سبک زندگی

دلایل تپش قلب

دلایل تپش قلب چیست؟

ضربان قلب نامنظم

گاهی اوقات بعضی از افراد احساس می‌کنند قلبشان کوبنده تر و سریع تر از گذشته می‌تپد که در برخی مواقع بیش از اندازه توجه فرد را به خود جلب می‌کند. این تپش معمولا به صورت های مختلفی مانند لرزش قلب یا مور مور شدن به فرد انتقال پیدا می‌کند. گاهی شخص نیز احساس می‌کند قلب او به سختی می‌تپد. در این شرایط ضربان هایی در گردن و قفسه سینه حس ‌می‌شود و فرد احساس ناراحتی می‌کند. دلایل مختلفی برای تپش قلب وجود دارد که در این مطلب به بیان آنها نیز می‌پردازیم.

دلایل تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم چیست؟

موارد خطرناک

معمولا تپش قلب هایی که در اثر استرس و دویدن به وجود می‌آیند خطرناک نیستند و پس از مدتی رفع می‌شوند. اما تپش هایی که به صورت ناگهانی در طی مدت زمانی مشخص اتفاق می‌افتند، می‌توانند مشکل ساز باشند. این تپش های ناگهانی ممکن است باعث سیاهی رفتن چشم ها شوند و فرد را به افت فشار مبتلا کنند. اما در صورتی که شخص این علائم را نداشت، نمی‌توان این تپش قلب ایجاد شده را بی اهمیت دانست. بطور کلی دلایل تپش قلب گوناگون هستند. بطور مثال افرادی که به استرس یا کم خونی مبتلا می‌شوند، ضربان قلب تندتری پیدا می‌کنند. همچنین مبتلا بودن به مشکلات تیروئیدی و مشکلات مربوط به دریچه قلب، سبب ایجاد تپش قلب می‌شود. در ادامه دلایل جزئی تر تپش قلب را برایتان شرح می‌دهیم.

دلایل تپش قلب

گاهی اوقات، هنگامی که دهلیزها کمی زودتر از زمان خود، منقبض می‌شوند، برای اینکه به روند صحیح عملکرد خود برسند، کمی بیشتر استراحت می‌کنند. اما ممکن است گاهی دلایل تپش قلب شامل موارد دیگری باشد:

  • واکنش های عصبی مانند استرس، شک و وحشت
  • انجام ورزش های شدید
  • کمبود پتاسیم
  • مصرف کافئین
  • مصرف نیکوتین
  • زیاده روی در مصرف الکل
  • استعمال مواد مخدر  مانند کوکائین و آمفتامین
  • سطح پایین قند خون
  • کم خونی
  • کم آبی بدن
  • تب و حرارت بالای بدن
  • تغییرات هورمونی (بارداری، قاعدگی، یائسگی)
  • مصرف برخی داروهای استنشاقی بیماری آسم
  • مصرف داروهای سرماخوردگی حاوی پزودوافترین
  • تیروئید پرکار
  • افتادگی دریچه میترال
  • مصرف برخی قرص های لاغری
  • مصرف مکمل های رژیمی مانند جینسینگ، زالزالک، نارنج و… .

از بین موارد بالا استرس، ورزش، مصرف سیگار، مصرف کافئین و استفاده از برخی داروهای خاص، باعث به وجود آمدن تپش قلب های ناگهانی می‌شوند.

 

تشخیص تپش قلب

برای اینکه شخص بداند تپش قلب شما خطرناک است یا خیر، باید در همان زمانی این وضعیت رخ می‌دهد، از خود نوار قلب بگیرد. اما در بسیاری از موارد این امکان برای فرد وجود ندارد. در این شرایط می‌توان از دستگاه هولتر مانیتورینگ استفاده کرد. این دستگاه توسط پزشک به مریض وصل می‌شود و طی 24 ساعت ضربان قلب وی در دستگاه ثبت می‌شود. بیمار باید زمانی که احساس می‌کند دچار تپش قلب شده دکمه ای را در دستگاه فشار دهد تا آن نقطه نشانه گذاری شود. سپس پزشک بررسی می‌کند که آیا در آن لحظه وضعیت مهمی اتفاق افتاده یا تنها احساس بیمار بوده که آن را بیان کرده است. پس از آن نیز می‌توان به بررسی دلایل تپش قلب پرداخت.

تشخیص تپش قلبافرادی که دچار تپش قلب می‌شوند:

  • افرادی که در زمان های بسیار زیادی دچار تنش و استرس می‌شوند.
  • افراد مبتلا به پرکاری تیروئید
  • اشخاصی که سابقه ابتلا به بیماری هایی مانند آریتمی، نارسایی و سکته قلبی را دارند.

