نقد و بررسی

فواید درمانی و معجزه‌آسای عسل!

فواید درمانی و معجزه‌آسای عسل!

عسل چیست؟

عسل ماده ای شیرین و خوش طعم بوده که زنبور ها آن را از شهد گل تولید می‌کنند. این ماده طبیعی حاوی سدیم، منیزیم، پتاسیم، فسفات، آهن، کلسیم، سلنیوم، کروم، روی، آمینو اسید و انواع ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است. فواید درمانی عسل برای بدن بسیار است به گونه ای که بسیاری از ما شاهد تولید انواع کرم ها، شامپو و صابون، لوازم آرایشی و حتی روغن هایی هستیم که در آنها از عسل و خواص آن استفاده شده است. عسل را می‌توان غیر از مصرف خوراکی در موارد دیگری نیز بکار برد که در ادامه قصد داریم تمام آنها را برای شما شرح دهیم.

عسل و خواص آن

فواید درمانی عسل

تسکین زخم و سوختگی

بهبود زخم یکی از مهم ترین فواید درمانی عسل است. افراد زیادی از گذشته های دور برای درمان زخم ها از عسل استفاده می‌کردند. عسل با ضد عفونی کردن زخم، باکتری های آن را از بین برده و به بهبود جراحت کمک می‌کند. همچنین التهابات شدید را در محل سوختگی کاهش داده، نفوذ فیبروبلاست ها را بالا می‌برد و باعث سوزش در محل زخم نخواهد شد.

پیشگیری از ریفلاکس معده

عسل می‌تواند معده و مری را پوشش داده و مانع از جریان اسید معده و دیگر مواد غذایی هضم نشده به سمت بالا شود. در نتیجه می‌تواند از ریفلاکس معده که موجب التهاب و سوزش سر دل می‌شود، جلوگیری کند. البته تحقیقات بیشتری برای بررسی این موضوع باید صورت بگیرد.

برطرف کردن سرفه

یکی از فواید درمانی مهم عسل از بین رفتن سرفه است. در بسیاری از مواقع که فرد دچار بیماری های سرما خوردگی، آنفولانزا و یا حتی برونشیت می‌شود، علائمی مانند سرفه تا حدودا 1 ماه ادامه‌دار خواهد بود. خواص درمانی آنتی اکسیدانی عسل، باکتری ها را از بین برده و سرفه های شما را از بین می‌برد.

تامین انرژی بدن

حتما تا به حال اتفاق افتاده است که در طول روز یا زمانی که به خانه برمی‌گردید، دچار خستگی مفرط شده باشید. شما می‌توانید در چنین مواقعی عسل را برای از بین بردن این احساس خستگی بکار ببرید. به بیانی دیگر گلوکز و فروکتوز عسل به سرعت به سوخت مورد نیاز بدن تبدیل شده و انرژی مورد نیاز شما را در طول روز برای انجام کارهای طولانی مدت تامین می‌کنند. می‌توانید عسل را در طی روز و یا با صبحانه میل کنید.

فواید درمانی عسل، تامین انرژی بدن

حفظ سلامت پوست

می‌دانیم که جوش ها و دیگر مشکلات پوستی، ظاهری نازیبا به چهره می‌دهند. فواید درمانی بی نظیر عسل مانند خواص آنتی اکسیدانی، لایه بردار بودن و حفظ رطوبت پوست، موجب جوانسازی و پاکسازی پوست شده و به مرور سلول های مرده آن را از بین می‌برد. در واقع عسل، التهابات و باکتری های جوش ها را نابود کرده و ظاهری پاکیزه و شفاف به پوست می‌بخشد. از ترکیب عسل و دارچین نیز می‌توانید برای نواحی مستعد جوش پوست خود استفاده نمایید.

کمک به داشتن خواب راحت

بی خوابی و دیر به خواب رفتن مشکلی است که پس از پایان یک روز خسته کننده بسیاری از افراد را کلافه می‌کند. اما به جای استفاده از داروهای خواب آور که با عوارض جانبی هم همراه هستند، می‌توان از مواد طبیعی مانند عسل استفاده کرد. در عسل اسید آمینه هایی با نام تریپتوفان وجود دارد. تریپتوفان سبب تولید هورمون سروتونین شده و در نهایت بدن با تبدیل سروتونین به ملاتونین، خواب آسوده ای را برای شما رقم می‌زند. می‌توانید عسل را با کمی شیر یا بابونه میل کنید.

از بین بردن عفونت

عفونت ها از جمله عفونت های قارچی، می‌توانند بسیاری از افراد را درگیر کنند. این مشکلات در اثر حساسیت، عدم رعایت بهداشت و… رخ می‌دهند. اما فواید درمانی عسل می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. عسل دارای فلانوئید هایی است که میکروب های آن محل عفونی شده را از بین برده و از آلوده شدن مجدد آن پیشگیری می‌کنند.

