نقد و بررسی

خواص شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ

شکلات تلخ یا شکلات سیاه نوعی شکلات است که سبب افزایش وزن نمی‌شود و به میزان بالایی در سراسر جهان به فروش می‌رسد. در این شکلات از کره کاکائو به جای کره شیر استفاده شده است. در اصل هر چقدر میزان کاکائو در آن بیشتر باشد، تلخ تر و دارای خاصیت بیشتری می‌باشد. درست است که خواص مفید شکلات تلخ می‌تواند بر سلامتی بدن تاثیر داشته باشد، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که زیاده روی در مصرف آن نیز می‌تواند عوارضی را به وجود آورد.

خواص شکلات تلخ یا شکلات سیاه

ترکیبات شکلات تلخ

دلیل آنکه مزه این شکلات را نیمه شیرین و خشک احساس می‌کنید، عدم وجود جامدات شیر در آن است. این ماده همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنل ها و فلانوئیدهاست. حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند منگنز، منیزیوم، آهن و مس است. همچنین ترکیبات دیگری مانند فسفر، پتاسیم، سلنیوم، کلسیم، پروتئین و ویتامین های E، K و B12 نیز داراست. داشتن این مواد مغذی سبب شده تا این شکلات خوشمزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی داشته باشد.

خواص شکلات تلخ

خاصیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها با عوامل خطرناک و رادیکال های آزادی که باعث ایجاد مشکلات جدی برای بدن می‌شوند، مبارزه می‌کنند. در واقع آنتی اکسیدان ها از واکنش های اکسیداتیو توسط این رادیکال ها و دیگر سموم شیمیایی پیشگیری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف شکلات تلخ مانع از ایجاد بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سرطان، پیری زودرس می‌شود.

سلامت قلب

شکلات تلخ با داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین ها و پلی فنل ها، فشار خون را کاهش داده و سبب سلامت عروق می‌شود. از سویی دیگر مانع از ایجاد لخته خون در رگ ها شده و از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند. البته بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

بهبود گردش خون

خواص شکلات تلخ به دلیل وجود مواد بسیار مغذی در آن است که این مواد در بهبود و تسریع گردش خون موثر است. همچنین با تقویت رگ های خونی و از بین بردن کلسترول مضر بدن و افزایش کلسترول خوب، گردش خون را کارآمدتر می‌کند.

سلامت چشم و بینایی

طبق مطالعات انجام شده، خوردن شکلات موجب بهبود بینایی و تامین سلامت چشم ها می‌شود و از روند افزایش عفونت در چشم ها جلوگیری می‌کند. اما در صورتی که با مشکلات چشمی جدی تری رو به رو باشید، باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

کنترل قند خون

خواص شکلات تلخ در این مورد به دلیل مواد فلانوئیدی اتفاق می‌افتد. همچنین شاخصی به نام شاخص گلایسمی وجود دارد. این شاخص در اصل نشان دهنده میزان سرعت جذب قند در روده هاست. اگر این شاخص بالا باشد، قند خون شما می‌تواند به سرعت بالا برود. اما استفاده از شکلات تلخ باعث می‌شود تا میزان قند خون با سرعت کمتری بالا برود.

بهبود خلق و خو و حالات روحی

شکلات تلخ با فواید بسیار خود، از میزان استرس شما می‌کاهد و به هورمون های شادی بخش می‌افزاید. هم چنین به دلیل دارا بودن سروتونین از ویژگی های ضد افسردگی نیز برخوردار است.

میل کردن کمی شکلات تلخ، می‌تواند ناراحتی های ایجاد شده در طول روز را از بین ببرد.

خواص شکلات تلخ برای حالات روحی روانی

درمان سرفه

سرفه گاهی بسیار آزاردهنده و مزمن می‌شود و التهاب گلو یکی از دلایلی است که باعث ایجاد این وضعیت می‌شود. به گونه ای که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا از آن نجات پیدا کنند. مواد مغذی شکلات تلخ، التهاب گلو را از بین برده و سرفه را درمان می‌کند.

شکلات تلخ حاوی آهن بوده که در ساخت گلبول های قرمز موثر است. بنابراین این ماده از کم خونی پیشگیری می‌کند که یکی از خواص شکلات تلخ محسوب می‌شود. همچنین تشکیل لخته های خونی را رگ ها کاهش می‌دهد. بنابراین افرادی که درگیر فقر  آهن در رژیم غذایی خود هستند، می‌توانند از این شکلات استفاده کنند.

تامین سلامت پوست

شکلات تلخ علاوه بر خنثی کردن رادیکال های آزاد، سبب شادابی و طراوت و لایه های زیرین پوست می‌‌شود. همچنین خونرسانی را افزایش می‌دهد. از سویی دیگر ویتامین های موجود در این شکلات مانند ویتامین C باعث می‌شود پوست، فولیکول و دیگر مواد لازم برای سلامت سلول های پوستی را تامین کند.

