سبک زندگی

عوامل ضعیف شدن چشم

عوامل ضعیف شدن چشم

چشم، یکی از مهم ترین اعضای بدن

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است که باید برای سلامت آن مراقبت های ویژه ای به عمل آورد. در اثر عواملی ممکن است چشم ها ضعیف شوند و بینایی کاهش پیدا کند. در اینجا قصد داریم با عوامل ضعیف شدن چشم بیشتر آشنا شویم تا با دانستن آنها چشم هایی سالم تر و زیبا تر داشته باشیم.

 

عوامل ضعیف شدن چشم

ضربه به چشم

اگر به چشم یا ساختمان آنها ضربه ای وارد شود، میتواند سبب ضعف در بینایی یا مشکلات جدی تر دیگری شود.

خشکی چشم

بسیاری از افراد دچار خشکی چشم هستند. در این شرایط یک سری قطرهای روغنی استفاده میشوند. اما این قطره ها دارای مواد نگه دارنده هستند که در صورت استفاده مکرر میتواند به چشم صدمه بزنند. به جای آنها میتوان از اشک مصنوعی استفاده نمود. اما این محصولات هزینه بالاتری دارند و معمولا در طول روز 4 بار استفاده میشوند. این قطره ها چشم را دچار خارش نمیکنند. بهتر است اینگونه افراد از یک دستگاه بخور در منزل خود استفاده نمایند.

عوامل ضعیف شدن چشم، خشکی چشم

کار طولانی مدت با کامپیوتر

پلک زدن یکی از عواملی است که از خشکی چشم پیشگیری میکند. هنگامی که ما مدت زیادی با سیستم کار میکنیم این پلک زدن نسبت حال عادی کمتر میشود. در نتیجه در این شرایط آب چشم بخار میشود و ممکن است دچار سوزش یا آبریزش شود. خواندن مطالب برای طولانی مدت از روی موبایل یا خواندن مطالبی که ریز نوشته شده اند میتواند فرد را به نزدیک بینی دچار کند.

عوامل ضعیف شدن چشم، کار طولانی مدت با کامپیوتر

بیماری ام اس

بیماری MS نیز یکی از عوامل ضعیف شدن چشم ها محسوب می‌شود که یک نوع بیماری سیستم عصبی است. این مشکل با تاثیر منفی بر اعصاب بینایی باعث کاهش بینایی و تاری دید خواهد شد. تاثیر این بیماری بر بینایی در افراد جوان بیشتر مشاهده می‌شود؛ به گونه ای که ممکن است در طی چند هفته قدرت بینایی به شدت حالت نزولی پیدا کند.

استفاده زیاد از لنز

بکار بردن طولانی مدت لنز، به دلیل جذب آلودگی و گرد و خاک میتواند موجب آسیب به چشم ها و خشک شدن آنها شود.  همچنین چون این لنز ها کل قرنیه را می‌پوشانند، اکسیژن رسانی به چشم را کم می‌کند. بهتر است از لنزهایی استفاده شود که اکسیژن بیشتری را به چشم می‌رسانند. در هر صورت سعی کنید لنزها را هر روز از آلودگی پاک کنید یا طبق دستورالعمل لنز، آنها را جایگزین نمایید.

عوامل ضعیف شدن چشم، استفاده زیاد از لنز

استفاده از لوازم آرایش

بکار بردن لوازم آرایش بی کیفیت یکی از عوامل ضعیف شدن چشم محسوب می‌شود. لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید نباید تاریخ انقضایشان گذشته باشد. همچنین استفاده از لوازم آرایش غیراصل میتواند عواقبی را به همراه داشته باشد. ناخالصی های موجود در این مواد تقلبی سبب واکنش های آلرژیک در پوست حساس چشم میشود. این مواد غدد پوست را می‌پوشاند و منافذ آنها را می‌بندد. بنابراین میتواند عفونت های متعددی را در نواحی چشم ها ایجاد کند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که موقع خواب تمام آرایش صورت، بخصوص آرایش چشم را پاک شود.

عوامل ضعیف شدن چشم، استفاده از لوازم آرایش

مصرف برخی داروها

استفاده از داروهایی مانند داروهای فشارخون، ضد افسردگی یا آنتی هیستامین به خشکی چشم منجر می‌شود. کاهش تولید اشک که به تبخیر آن می‌انجامد، این خشکی را تشدید می‌کند. در این شرایط ممکن است دچار قرمزی چشم، تاری دید و یا درد در ناحیه چشم شوید.

