سبک زندگی

گرفتگی عضلات و علل آن

گرفتگی عضلات بدن

گرفتگی عضلات بدن

تقریبا همه افراد دچار گرفتگی عضلات بدن میشوند. گرفتگی عضله ها که با انقباض ماهیچه همراه است با افزایش سن بیشتر میشود اما این امکان وجود دارد که کودکان نیز گرفتگی عضلات را تجربه کنند. در اینجا قصد داریم به بررسی علت های آن بپردازیم.

دلایل گرفتگی عضلات

استرس و فشار های عصبی

فشار های عصبی به هنگام خواب میتوانند باعث گرفتگی عضلات بدن بخصوص عضلات پا شوند. گاهی این گرفتگی ها با ریشه عصبی در بخش روده و معده اتفاق می افتد.

دلایل گرفتگی عضلات، استرس و فشارهای عصبی

استراحت

گرفتگی عضلات بدن در این مورد بسیار شایع است بخصوص در بزرگسالان؛ این اتفاق بیشتر اوقات در شب رخ میدهد و میتواند روند خواب را دچار اختلال کند.

خشکی بدن

فعالیت شدید از جمله فعالیت های شدید ورزشی ممکن است به از دست دادن مقدار آب اضافی بدن منجر شود. این نوع خشکی احتمال گرفتگی ماهیچه ها را افزایش میدهد.

کم شدن آب بدن از طریق ادرار یا مصرف مقدار آب کم سبب تخلیه شدید حجم مایعات بدن میگردد و احتمال گرفتگی عضله ها را افزایش میدهد. کمبود سدیم که معمولا تابعی از کمبود آب بدن است، گرفتگی عضلات بدن را به همراه می آورد.

دلایل گرفتگی عضلات، خشکی بدنکمبود منیزیم و کلسیم

میزان کم کلسیم و منیزیم در بدن موجب افزایش جریان انتهای عصب ماهیچه میشود که گرفتگی عضله را به همراه دارد. این مورد در دوران بارداری بسیار شایع است که در این صورت باید مکمل هایی توسط پزشک به رژیم غذایی اضافه شود.

دلایل گرفتگی عضلات، کمبود کلسیم و منیزیم

مصرف برخی داروها

داروهای زیادی وجود دارد که گرفتگی ماهیچه ها را موجب میشوند. به طور مثال دارو های قوی ادرار آور مانند فوروزماید یا دفع شدید مایعات اضافی بدن حتی با دیورتیک کم، باعث دفع سدیم و گاهی اوقات سبب دفع پتاسیم، کلسیم و منیزیم میشود: در نتیجه گرفتگی عضلات بدن را ایجاد میکند.

برخی اوقات در افراد معتاد با کنار گذاشته شدن برخی مواد که اثر مسکن و آرام کنند دارند، گرفتگی عضلات دیده میشود.

دلایل گرفتگی عضلات، مصرف برخی داروها

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف به ماهیچه ها بخصوص ماهیچه های پا، سبب نرسیدن اکسیژن کافی به بافت عضله ها میشود و میتواند درد ماهیچه را به هنگام انجام فعالیت های ورزشی یا پیاده روی به وجود بیاورد. هم چنین تنگ شدن رگ هایی که خون را به پا منتقل میکند در این مورد تاثیر میگذارد.

تحت فشار بودن عصب

گرفتگی ماهیچه ها ممکن است به دلیل فشردگی اعصاب در ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی به وجود آید. قرار گرفتن در موقعیت هایی نادرست هنگام کار روزانه، ایستادن و نشستن های طولانی، حمل اجسام سنگین به روش اشتباه و… منجر به گرفتگی عضلات بدن میگردد.

دلایل گرفتگی عضلات، تحت فشار بودن عصب

رفع گرفتگی عضلات با درمان های خانگی

_با ماساژ ملایم میتوانیم این گرفتگی ها را به آرامی رفع کنیم. زیرا ماساژ دادن سبب جریان یافتن خون در بافت ماهیچه میشود و باعث تسکین آن میشود.

همچنین میتوانید قسمت مورد نظر را با بیوفیز مالش بدهید. بیوفیز یک مسکن موضعی برای کشیدگی گردن، گرفتگی عضلات بدن و آرتروز میباشد.

_دوش آب گرم میتواند به کاهش و تسکین این گرفتگی ها کمک کند.

_میتوانید از یک کیسه آب یخ نیز روی ناحیه گرفتگی استفاده کنید تا منجر به رفع آن شود. از کمپرس آب گرم هم میتوان برای به جریان افتادن گردش خون و از بین بردن گرفتگی عضله ها استفاده نمود.

_طبق آنچه که گفته شد میدانیم که کم آبی به گرفتگی ماهیچه ها منجر میشود. پس باید هر روز با نوشیدن آب کافی مایعات از دست رفته بدن خود را جبران کنید.

_برای تسکین این درد عضلانی میتوانید روزانه چای بابونه مصرف کنید. چای بابونه دارای اسید آمینه ای به نام گلیسین است که برای آرامش عضلات مفید است.

_سرکه سیب که منبعی غنی از پتاسیم است را میتوانید با یک قاشق چای خوری عسل و مقداری آب گرم مخلوط کرده و مصرف کنید.

_میتوانید تمرینات کششی ملایمی را برای از بین بردن گرفتگی عضلات بدن آغاز کنید. کمک به کشیدگی فیبر های عضلات به تسکین و رفع اسپاسم ماهیچه ها کمک میکند.

_میتوانید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید؛ مصرف میوه و سبزی های تازه، فرآورده های پروتئینی کم چرب و کربوهیدرات کامل به شما توصیه میشود.

رفع گرفتگی عضلات با درمان های خانگی

کلام پایانی

 در بسیاری از موارد هنگامی که این گرفتگی ها اتفاق می‌افتند، خود به خود رفع می‌شوند. اما اگر این اتفاق بسیار شدید باشد و احساس درد و ناراحتی آن پس از مدتی از بین نرود، شخص برای برطرف کردن آن باید به پزشک مراجعه کند؛ به خصوص اگر این مشکل با تورم، احساس ضعف در عضله، بی حسی و اختلالات پوستی همراه باشد. علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان با ترک سیگار ، کاهش استرس، کاهش مصرف کافئین و استراحت کافی نیز احتمال بروز گرفتگی های ماهیچه را پایین آورد.

شما روش های دیگری را می‌شناسید که به رفع گرفتگی عضلات کمک کنند؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

خواص گیاه اسطوخودوس

مقابله با افسردگی

محصولات مرتبط در تبیکال:

کرم گیاهی ماساژ بدن جکسون

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.