درمان تبخال

تبخال مشکلی آزار دهنده است که در برخی موارد موجب می‌شود افراد از ظاهر خود خجالت بکشند. اما قرار دادن عسل بر روی تبخال، روند درمان آن را سریعتر می‌کند. عسل با قند بالای خود، از رشد میکروارگانسیم ها جلوگیر کرده و محل جراحت را ضدعفونی می‌کند.

فواید درمانی عسل، درمان تبخال

افزایش حافظه

برای تمام ما پیش آمده که گاهی اتفاقی را فراموش می‌کنیم یا شخصی که قبلا او را دیده ایم، به یاد نمی‌آوریم. عسل جذب کلسیم را افزایش داده و با دارا بودن آنتی اکسیدان، سلول مغز را تقویت کرده و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. بنابراین با بکار گرفتن تغذیه مناسب و تامین مواد مورد نیاز بدن، می‌توانید تا حدودی از زوال عقل و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کنید.

برطرف کردن شوره سر

از دیگر فواید درمانی عسل می‌توان به رفع شوره سر اشاره کرد. شوره سر یکی از مشکلاتی است که ظاهر زیبای موها را از آنها گرفته و سبب خارش پوست سر می‌شود. بسیاری از افراد برای این مشکل خود از شامپوهای ضد شوره استفاده می‌کنند که برخی از آنها هم اثر قابل توجهی ندارند. اما می‌توان با مواردی طبیعی مانند عسل، شوره سر را برطرف نمود. عسل با خواص خود مانند ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی بودن، شوره سر را کاهش داده و خارش سر را رفع می‌کند.

 کنترل ریزش موها

استفاده از عسل طبیعی و اصل برای موها، علاوه بر اینکه آنها را نر و درخشان می‌کند، فولیکول های مو را نیز تقویت کرده و ریزش آنها را کاهش می‌دهد. می‌توانید عسل را با کمی ژل گیاه آلوئه ورا ترکیب کرده و آن را کف سر خود قرار دهید. اما اگر ریزش موی شما با این ماسک مو برطرف نشد، باید برای جویا شدن علت آن به پزشک مراجعه کرده و آزمایش بدهید.

فواید درمانی عسل، کنترل ریزش موها

بهبود اگزما

اگزما نوعی بیماری است که منجر به پوسته پوسته شدن و التهاب پوست سر می‌شود. در صورتی که زمان ایجاد حس خارش در محل زخم، پوست خود را بخارانید، این قسمت از پوست زخم شده و ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شود. اما شما می‌توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل با بکارگیری فواید درمانی شگفت انگیز عسل، این ماده را هنگام شب بر روی محل موردنظر قرار دهید و با باند ببندید و صبح بشویید. همچنین می‌توانید از دمنوش عسل و دارچین یا عسل و لیمو نیز استفاده نمایید.

بهبود گوارش

عسل به دلیل داشتن آنزیم هایی خاص مانند امیلاز، لیپاز و… به هضم غذا کمک کرده و از التهاب معده می‌کاهد. همچنین کارایی باکتری های پروبیوتیک روده که برای سلامتی بسیار اهمیت دارند، را افزایش می‌دهد. فواید درمانی ترمیم کنندگی عسل نیز در زمینه کاربرد دارند. مصرف مداوم عسل (و البته در حد اعتدال) بافت های آسیب دیده در سیستم گوارش را به مرور ترمیم کرده و آنها را التیام می‌دهد. به این منظور می‌توانید بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای خوری عسل میل کنید.

درمان سینوزیت

سینوزیت مشکلی است که در اطراف بینی باعث ایجاد فشار شده و موجب کاهش قدرت بویایی و چشایی و سردرد می‌شود. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی عسل، بینی را تسکین داده و مخاط اضافی تولید شده را برطرف می‌کند. عسل همچنین با دارا بودن ترکیبی به نام متیل گلیوکسال از عفونت سینوس ها جلوگیری کرده و تسریع روند درمان کمک خواهد کرد.

فواید درمانی عسل، درمان سینوزیت

ضد سرطان

می‌دانیم که سرطان بیماری است افراد زیادی را درگیر می‌کند و موجب مرگ برخی از آنها می‌شود. شواهد زیادی در زمینه فواید درمانی عسل برای جلوگیری از سرطان وجود دارد. در عسل ترکیبات زیادی از جمله ترکیبات فنولی وجود دارد که به از بین رفتن تومورها و سلول های سرطانی کمک کرده و مانع از تکثیر آنها می‌شود. این ترکیبات با فعال سازی مسیر میتوکندری، موجبات مرگ سلول های سرطانی را فراهم می‌کنند. از سویی دیگر عسل با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، رادیکال های آزاد را، که یکی از علت های بروز سرطان هستند، از بین می‌برد.

آرامش روان و رفع استرس

یکی دیگر از فواید درمانی عسل، از بین بردن اضطراب و ایجاد آرامش اعصاب است. برخی افراد در طی روز ممکن است در مواجه با برخی جریانات، دچار استرس و اضطراب شوند. نوعی اسید آمینه در بدن، استرس را بالا برده و فرد را دچار تنش می‌کند. اما مصرف منظم عسل، تاثیر این اسید آمینه را کاهش داده و باعث افزایش ترشح سروتونین می‌شود. در نتیجه می‌تواند با از بین بردن اضطراب، در به آرامش رسیدن فرد نقش داشته باشد. عسل همچنین با دارا بوده ویتامین D مانع از به وجود آمدن بی حوصلگی و اینگونه مشکلات عصبی می‌گردد.

