواک زدن نادرست سبب عقب رفتن لثه ها و ملتهب شدن آنها میشود که این امر باعث آسیب جدی به دندان ها میشود. در این مورد بهتر از روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیریم تا از وارد آمدن صدمات بیشتر به دندان ها جلوگیری کنیم.

مسواک زدن نادرست

رژیم غذایی اسیدی

غذاهایی با میزان اسید بالا، مینای دندان را از بین میبرد و باعث آسیب به دندان ها و کاهش محافظت از آنها میشود. این مواد غذایی شامل قهوه، نوشابه، آبنبات های شکردار، مرکباتی مثل گریپ فروت، لیمو و… میشود.

آسیب دیدن و از بین رفتن لثه ها

زمانی که لثه هایتان از بین میروند، لایه محافظتی روی اعصاب دندان عقب میرود و باعث ایجاد درد میشود. پس میتوان گفت اگر دندان هایتان در طی مدت طولانی دچار درد میشوند یا اینکه دچار زخم دهان و بوی بد آن و خونریزی لثه هنگام مسواک زدن هستید، دچار تحلیل لثه هستید و باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

آسیب دیدن و از بین رفتن لثه ها

نوشیدن آب ناکافی

آبی که مینوشید میتواند پر از فلوراید باشد و به سلامت و استحکام دندان های شما کمک کند. همچنین آب ذرات غذاهای باقی مانده در بین دندان ها را از بین میبرد. بنابراین نوشیدن آب ناکافی دندان هایتان را در معرض خطر قرار میدهد.

نوشیدن آب ناکافی

آسیب های عصبی

با وجود اینکه این مورد امری شایع نیست اما مشکلات عصبی هم ممکن است در برخی از افراد باعث وارد شدن آسیب به دندان ها شود و سبب درد شدید در اعصاب سر شما گردد. این درد در هنگام خوردن یا نوشیدن مخصوصا خوردنی های داغ یا خیلی سرد بیشتر احساس میشود.

مشکلات قلبی

اگر در نیمه بالایی بدن خود درد احساس میکنید، این میتواند از نشانه های حمله قلبی باشد. در این مورد امکان دارد در ناحیه شانه، دندان ها، فک و یا گردن احساس درد و ناراحتی کنید. البته در این مورد علائم دیگری مانند عرق، تپش قلب، احساس تهوع، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز وجود دارد.

مشکلات قلبی

پرشدن سینوس ها

اگر دندان های فوقانی شما دچار درد میشوند، این نشانه میتواند نشانه ی عفونت سینوسی شود. علت این امر آن است که دندان های بالایی شما نزدیک بینی قرار دارند که این موردی بسیار شایع میباشد.

فشار زیاد به بدن

تحقیقاتی در مورد برخی ورزشکاران نشان میدهد که تمرینات استقامتی باعث از بین رفتن مینای دندان میشود که این تمرینات و برنامه های ورزشی هرچه شدیدتر باشد امکان پوسیدگی و آسیب به دندان ها در این افراد بیشتر میشود. احتمال بروز این امر ممکن است به دلیل تغییر میزان بزاق دهان باشد.

فشار زیاد به بدن

شست و شوی بیش از حد دهان

استفاده بیش از اندازه از شست و شو دهنده های دهان یا دهانشویه ها ممکن است باعث تمیزتر شدن دهان و دندان شود اما همچنین میتواند باعث ایجاد حساسیت و آسیب به دندان های شما شود. به این دلیل که بعضی دهانشویه ها حالت اسیدی دارند و لایه میانی دندان و عاج آنرا از بین میبرند.

شست و شوی بیش از حد دهان

مصرف سیگار و مشروبات الکلی

سیگار و دیگر دخانیات و اسید موجود در مشروبات الکلی لکه هایی را بر سطح دندان به جا میگذارد و سبب بیماری های لثه و افتادگی دندان ها میشود. همچنین مصرف بیش از اندازه دخانیات باعث بروز سرطان دهان، لب و زبان نیز میشود.

مصرف سیگار و مشروبات الکلی

نتیجه

می‌دانیم که دندان ها اعضایی از بدن هستند که در صورت آسیب دیدن، فرد مجبور است درد زیادی را تحمل کند و برای برطرف کردن آن هزینه زیادی را نیز بپردازد. بهتر است با شناسایی عاداتی که سبب آسیب به دندان ها می‌شوند، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم. رعایت این موارد نه تنها مانع از ایجاد صدمات به این اعضا می‌شود بلکه می‌توان با حفظ بهداشت دهان و دندان در کنار آن، تا حدودی ظاهر زیبای دندان ها را هم حفظ نمود.

می‌توانید مورد دیگری را نام ببرید که موجب بروز صدمات دندانی می‌شود؟

 

محصولات مرتبط در تبیکال:

نخ دندان کانفیدنت expanding

خمیر دندان میسویک (MISSWAKE) مدل Zero Sensitive حجم 100 میلی لیتر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.