سبک زندگی

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن مجموعه ای از سلول ها و بافت های بدن است که با عوامل بیگانه مانند ویروس و باکتری مبارزه کرده و آنها را از بین می‌برد. در صورتی که این بخش از بدن دچار مشکل و ضعیف شود، فرد را به انواع بیماری ها مبتلا می‌کند. بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه افراد قرار بگیرد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی بدست آورید که در این مطلب در این مورد صحبت خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دلایل ضعف سیستم ایمنی

  • کمبود خواب
  • بی تحرکی و ورزش نکردن
  • احساس اندوه و تنهایی
  • استرس
  • مصرف مواد غذایی فرآوری شده و پرچرب
  • مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها
  • استعمال سیگار
  • خوردن الکل
  • اضافه وزن و چاقی
  • کمبود ویتامین D
  • قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش

 

نشانه های ضعف سیستم ایمنی

  • احساس سردی در دست، پا، گوش
  • وضعیت سیستم گوارشی نامناسب مانند اسهال، یبوست و نفخ
  • حساسیت نسبت به نور
  • احساس خستگی مداوم
  • مرتبا سرما خوردن
  • ریزش موها
  • خشکی چشم
  • زردی پوست
  • درد مفصل ها

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

تغذیه

مواد غذایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند شامل موارد زیر است:

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان شامل مواد مغذی مانند فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. ویتامین E از دیگر موادی است که در تخمه آفتابگردان وجود دارد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است. دارای خواص زیادی می‌باشد که یکی از آنها بهبود عملکرد سیستم ایمنی است.

مرکبات به همراه ویتامین C

مرکباتی مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، کیوی، لیمو ترش و لیمو شیرین دارای ویتامین C هستند. این میوه ها قدرت گلبول های سفید را بالا برده و توانایی بدن را در برابر بیماری ها افزایش می‌دهد.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی می‌باشد. در واقع این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

هویج

هویج حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است. بتاکاروتن به سلول های از بین برنده بیماری ها در از بردن عوامل بیگانه کمک می‌کند.

سیر

سیر از بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی و عفونت جلوگیری می‌کند. این ماده غذایی دارای آلیسین (ارگانوسولفور) است که باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین می‌برد. البته در این مورد نیاز به مطالعات بیشتری است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و مواد معدنی است. همچنین وجود میزان بالای آنتی اکسیدان و فیبر کلم بروکلی، آن را تبدیل به یک ماده غذایی سالم و مفید کرده است.

بادام

در بادام مقدار زیادی ویتامین E وجود دارد. همانطور که گفته شد، این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و توانایی آن را برای مبارزه با عوامل بیگانه بالا می‌برد. محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. مصرف روزانه نصف فنجان بادام شیرین، 100 درصد نیاز بدن به ویتامین E را تامین می‌کند.

اسفناج

این ماده غذایی به دلیل دارا بودن کلسیم، آهن، منیزیوم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B2 ایمنی بدن را بالا می‌برد. ویتامین B2 نیز بافت های بدن را بازسازی می‌کند. باید توجه داشت مواد مفید موجود در اسفناج هنگام پخت کاهش می‌یابند.

چای سبز

چای سبز اسید آمینه ای به نام L-theanine را داراست. این ماده به تولید ترکیباتی برای مقابله با باکتری ها در سلول های لنفوسیت کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

این چای همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوید و اپی‌گالوکتشین یا EGCG است. در عملیات تخمیر چای سیاه میزان زیادی EGCG از بین می‌رود. اما چای سبز به دلیل عبور نکردن از این مرحله، EGCG را در خود حفظ می‌کند.

میگو

در میگو مقدار زیادی زینک یا روی وجود دارد. زینک دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. این ماده با ورود به سلول، با عفونت مبارزه کرده و از بدن محافظت می‌کند. البته نباید در مصرف این ماده زیاده روی کرد؛ زیرا ممکن است عوارضی برای بدن ایجاد کند. مقدار مجاز روزانه آن، برای آقایان 11 میلی گرم و برای بانوان 8 میلی گرم توصیه شده است.

شکلات تلخ

 این ماده با دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین توانایی سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری ها را بالا می‌برد.

زردچوبه

زردچوبه به علت دارا بودن کورکومین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ماده فواید آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. بنابراین در کاهش التهاب بافت ها ناشی از صدمات درونی و بیرونی موثر است و درد را کم می‌کند.

سوپ مرغ

سیستئین نوعی آمینواسید است که در زمان پختن مرغ آزاد می‌شود. این ماده مانع از تجمع سلول های سفید التهابی در نای می‌شود و سیستم ایمنی را بالا می‌برد. همچنین حاوی ویتامین B6 است. این ویتامین به ساخت سلول های قرمز کمک می‌کند. از سویی دیگر ژلاتین به دست آمده از پخت استخوان مرغ در سلامت دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

رژیم غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

خواب مناسب و کافی

خواب به بدن انرژی مورد نیاز را رسانده و پس از استرس، توانایی سیستم ایمنی را بالا می‌برد. از طرفی کمبود خواب، گلبول های سفید بدن را کاهش داده و توانایی بدن برای مقابله با عوامل بیگانه را پایین می‌آورد. بنابراین لازم است هر فرد حداقل 7 ساعت در شبانه روز را به خواب و استراحت اختصاص دهد.

تاثیر خواب کافی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

دوری از استرس

استرس تولید هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد. مقدار زیاد این هورمون سیستم ایمنی را ضعیف کرده و در نتیجه زمینه ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها را فراهم می‌کند. اموری مانند ورزش، صحبت با دوستان و خانواده، انجام کارهای مورد علاقه، مراقبه و ماساژ سطح استرس را پایین می‌آورد.

ورزش

همانطور که گفته شد، ورزش نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه باعث بهبود کیفیت خواب نیز می‌شود (گفته شد که این دو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند). ورزش به خودی خود یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

همچنین ورزش و فعالیت بدنی میزان چربی در مجاری هوایی را کاهش داده و گلبول های سفید را افزایش می‌دهد. از طرفی با بهبود گردش خون، بر عملکرد سیستم قلب عروقی تاثیر مثبت خواهد گذاشت. برای ورزش حتما نیاز نیست به باشگاه بروید. شما می‌توانید در منزل یا فضای بیرون از خانه با حرکاتی ساده ورزش کردن را شروع کنید. بهتر است روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید تا شاهد تاثیرات آن باشید.

تاثیر ورزش بر تقویت سیستم ایمنی بدن

عدم مصرف سیگار

مصرف سیگار توانایی بدن شما برای مقابله با ویروس ها و باکتری ها را پایین می‌آورد. همچنین گردش خون در اندام را کاهش داده و سطح قدرت بدن برای مبارزه با عفونت و بیماری ها را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی شما باید با ترک سیگار و دیگر دخانیات به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید. تاثیر ترک سیگار بر تقویت سیستم ایمنی بدن

نتیجه

مواد غذایی مختلفی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. اما باید در نظر داشت تنها این مواد خوراکی جهت بالا بردن توانایی سیسم ایمنی کافی نیستند و باید در کنار آن بسیاری از موارد دیگر را رعایت نمود. با مصرف مواد غذایی ذکر شده و عدم انجام اموری مانند خواب کافی یا دوری از استرس شاید نتوان به نتیجه دلحواه دست یافت. بنابراین تمام این ها در کنارهم موثر هستند. اگر شما از راهکارهای دیگری در زمینه اطلاع دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب دیگر در تبیکال:

مصرف کافئین، از فایده تا ضرر!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.