کاهش کلسترول خون

کلسترول به دو نوع  کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL تقسیم می‌شوند. کلسترول خوب به پاکسازی رگ ها کمک می‌کند اما در مقابل کلسترول بد موجب انسداد رگ ها می‌شود. مصرف عسل به تولید بیشتر کلسترول خوب کمک کرده و سطح کلسترول بد را پایین می‌آورد. بنابراین فواید درمانی عسل می‌تواند در این مورد در کاهش ابتلای فرد به بیماری های قلبی عروقی نیز موثر باشد.

مناسب برای افراد دیابتی

استفاده از عسل به جای مصرف قند و شکر سفید برای اشخاص دیابتی بهتر بوده و ضرر کمتری دارد. طبق آزمایش های انجام شده، مشخص شد که عسل ماده ای اکسید کننده دارد با جذب قند در خون، از افزایش بیش از اندازه آن پیشگیری می‌کند. اما باز هم باید افراد دیابتی آن را با احتیاط مصرف نمایند.

فواید درمانی عسل، تاثیر بر دیابت

عوارض مصرف عسل

همانطور که اکنون می‌دانیم، فواید درمانی عسل برای بدن بسیار است. اما مصرف بی رویه و نادرست آن نیز نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت:

بوتولیسم

به کودکان زیر 2 سال خود هرگز نباید عسل بخورانید. در غیر این صورت به احتمال زیاد فرزند شما دچار بیماری بوتولیسم می‌شود. این بیماری به دلیل مصرف زهر زنبور در عسل خام رخ می‌دهد که با علائمی مانند تب، حالت تهوع، ضعف، یبوست، اسهال، گرفتگی های عضلانی با فلج عضلات، مشکلات تنفسی و کاهش اشتها همراه است.

دل درد

در عسل میزان زیادی فروکتوز وجود دارد که می‌تواند ظرفیت جذب مواد مغذی روده را متوقف کند. در نتیجه مصرف بیش از اندازه عسل می‌تواند باعث دل درد و یا بروز مشکلاتی چون نفخ و اسهال شود.

افزایش قند خون

علاوه بر فروکتور در عسل مقدار زیادی گلوگز وجود دارد که باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. با اینکه مصرف عسل جایگزین مناسبی برای استفاده از قندهای مصنوعی است، اما باز هم افراد دیابتی باید آن را به میزان کمی استفاده کنند تا دچار مشکلات ناشی از قند خون بالا نشوند.

حساسیت

برخی افراد به منظور بهره وری از فواید درمانی عسل با مصرف این ماده دچار آلرژی های خفیف یا متوسطی می‌شوند که می‌تواند منجر به بروز نشانه هایی چون خارش، سرفه، تنگی نفس، التهاب و ورم شود که در این صورت باید برای رفع این مشکلات به پزشک مراجعه نمایید.

بالا رفتن وزن

مصرف بی رویه عسل علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی ایجاد می‌کند، موجب افزایش وزن نیز می‌شود. کالری بالای این ماده شاید برای مدتی انرژی شما را بالا ببرد، اما در دراز مدت با تبدیل کربوهیدرات های بدست آمده از عسل به چربی، سبب چاقی و اضافه وزن بدن می‌شود.

آسیب به دندان ها

بر اساس تحقیقات انجام شده عسل دارای 82 درصد قند است. در صورتی که مصرف قند شما بالاست باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید. زیرا قند بالای عسل، باعث افزایش فعالیت باکتری های دهان شده و می‌تواند منجر به پوسیدگی و دیگر آسیب ها به دندان های شما شود.

عوارض مصرف عسل

سخن پایانی

سالیان درازی است که پزشکان از فواید درمانی عسل در زمینه های مختلف بهره می‌برند. اما نکته ای که اهمیت دارد، پیروی از الگوهای غذایی سالم و مناسب برای پیشگیری از بیماری ها، مشکلات و عوارض احتمالی است. هرچیز پرفایده ای لزوما نباید بیش از حد مصرف شود تا اثرات آن بر جای بماند. باید در نظر بگیرید که نباید در طول روز بیش از 100 کالری قند استفاده کنید. بنابراین نیاز است با رعایت تعادل در استفاده از این ماده خوش طعم، از اثرات شگفت انگیز آن نیز بهره‌مند شویم.

? به نظر شما عسل چه خاصیت مهم دیگری می‌تواند برای بدن داشته باشد…؟!

 

مطالب دیگر در تبیکال:

سندروم روده تحریک پذیر، یک اختلال آزار دهنده

محصولات مرتبط در تبیکال:

پماد زخم دیابت درماهیل

موم موبر سونیتا (Sonita) مدل Honey وزن 300 گرم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.