سبک زندگی

اهمیت فشار خون

اهمیت فشار خون

فشار خون چیست؟

در هر انقباض عضله قلب، فشار جریان خون به دیواره سرخرگ ها  وارد میشود که به آن فشار خون میگویند. هنگامی که سرخرگ های بزرگ عملکرد طبیعی خود را از دست بدهند و مویرگ ها باریکتر شوند، فشارخون بالا میرود. ابتلا به فشارخون میتواند موجب بیماری های قلبی عروقی، مغز و چشم و… شود.

فشار خون چیست؟

عوامل موثر بر فشارخون

 نمک

مصرف سدیم بیش از حد نیاز بدن، موجب افزایش مایعات در عروق و بالا رفتن فشار خون میشود. این وضعیت در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی سالمندان بیشتر اتفاق می افتد.

استرس

استرس سبب بالا رفتن فشارخون شما میشود. البته این وضعیتی موقتی است اما اگر شما سعی داشته باشید با پرخوری و مصرف سیگار و الکل از استرس خود بکاهید، تنها موجب افزایش بیشتر فشارخون خود میشوید.

سن

افزایش سن، شخص را برای ابتلا به فشارخون مستعدتر میکند. در سنین میانسالی پر فشاری خون در آقایان و بعد از یائسگی در بانوان افزایش میابد. ممکن است در برخی از کودکان به دلیل مشکلات قلبی و کلیوی یا داشتن رژیم غذایی نادرست و عدم ورزش رخ دهد.

فعالیت جسمی

افرادی که بی تحرک یا کم تحرک هستند تعداد ضربان قلب بیشتری دارند که این بدین معنی است قلب در حال سخت تر کار کردن و انقباض بیشتری است. بنابراین نیروی وارده بر دیواره های رگ ها بیشتر میشود که افزایش فشار خون را به دنبال دارد.

نژاد

فشارخون بالا در بین سیاه پوستان رایج تر است که نسبت به سفید پوستان در سنین کمتری شروع میشود. عوارض آن مانند سکته مغزی و حمله قلبی در این افراد بیشتر است.

ژنتیک

اشخاصی که والدین آنها به پرفشاری خون مبتلا هستند احتمال ابتلای آنها به این بیماری بیشتر از افراد عادی است.

پتاسیم

اگر فرد به اندازه کافی در رژیم غذایی خود پتاسیم مصرف نکند، سدیم جمع شده در خون آب را به خود جذب میکند؛ زیرا پتاسیم به تعادل سدیم داخل سلول کمک میکند. در نتیجه باعث افزایش حجم درون عروقی و بالا رفتن فشارخون میشود.

الکل

مصرف الکل سبب آسیب به قلب میشود که میتواند در داشتن فشار خون نرمال تداخل ایجاد کند.

سیگار

استفاده از سیگار و تنباکو، فشارخون را موقتا افزایش میدهد. هم چنین تنباکو باعث آسیب و تنگی رگ ها میشود و خطر ابتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی را زیاد میکند.

اضافه وزن

هرچه وزن بدن بیشتر باشد برای اکسیژن رسانی و تغذیه اعضای بدن، خون بیشتری باید در گردش باشد که هرچی حجم این خون در شریان ها بیشتر باشد، فشار وارده بر انها نیز بیشتر است.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث ضخیم شدن رگ ها و در نتیجه منجر به سکته مغزی و حمله قلبی میگردد؛ رگ های خونی را ضعیف کرده و سبب تشکیل آنوریسم میشود. ممکن است باعث از دادن بینایی شود. در صورت کنترل نشدن میتواند در فکر کردن، یادگیری و یادآوری اختلال ایجاد کند؛ از عملکرد طبیعی اندام جلوگیری میکند. از طرفی تنگی شریان ها میتواند جریان خون به مغز را دچار مشکل کند و باعث نوعی خاص از زوال مغزی شود.

عوارض فشار خون بالا

نشانه های فشار خون بالا

در صورت داشتن این علائم حتما نسبت کنترل آن اقدام کنید.

نشانه های فشار خون بالا

ختم کلام

فشاری که خون بر دیواره رگ ها وارد می‌کند، فشار خون نام دارد که در اثر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. فشار خون به تدریج بالا رفته و معمولا فرد علائم آن را در مراحل اولیه احساس نخواهد کرد. اگر برای فشارخون بالا اقدامات درمانی صورت نگیرد، عوارضی مانند سفت شدن رگ ها، نارسایی های قلبی و صدمات مغزی را در پی خواهد داشت. شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی مانند بکار بردن رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن، فشارخون خود را کنترل کنید. شما از چه روش هایی برای کاهش فشارخون خود استفاده می‌کنید؟

 

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

چه مواردی باعث آسیب به دندان های شما میشود؟

اهمیت داشتن خواب راحت

محصولات مرتبط در تبیکال:

فشارسنج بازویی پانگائو (Pangao) مدل PG800-B11

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.