نقد و بررسی

آشنایی با خواص عالی چای ترش!

خواص چای ترش

چای ترش

چای‌ترش که به نام های چای قرمز، چای مالمیر، چای مکه و چای روزل نیز شناخته می‌شود، از قرار دادن قسمت هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش بدست می‌آید. البته می‌توان آن را هم به صورت گرم و هم بصورت سرد نوشید. این گیاه گونه های مختلفی دارد که در مکان و آب و هوای مختلفی رشد می‌کند. همانطور که از نامش پیداشت، طعم ترشی دارد و می‌توان آن را با مواد شیرین میل کرد. چای ترش دارای طبع سرد و خشک بوده و برای افرادی که طبع گرم دارند، بسیار مناسب است. در این نوشیدنی اسید هایی چون آسکوربیک، آراشیدیک، اگزالیک، مالیک، سیتریک، و مواد موثر دیگری مانند بتاکاروتن، پکتین، کوئرستین، گالاکتوز و… وجود دارد که باعث ایجاد تاثیرات مثبتی در بدن می‌شود. برای آشنایی با خواص چای ترش با ما همراه باشید.

چای ترش

خواص چای ترش

آنتی اکسیدان های فراوان

مولکول هایی به نام آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن شما مبارزه کرده و از آسیب به سلول های بدن پیشگیری می‌کنند. در چای ترش آنتی اکسیدان های قوی و فراوانی مانند آنتوسیانین موجود است که می‌تواند مانع از تجمع رادیکال های آزاد و بروز بیماری در بدن شما گردد. در مطالعه ای که بر روی تعدادی موش انجام گرفت، مشخص شد که عصاره گیاه هیبیسکوس تا 92 درصد اثرات رادیکال های آزاد را در بدن آنها کاهش داده است. اما اینکه چگونه آنتی اکسیدان های چای ترش سلامتی انسان ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

کمک به کاهش فشار خون

یکی معروف ترین و مشخص ترین خواص چای ترش، کمک به کاهش فشار خون است. فشار خون بالا، نیروی بیشتری به قلب وارد کرده و سبب ضعیف شدن آن می‌شود و احتمال ابتلا به مشکلات قلبی را در فرد بالا می‌برد. در یک آزمایشگاه به تعدادی از افرادی که فشار خون بالا داشتند، دارونما یا چای ترش داده شد. پس از 6 هفته مشخص شد فشار خون سیستولیک افرادی که چای ترش نوشیده بودند در مقایسه با کسانی که از دارونما استفاده کردند، به میزان موثرتری کاهش یافته است.

با اینکه نوشیدن این چای راهکاری کمک کننده برای کاهش فشارخون محسوب می‌شود، برای کسانی که از هیدروکلروتیازید (نوعی دیورتیک برای درمان فشار خون بالا) استفاده می‌کنند مناسب نیست؛ زیرا امکان تداخل دارویی وجود دارد.

کاهش فشار خون با چای ترش

کاهش سطح چربی و کلسترول

کمک به کاهش کلسترول خون از دیگر خواص چای ترش است. در طی یک مطالعه به تعدادی از افراد روزانه چای ترش یا چای سیاه داده شد. پس از گذشت 30 روز، در بدن کسانی که از چای ترش استفاده کرده بودند، کلسترول خوب یا HDL افزایش پیدا کرد و سطح تری گلیسرید، کلسترول بد یا LDL کاهش یافت. اما مطالعات دیگری، نتایج متناقضی را در خصوص به ما ارائه می‌دهند. طبق بررسی هایی که از شش مطالعه بدست آمده است، مشخص شد که چای ترش سطح کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش نمی‌دهد. از این جهت نیاز است که مطالعات کیفی بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

بیشتر بخوانید:  چربی ترانس و مضرات آن

 

سلامت کبد

کبد عضوی ضروری برای سلامتی بدن شما محسوب می‌شود. از تولید پروتئین گرفته تا تجزیه چربی و ترشح صفرا.

آزمایشات انجام شده بر روی نوزده فرد با اضافه وزن مشخص کرد که مصرف چای ترش به مدت 3 ماه، اختلال استئاتوز (یک نوع مشکل کبدی که از تجمع چربی ناشی می‌شود) را بهبود می‌بخشد. همچنین بر اساس مطالعات حیوانی، گزارش شده است که استفاده از چای ترش آسیب های کبدی را کاهش داده و غلظت آنزیم های سم زدای کبد را تا %65 افزایش داده است.

