سبک زندگی

کاهش وزن بدن

کاهش وزن بدن

تناسب اندام

داشتن اندامی متناسب و زیبا علاوه بر به وجود آوردن احساس خوب، موجب بالا رفتن اعتماد به نفس شما می‌شود. با امکانات کم می‌توانید به این تناسب اندام برسید. همچنین داشتن شکمی خوش حالت با تمرینات منظم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می‌دهد. با داشتن رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی، می‌توان به کاهش وزن بدن کمک کرد.

روش های کاهش وزن بدن

کاهش مصرف قند و شکر

استفاده از مقدار زیاد قند و شکر خطر ابتلا به مقدار دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین ماده ای چاق کننده است و سبب اضافه وزن بدن می‌شود. بسیاری از سس ها و برخی از غذاهایی که از رستوران ها تهیه می‌کنید، حاوی مقدار زیادی شکر هستند. اگر سعی کنید خودتان غذاها را بپزید، می‌توانید این مقدار شکر را به حداقل برسانید.

کاهش مصرف قند و شکر برای کاهش وزن بدن

عدم مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

یکی از راهکارهایی که می‌توان با آن به کاهش وزن بدن دست یافت، عدم مصرف مواد غذایی بدون فیبر است. کربوهیدرات های تصفیه شده از این دسته مواد غذایی اند.. زیرا فیبر اینگونه مواد از بین رفته است، به راحتی در معده هضم نشده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را بالا می‌برد؛ مانند نان سفید، ماکارونی، برنج سفید، غلات صبحانه و… .

استفاده از میوه و سبزی

میوه ها و سبزیجات کالری کم و در عین حال ارزش غذایی بالایی دارند. آنها علاوه بر داشتن مواد معدنی و فیبر، دارای مقدار زیادی ویتامین هستند. بنابراین می‌توانند در پایین آمدن وزن موثر باشند.

استفاده از میوه و سبزی برای کاهش وزن بدن

مصرف فیبر

همانطور که گفتیم مصرف مواد غذایی بدون فیبر می‌تواند وزن را بالا ببرد. در نتیجه استفاده از فیبر می‌تواند در کاهش وزن بدن موثر باشد. فیبر ماده ای است که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد اما هضم دشوارتری دارد. هنگامی که فیبر از مسیر دستگاه گوارش عبور می‌کند، گیرنده هایی که پیام عصبی را مغز می‌فرستند را تحریک می‌کند. حبوبات دارای فیبر هستند و عملکرد روده را بهبود می‌بخشد.

کاهش مصرف کربوهیدرات

کم کردن مصرف کربوهیدرات و مصرف بیشتر پروتئین باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. در نتیجه این امر در کم کردن وزن موثر است.

کم کردن سرعت غذا خوردن

سریع غذا خوردن موجب می‌شود مقدار زیادی غذا خورده شود قبل از اینکه بدن به احساس سیری دست پیدا کند. معمولا کسانی که سریع غذای خود را میل می‌کنند، بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.

خواب کافی

داشتن خواب کافی، از افزایش وزن در آینده پیشگیری می‌کند و در کاهش وزن بدن تاثیر مثبت می‌گذارد. زیرا کمبود خواب، تعادل هورمون های اشتها را دچار مشکل و اختلال می‌کند. خواب کافی برای کاهش وزن بدن

انجام تمرینات هوازی

دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن یا آهسته دویدن برای کاهش چربی شکمی و سلامت جسمی مفید است. همچنین بیماری های قلبی را کنترل کرده و بهبود می‌بخشد.

انجام تمرینات هوازی برای کاهش وزن بدن

انجام تمرینات مقاومتی

اگر توده های عضلانی شما کاهش یابند، سطح کالری سوزی بدن شما پایین می‌آید. وزنه برداری منظم از این کاهش توده عضلانی پیشگیری کرده و می‌تواند به کاهش وزن بدن شما کند.

مصرف پروتئین کافی

پروتئین از کاهش وزن ماهیچه در هنگام کاهش وزن بدن پیشگیری می‌کند. از طرفی با کاهش اشتها، در پایین آمدن وزن اثر می‌گذارد.

