سبک زندگی

راهکارهای ترک سیگار

روش ها و راهکارهای ترک سیگار

ترک سیگار و حفظ سلامتی

بسیاری از ما با عوارض مصرف سیگار آشنا هستیم. اما می‌دانیم که ترک سیگار کار آسانی نیست. به خصوص برای کسانی که سالیان درازی به این کار عادت کرده اند. به خاطر داشته باشید هرگاه در مقابل مصرف یک نخ سیگار مقاومت کنید، اقدامی موثر در جهت ترک سیگار انجام می‌دهید. برای خود دلیلی بیاورید که مانع شما در استفاده از سیگار شود. این دلیل می‌تواند حفظ سلامت خانواده یا کاهش ابتلای شما به بیماری های مختلف باشد. برای ترک مصرف سیگار نه تنها باید رفتارتان را تغییر دهید، بلکه باید با برنامه ای درست پیش بروید تا شاهد تاثیرات مثبت آن باشید. در ادامه برای کمک به شما راهکارهای ترک سیگار را بیان می‌کنیم. اما در ابتدا باید بدانید سیگار کشیدن چه مضراتی برای سلامتی دارد.

روش ها و راهکارهای ترک سیگار

عوارض استفاده از سیگار

  • ابتلا به آب مروارید
  • ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان پوست، سرطان رحم، سرطان سیستم گوارشی مانند دهان، حنجره، زبان، گلو، معده، کلیه
  • ضعف در سیستم ایمنی
  • زخم معده
  • کاهش گردش خون در اندام ها
  • برونشیت
  • ابتلا به بیماری های قلبی
  • کاهش حافظه
  • افزایش عوارض وضعیت بیماران سرطانی
  • سکته قلبی و مغزی
  • کاهش حس های بویایی، چشایی و خشکی دهان

عوارض مصرف سیگار

راهکارهای ترک سیگار

از جایگزین به جای نیکوتین، استفاده کنید

یکی از راهکارهای موثر ترک سیگار، استفاده از جایگزین است. در زمان ترک سیگار، دچار حالت هایی مانند سردرد، تغییر در رفتار و بی حالی می‌شوید. در این شرایط بسیار سخت است که از مصرف سیگار پرهیز کرد. اما می‌توان از جایگزین هایی مانند آبنبات و آدامس های نیکوتینی، نیکوتین های استنشاقی تجویزی توسط پزشک استفاده نمود.

استفاده از چنین جایگزین هایی سبب می‌شود میل خیلی کمتری به استعمال دخانیات داشته باشید. بکار بردن این روش ها در کنار روش های دیگر مانند استفاده از چسب نیکوتین تاثیرگذار است. البته همه افراد نیاز به این جایگزین ها ندارند اما برای درمان برخی افراد می‌تواند مفید واقع شود.

اجتناب از قرار گرفتن در برابر محرک ها

موقعیت های محرک خود را بشناسید و از قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی تا حد امکان دوری کنید. مثلا اگر در کافه، پارک و یا در شرایط استرس زا میل به کشیدن سیگار در شما بالا می‌رود، سعی کنید در این اینگونه شرایط قرار نگیرید.

ورزش کردن

شما باید میل به سیگار کشیدن را به جای چیز دیگری جایگزین کنید. اگر برای رفع این میل بخواهید بی حرکت یکجا بشینید، ممکن است این میل شدیدتر هم بشود. به جای انجام چنین کارهایی، بهتر به پیاده روی و ورزش بپردازید. ورزش کردن استرس را کاهش داده و میل شما برای کشیدن سیگار برای رفع استرس را از بین می‌برد.

دهان خود مشغول کنید

برای اینکه با تمایل خود برای مصرف سیگار و دیگر دخانیات مقابله کنید، چیزی در دهان خود قرار دهید. مثلا آدامس بجوید یا آبنبات بخورید. همچنین می‌توانید مشغول تخمه شکاندن یا میوه خوردن شوید.

انجام فعالیت ذهنی یا فیزیکی

انجام فعالیت های فیزیکی هرچند کوتاه و با شدت کم، یکی دیگر از راهکارهای ترک سیگار است. دراز نشست، بالا و پایین رفتن از پله ها یا دویدن نمونه ای از این فعالیت ها هستند. اگر به ورزش کردن علاقه ای ندارید، می‌توانید فعالیت های دیگری مانند خواندن کتاب و مجله، نقاشی کردن و… را انجام دهید.