کاهش وزن

خواص چای ترش با کاهش وزن بدن نیز مرتبط است. بر اساس گزارشی از یک منبع موثق، مصرف چای ترش، شاخص توده بدنی یا BMI، وزن و چربی بدن را کاهش می‌دهد. طبق مطالعاتی در گذشته نیز مشخص شد که این چای کلسترول و تری گلیسرید را در جامعه مکزیکی کاهش داده است که این امر به نوبه خود می‌تواند خطر اضافه وزن و چاقی را در افراد پایین آورد. اما در مورد تایید این خاصیت چای ترش بهتر است آزمایشات بیشتری انجام شود.

کاهش وزن با چای ترش

کاهش قند خون

چای ترش در پایین آوردن سطح قند خون موثر است بنابراین می‌تواند برای بیماران دیابتی مناسب باشد.

تقویت سیستم ایمنی

در چای ترش میزان زیادی ویتامین C وجود دارد. این ویتامین عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به بدن در مبارزه با عفونت های ویروسی کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند در عدم ابتلا به بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرما خوردگی تاثیر مثبت داشته باشد.

پیشگیری از سرطان

در چای ترش ترکیباتی به نام پلی فنول وجود دارد که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. در طی تحقیقاتی که بر روی لوله آزمایش هایی انجام گرفت، مشخص شد عصاره گیاه هیبیسکوس گسترش و حمله سلول های سرطانی مانند سرطان دهان و پروستات را کاهش داده و رشد آنها را دچار اختلال کرده است.

مقابله با باکتری ها

باکتری ها، میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که می‌توانند عفونت های مختلفی را در بدن ایجاد کنند. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد، چای ترش مانع از فعالیت نوعی باکتری به نام “ای کولی” می‌شود. این باکتری علائمی مانند گرفتگی های عضلانی و اسهال را به وجود می‌آورد. در طی مطالعاتی دیگر دریافت شده که استفاده از اینگونه خواص چای ترش می‌تواند به اندازه مصرف داروها موثر باشد.

خاصیت چای ترش، مقابله با باکتری ها

درمان افسردگی

در چای ترش فلانوئیدهایی وجود دارند که به بهبود افسردگی کمک می‌کنند. همچنین با آرام کردن اعصاب، تنش و استرس های وارده را کاهش خواهند داد.

موارد احتیاط

خواص چای ترش شامل موارد زیادی می‌شود اما این نوشیدنی ممکن است از عوارضی نیز برخوردار باشد:

  • افرادی که از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند، باید پزشک خود را از این موضوع آگاه کنند. زیرا برخی گیاهان ممکن است با مصرف برخی داروها تداخل داشته باشند. مصرف چای ترش برای افرادی که از کلروکین (نوعی دارو برای مالاریا) استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرساز باشد.
  • چای ترش می‌تواند سطح هورمون استروژن را کاهش دهد. بنابراین اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگه فشار خون پایینی دارید یا از داروهای کاهنده فشارخون استفاده می‌کنید. بهتر است از مصرف چای ترش پرهیز کنید.
  • اگر تحت درمان هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار دارید، باید قبل از استفاده از چای ترش از پزشک خود راهنمایی بخواهید.
  • مصرف چای ترش ممکن است باعث کاهش هوشیاری شما شود. بنابراین در مواقعی مانند رانندگی یا مطالعه از نوشیدن آن اجتناب کنید.
  • افراد دیابتی نیز باید در نوشیدن چای ترش احتیاط نمایند. زیرا چای ترش با کاهش قند خون تاثیر داروهای مربوط به دیابت را خنثی می‌کند.

فواید چای ترش

نتیجه

خواص چای ترش را برشمردیم و اکنون می‌دانیم این چای خوش طعم چه فواید فراوانی دارد. برای تهیه این نوشیدنی، کافیست کمی از برگ های گیاه هیبیسکوس را در آب جوش ریخته و اجازه دهید دم بکشد. این چای هم بصورت گرم و هم بصورت سرد قابل مصرف است. بطور کلی چای ترش یک نوشیدنی بی خطر محسوب می‌شود. اما با این حال در مورد میزان مصرف آن در خصوص بانوان باردار، کودکان و افراد مبتلا به بیماران کبدی و کلیوی باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

اگر شما نیز در مورد این فواید اطلاعات بیشتری دارید، آن را برای ما و دیگر کاربران بیان کنید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

درباره بیماری تب مالت بیشتر بدانید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.