 

بی نظمی در ضربان قلب

قلب انسان 100 هزار بار در روز می‌تپد. هنگامی این ضربان از نظم خود خارج می‌شود، فرد را دچار ترس و وحشت می‌کند. اگر این اختلال در ریتم بسیار شدید باشد که پمپاژ قلب را دچار مشکل کند، شخص به علائمی مانند سرگیجه، بیهوشی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع دچار می‌شود.

به کندی ریتم قلب زیر 60 ضربه در دقیقه برادی کاردی و ضربان بالای 100 ضربه در دقیقه تاکی کاردی گفته می‌شود. منشاء این بی نظمی می‌تواند در دهلیز و یا بطن قلب باشد. طبق آمار می‌توان گفت بانوان نسبت به آقایان ضربان قلب سریع تری دارند. هرچند که بانوان کمتر دچار بیماری های عروقی می‌شوند اما عوامل به وجود آورنده اینگونه اختلالات در آنها تاثیرگذاری بیشتری دارد. دلایل هورمونی نیز از دیگر دلایل تپش قلب در بانوان است. بانوان مسن در زمان یائسگی و بانوان جوان تر در زمان قاعدگی درگیر تاکی کاردی می‌شوند.

 

دلایل تپش قلب چیست؟درمان تپش قلب

برای کاهش تاثیرات دلایل تپش قلب و مبارزه با این عوامل می‌توان موارد زیر ار انجام داد:

ورزش کردن

اگر ورزش بصورت منظم و کافی انجام بگیرد، عضله قلب را تقویت می‌کند و مانع از ابتلای فرد به مشکلات قلبی عروقی می‌شود.

عدم مصرف کافئین

از مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، چای و شکلات سیاه بپرهیزید. زیرا کافئین تپش قلب را از حالت عادی خارج کرده و آن را شدیدتر می‌کند.

درمان تپش قلب، عدم مصرف کافئین

نفس عمیق

اگر بدون داشتن سابقه بیماری قلبی، ضربان قلب بالایی دارید، حفظ آرامش، اولین کاری است که باید برای رفع این شرایط انجام دهید. در حالتی راحت، چهارزانو نشسته و چندین بار نفس عمیق بکشید. برای مدتی فرایند را ادامه دهید تا سرعت ضربان قلب شما پایین بیاید.

مصرف سیر

سیر، فشار خون بدن را کاهش داده و سطح کلسترول را نیز پایین می‌آورد. همچنین انسداد رگ ها را از بین می‌برد. می‌توانید روزانه یک حبه سیر را له کرده و به همراه روغن زیتون و نمک میل کنید.

مصرف سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب اعصاب را آرام کرده و خواب راحتی را برای فرد به وجود می‌آورد. گاهی بهم ریختن ریتم قلب، به دلیل عدم ارتباط بین مغز و قلب اتفاق می‌افتد. بنابراین آرامش اعصاب می‌تواند در به تعادل رسیدن ضربان قلب تاثیر داشته باشد.

درمان تپش قلب، مصرف سنبل الطیب

نوشیدن آب سرد

نوشیدن آب سرد تا حدودی ضربان قلب را پایین می‌آورد. همچنین پاشیدن آب سرد بر روی بدن، سیستم عصبی را شوکه کرده و موجب می‌شود ضربان قلب به تعادل برسد.

عرق بهار نارنج

این نوشیدنی طبع گرم و خشکی دارد و برای کسانی که به مشکلات قلبی یا کبدی دچار هستند بسیار مفید است. عرق بهار نارنج همچنین ترس و اضطراب را تسکین می‌دهد و می‌توان از آن برای کاهش تپش قلب استفاده کرد.

 

جمع بندی

به ضربان غیرطبیعی قلب، تپش قلب گفته می‌شود. از نشانه های آن می‌توان به سردرد، عرق کردن، درد قفسه سینه و حتی تنگی نفس نیز اشاره کرد. دلایل ایجاد کننده آن را نیز برشمردیم. برخی افراد این مشکل را، جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند که پس از مدتی ضربان قلب آنها به حالت عادی باز خواهد گشت. اما هر اختلالی که در کارکرد هر کدام از اعضای بدن رخ دهد، می‌تواند هشداری برای به خطر افتادن سلامتی شما محسوب شود. بنابراین اگر شما مدت زمان زیادی است که به این عارضه دچار هستید، برای سلامتی خود ارزش قائل شوید و با مراجعه سریعتر به پزشک، از عوارض آن جلوگیری کنید.

به نظر شما کدام یک از دلایل ایجاد کننده تپش قلب، تاثیر بیشتری در به وجود آمدن این مشکل دارد…؟؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

روشهای تقویت حافظه کدام‌اند؟

بیماری کبد چرب چیست؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.