خواص شکلات تلخ برای پوست

کاهش ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو کاهش یا قطع جریان خون به آنهاست. مواد مفید شکلات تلخ، خونرسانی به موها را از افزایش داده و از ریزش آنها پیشگیری می‌کند. علاوه براین، مواد مورد نیاز موها را به ریشه آنها رسانده که باعث می‌شود موها ریزش خیلی کمتری داشته باشند.

خواص شکلات تلخ برای کاهش ریزش مو

سلامت دندان ها

می‌دانیم که شکلات های شیرین مقدار زیادی شکر دارند که این امر می‌تواند به مرور زمان دندان ها را دچار پوسیدگی کند. اما شکلات تلخ حاوی ماده ای به نام تئوبرومین است که با پوسیدگی مبارزه کرده و با کاهش فعالیت باکتری های دهان و دندان، سبب سلامت آنها می‌شود. اما حتی بعد از مصرف این ماده نیز باید دندان های خود را مسواک کرده و بشویید تا از خواص شکلات تلخ نیز بهره ببرید!

خواص شکلات تلخ برای دندان ها

افزایش استقامت و انرژی

این شکلات خوشمزه، باعث می‌شود متابولیسم بدن بالا رود و قدرت عضلانی و استقامت شما افزایش یابد. همچنین با بالا بردن انرژی، خستگی روزانه را رفع می‌کند. در این صورت قدرت تحمل شما نیز برای حمل وسایل یا وزنه های سنگین بالا خواهد رفت.

تامین پروتئین

در هر 100 گرم از این ماده، 7.79 گرم پروتئین وجود دارد. از این رو، ورزشکاران نیز می‌توانند برای تامین پروتئین بدن خود آن را بکار بگیرند. همچنین می‌توانید آن را به همراه شیر مصرف کنید تا پروتئین بیشتری دریافت کنید.

تقویت سیستم ایمنی

خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تلخ به بدن توانایی بیشتری برای مبارزه با عوامل بیرونی و درونی می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این شکلات دارای مقدار زیادی از کاتچین هاست ( نوعی فلانوئید ) که باغ بالا بردن قدرت سیستم ایمنی مانع از ابتلای فرد به بیماری های مختلف می‌شود.

سیری و کاهش وزن

در شکلات تلخ مقدار زیادی فیبر قرار دارد. ترکیبات فیبر باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید. بنابراین با کاهش جذب چربی و کم شدن اشتها، به کاهش وزن شما می‌کند.

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست از دیگر خواص شکلات تلخ می‌باشد. از آنجایی پوست ما در طول روز با هوای آلوده و اشعه خورشید در ارتباط است، سبب می‌شود سلول های مرده ای روی پوست ایجاد شوند. کافئین موجود در شکلات تلخ، به رشد سلول های جدید پوست کمک کرده و به مرور زمان سلول های مرده آن را از بین می‌برد.

این ماده همچنین با کاهش استرس و کاهش واکنش های رادیکالی، موجب درخشان شدن سطح پوست می‌شود.

عوارض جانبی

در کنار خواص شکلات تلخ، عوارضی نیز در اثر زیادی روی در مصرف آن برای بدن به وجود می‌آید.

کافئین زیاد در شکلات تلخ می‌تواند موجب اسهال، تپش قلب، فشار خون بالا، عصبانیت یا کم آبی شود. همچنین زیاده روی در مصرف آن در دوران بارداری، می‌تواند سقط جنین و وزن کم در هنگام تولد را به همراه داشته باشد. از طرفی دارای اگزالات بوده که می‌تواند در افراد مبتلا به سنگ کلیه مشکل ایجاد کند. بنابراین هرچیزی را در حد اعتلال خود مصرف کنید تا از فواید آن نیز بهره ببرید.

خواص شکلات تلخ و عوارض آن

خلاصه

دانستیم که شکلات تلخ، این خوراکی خوش طعم، دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است و می‌تواند برای بدن فواید فراوانی داشته باشد. اما مصرف بیش از اندازه آن نیز می‌توان بدن برخی افراد را دچار مشکل کند. استفاده از هر نوع ماده خوراکی مفید، در حد اعتدال می‌تواند ما را برای همیشه از خواص خود بهره مند کند. البته در این مورد سعی کنید شکلات تلخ سالم و با کیفیتی را پیدا کرده که قند کمی داشته و تیره تر باشد. اگر شما نیز تاثیرات این خوراکی خوشمزه را تجربه کرده‌اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

روش های خانگی سفید شدن دندان ها

پک خمیردندان و دهانشویه میسویک (MISSWAKE) مدل Whitening

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “خواص شکلات تلخ

  1. ایمان گفت:

    من که عاشق شکلاتم این مطلبم دیگه بیشتر علاقه مندم کرد 🙂 🙂

    1. Mehrnooshhz گفت:

      شکلات خوراکی جذابیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.