نوشیدن آب

مصرف آب احساس سیری را وجود می‌آورد و باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. با مصرف دو لیوان آب حدود نیم ساعت قبل از غذا، بدن هیدراته می‌شود که این مورد منجر به کاهش وزن بدن می‌شود.

انتخاب میان وعده سالم

در این مورد می‌توان از میان وعده هایی استفاده کرد که دارای فیبر و پروتئین بیشتری باشند. میان وعده های مناسب، گرسنگی را به تعادل می‌رساند. ماست، کره بادام زمینی، ماست به همراه توت و… حاوی فیبر و پروتئین هستند. قابل ذکر است که مصرف غذاهای تند سوخت و ساز را بالا می‌برد و می‌توان آنها را در وعده های اصلی غذا گنجاند.

حذف کالری مایع

عدم مصرف مایعاتی مانند نوشابه، ماءالشعیر، آّب میوه و حتی دوغ و در کل مایعاتی که کالری دارند، به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. افرادی که اینگونه مایعات را مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر از دیگران به چاقی مبتلا می‌شوند.

مصرف چای سبز

چای سبز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و موجب افزایش سرعت سوخت و ساز در بدن می‌شود. اما بهتر است از چای سبز طبیعی به جای چای سبز کیسه ای استفاده کنید. نوشیدن این چای به تنهایی سبب کاهش وزن بدن نمی‌شود اما به این روند کمک می‌کند.

مصرف قهوه

قهوه نیز مانند چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و روند پیری را تاخیر می‌اندازد. قهوه علاوه بر افزایش سطح انرژی، باعث افزایش سطح کالری سوزی نیز می‌شود. همچنین قهوه به شما احساس سیری می‌دهد و موجب می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. اما بهنر است آن را با شکم خالی استفاده نکنید.

مصرف قهوه برای کاهش وزن بدن

انتخاب روغن سالم

روغن ماده ای است که کالری بسیار بالایی دارد و به آسانی جذب می‌شود. به عنوان مثال اگر به یک ظرف برنج، حدود 20 گرم کره اضافه کنید، تفاوت چندانی در احساس سیری شما به وجود نخواهد آمد. اما میزان کالری آن به مقدار قابل توجهی بالا خواهد رفت.

مصرف انواع ادویه

استفاده از برخی ادویه ها مانند فلفل، سوخت و ساز بدن را بالا برده و در کاهش وزن بدن به شما کمک می‌کند.

داشتن رژیم غذایی مخصوص

وقتی که غذا خوردن شما طبق یک برنامه خاص پیش برود، کمتر به غذاهای دیگر میل پیدا می‌کنید. مشکلی نیست اگر یک بار در هفته فست فود میل کنید. اما مصرف آن نباید به یک عادت تبدیل شود یا اینکه جای وعده های اصلی غذای شما را بگیرد.

داشتن رژیم غذایی مخصوص برای کاهش وزن بدن

سخن نهایی

کاهش وزن بدن تنها با کم غذا خوردن و آزردن خود، میسر نمی‌شود. بلکه باید علاوه بر پیروی از رژیم غذایی خاص، ورزش های روزانه را به برنامه خود اضافه کرده و الگوی خواب خود را تنظیم کنید و به نکات دیگری که بیان کردیم هم توجه داشته باشید. در نظر بگیرید که پروسه کم شدن وزن، زمانبر است و نمی‎‌توان در طول یک هفته توقع تغییرات دلخواه را داشت. بنابراین باید در این مسیر به هدف خود پایبند باشید.

روش های نام برده روش های بسیار ساده و آسانی بودند که به راحتی می‌توان آنها را عملی کرد و به مرور زمان به وزن ایده آل دست پیدا کرد. اگر شما نیز روش دیگری را می‌شناسید که از آن نتیجه گرفته اید، آن را به ما معرفی کنید.

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

خواص شکلات تلخ

چربی ترانس و مضرات آن

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.