همچنین در بانوانی که قرص های ضد بارداری مصرف میکنند یا افراد دیابتی، خشکی چشم بیشتر مشاهده می‌شود.

مصرف سیگار

از دیگر عوامل ضعیف شدن چشم، استعمال سیگار است. سیگار توانایی بدن را در رساندن مواد مورد نیاز و اکسیژن به سایر اعضا کاهش می‌دهد. در این میان خطر ابتلای چشم به آب مروارید و از بین رفتن شبکیه نیز بیشتر میشود.

مبتلا بودن به آب سیاه

هنگامی که فشار داخلی در ناحیه چشم بالا رود به عصب بینایی آسیب وارد میشود، نقاط کور متعددی را به وجود می‌آورد. با مصرف قطره هایی خاص میتوان این فشار را کاهش داد.

مبتلا بودن به بیماری ام اس

این بیماری یک بیماری سیستم عصبی است که با تاثیر بر اعصاب چشم موجب تاری دید فرد می‌شود. بنابراین سبب کاهش دید می‌شود و در عرض چند هفته ممکن است که تاثیر به شدت افزایش یابد.

بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی، زنان باردار مشکلاتی را در این دوران ممکن است تجربه کنند. بطور مثال همان هورمون هایی که باعث ورم کردن دست و پا می‌شوند، حجم مایعات را در چشمان افزایش می‌دهد. ممکن است قرنیه چشم ضخیم شود و با تغییر فشار مایع در چشم به کاهش بینایی یا تاری دید در این دوران منجر شود. برخی پزشکان نیز معتقدند نرمی قرنیه چشم به سبب افزایش پروژسترون، باعث تاری دید میگردد و یکی از عوامل ضعیف شدن چشم ها به حساب می‌آید.

درمان

رژیم غذایی مناسب

برای پیشگیری از بروز عوامل ضعیف شدن چشم، می‌توان از مواد غذایی زیر استفاده کرد:

هویج:  هویج حاوی بتاکاروتن است که از آسیب های چشمی که در اثر نور خورشید بوجود می‌آیند جلوگیری میکند. همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین  A و E و C بوده که از خطر ابتلا آب سیاه می‌کاهد.

ماهی سالمون:  این ماهی با دارا بودن مقادیر زیاد امگا 3 و ویتامین های A و D به بهبود بینایی از طریق افزایش قدرت مغزی کمک میکند.

شکلات تلخ:  مصرف این ماده سبب افزایش فلاونوئید در بدن شده که از عروق خونی چشم ها حفاظت میکند.

آووکادو:  این میوه علاوه بر غنی بودن از آنتی اکسیدان، دارای لوتئین نیز هست. این ماده ریسک ابتلا به آب مروارید را در افراد کاهش می‌دهد.

درمان ضعیف شدن چشم با رژیم غذایی مناسب

توصیه های مفید دیگر:

  • دوری کردن از استرس
  • خواب کافی
  • افزودن ویتامین c در رژیم غذایی
  • عدم استعمال سیگار
  • استفاده از لوازم آرایش اصل در صورت لزوم
  • دوری کردن از مطالعه در نور کم
  • خیره نشدن به مانیتور در مدت طولانی
  • استفاده از عینک آفتابی یا کلاه هنگام قرار گرفتن مقابل نور خورشید
  • پرهیز از لمس چشم ها با دست های آلوده
  • خودداری کردن از مصرف گوشت های فرآوری شده

و…

توصیه های برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم

نتیجه گیری

گفتیم که چشم ها اعضای حساسی هستند که هرگونه آسیب به آنها در طولانی مدت می‌تواند پیامدهایی جبران ناپذیر بر جای بگذارد. بنابراین نیاز است که تا از حد امکان از بروز عوامل ضعیف شدن چشم ها جلوگیری کنیم. خستگی چشم ها، سردرد، تاری دید، مشاهده ی لکه هایی در جلوی چشم و… همگی از نشانه های ضعف چشم ها به شمار می‌روند. در صورتی که احساس می‌کنید دید شما نسبت به گذشته دچار مشکل شده است، حتما باید چشم پزشک مراجعه کرده و برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنید. هرچه سریع تر به مشکلات ایجاد شده رسیدگی کنید، درمان آن آسانتر خواهد بود.

چه نشانه های دیگری می‌توانند از علائم ضعیف شدن چشم ها باشند؟؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

انواع پانسمان و نقش آن در مراقبت از زخم

پاکسازی پوست با روش هایی متفاوت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.