فراهم کردن آرامش

یکی از علت هایی که باعث می‌‎شود افراد به سمت سیگار کشیده شوند، رفع استرس و ایجاد آرامش است. درصورتی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، باید راهی را برای آرامش یافتن خود برگزینید. با استفاده از تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، انجام یوگا و مدیتیشن یا شل کردن عضلات این آرامش را برای خود فراهم کنید. همچنین با گوش دادن به موسیقی، رفت آمدن با دوستان و تفریح، می‌توانید استرس را از خود دور کنید.

مدیریت احساسات منفی

داشتن شرایطی مانند استرس و اضطراب، افسردگی، گوشه گیری، ترک شدن، بی توجهی و… از جمله دلایلی هستند که سبب می‌شود بسیاری از افراد به سمت مصرف سیگار کشیده شوند. به حداقل رساندن و کنترل این احساسات ناخوشایند، موجب می‌شود راحت تر سیگار را ترک کنید.

 ترک سیگار و مدیریت احساسات منفی

تلاش مکرر

بسیاری از افراد در حین ترک سیگار، بارها و بارها وسوسه شدند اما در نهایت موفق شدند تا سیگار را برای همیشه ترک کنند. اگر در این زمان سیگاری روشن کردید، دست از تلاش برندارید. به این فکر کنید لغزش شما چه دلیلی می‌توانست داشته باشد. آیا درگیر احساسات نادرستی شدید یا در موقعیت های مکانی نامناسبی قرار گرفته اید. سعی کنید با پرهیز از این موارد عزم خود را جزم کرده و در بکارگیری راهکارهای ترک سیگار تلاش خود را از سر بگیرید.

مصرف میوه و سبزیجات

شما نباید در زمان ترک سیگار رژیم غذایی بگیرید. زیرا سختی دادن بیش از حد به بدن ممکن است نتیجه برعکس به همراه داشته باشد. سعی کنید مواد غذایی ساده مانند سبزیجات، میوه های تازه و پروتئین های بدون چربی در رژیم روزانه خود بگنجانید.

راهکارهای ترک سیگار، مصرف میوه و سبزیجات

از پزشک یا مشاور کمک بگیرید

یکی دیگر از راهکارهای ترک سیگار تجویز داروهایی خاص توسط پزشک است. داروهایی وجود دارند که تمایل به سیگار را کاهش می‌دهند و لذت سیگار را پایین می‌آورند. همچنین برخی داروهای دیگر علائم ترک سیگار و نیکوتین مانند افسردگی را از بین می‌برند. اما در این خصوص باید از پزشک خود کمک و راهنمایی بگیرید.

روی کمک دوستان و خانواده خود حساب کنید

به افراد نزدیک زندگیتان، درباره ترک سیگار خود صحبت کنید. آنها قادرند زمانی که به مصرف سیگار وسوسه شدید، شما را منصرف کنند. حتی می‌توانید باهم تلفنی صحبت کنید و به پیاده روی بروید و در مورد موضوعات مختلف درباره ترک سیگار به گفت و گو بپردازید.

راهکارهای ترک سیگار، کمک گرفتن از خانواده و دوستان

ختم کلام

بسیاری از افراد سیگاری ترک سیگار را بسیار سخت و دشوار می‌دانند. اما نکته ای باید به آن توجه داشت، برداشتن قدم اول است. با قرار گرفتن در مسیر، سختی های راه هموار شده و می‌توان دریافت که هرچیزی امکان دارد. تلاش برای رسیدن به خواسته، از کاری انجام ندادن و مدام احساس منفی داشتن بهتر است. با در پیش گرفتن هر کدام از راهکارهای ترک سیگار و مقاومت در برابر استعمال سیگار و دیگر دخانیات، گامی رو به جلو خواهید برداشت و متوجه خواهید شد که در این مسیر، کار غیرممکنی وجود ندارد.

اگر روش های پیشنهاد شده برای شما مفید بود، آن را با دیگر آشنایانتان که به این مشکل دچار هستند به اشتراک بگذارید و در بهبود زندگی آنها سهیم باشید.

مطالب دیگر در تبیکال:

روش های تقویت حافظه کدام‌آند؟

چه مواردی باعث آسیب به دندان های شما می‌شود؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.