سبک زندگی

روش های درمان سرفه

روش های درمان سرفه

سرفه به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟

سرفه نوعی واکنش بازدمی است که برای تمیز نمودن انواع آلودگی و و ذرات ریزی که در مجاری تنفسی قرار دارند، انجام می‌شود. برخی اوقات که مسیر تنفسی توسط غذا یا آلودگی های دیگر مسدود می‌شود، بدن مکانیزم سرفه را بکار می‌گیرد. گاهی عفونت های باکتریایی یا ویروسی نیز موجب ایجاد سرفه می‌شوند. این وضعیت گاهی بسیار آزاردهنده می‌شود و موجب می‌شود افراد به دنبال روش های درمان سرفه بیفتند. این مطلب با شما کمک می‌کند چطور با روش های خانگی، سرفه های خود را تسکین بدهید.

علت سرفه چیست

انواع سرفه

اگر سرفه شما خشک باشد، موجب سوزش مسیر تنفسی می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است با مشورت پزشک از داروهای ضد سرفه استفاده کنید. زیرا ممکن است شرایط حادتر شده و عوارض دیگری به همراه داشته باشد.

در صورتی که شما مبتلا به عفونت تنفسی باشید، درگیر سرفه های عمیق تری می‌شوید و ممکن است ترشحات خلطی بالا بیاورید. این خلط ممکن است مسیر تنفسی را مسدود کند.

روش های درمان سرفه

آب نمک

 آب نمک معمولا به عنوان ضد التهاب استفاده می‌شود و می‌تواند گلوی شما را تسکین دهد. برای این کار، مقدار کمی نمک را در یک استکان آب گرم ریخته و حدود 40 ثانیه قرقره کنید. برای تاثیر بیشتر، بهتر است آب نمک بیشتر در تماس با گلو قرار بگیرد. به همین دلیل در هنگام انجام این کار سعی کنید سر خود را بالا بگیرد.

عسل

اگر بیش از حد سرفه می‌کنید و این موضوع برایتان آزاردهنده شده، استفاده از عسل بسیار موثر است. بطور کلی عسل دارای فواید بسیار زیادی است. عسل موجب التیام گلو شده و خلط را کاهش می‌دهد. برای استفاده از عسل به عنوان یکی از روش های درمان سرفه می‌توانید آن را با دارچین، آبلیمو یا شیر ترکیب کنید.

قبل از خواب مقداری از این ترکیبات را میل کنید تا مسیر تنفسی را مرطوب نگه دارد. این نوشیدنی ها بیرون آمدن خلط را راحت تر می‌کنند.

آویشن

آویشن دارای ماده ای به نام فلاونوئید است که موجب التیام و کاهش التهاب عضلات گردن و گلو در هنگام سرفه می‌شود. همچنین از بین برنده عفونت است و به برطرف کردن سرفه کمک می‌کند. بدین منظور کافیست حدود 1 تا 2 قاشق پودر آویشن را در آب یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد.

زنجبیل

این ماده خاصیت ضدالتهابی و ضد عفونی کنندگی دارد که برای رفع گلو درد و مجاری تنفسی استفاده می‌شود. زنجبیل تازه را پودر کرده و در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه نمایید. به جای این ترکیب، می‌توانید چای زنجبیل تهیه کنید. مقداری پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه را در یک لیوان آب جوش قرار داده و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. هرگاه گلو درد و سرفه های شما برایتان آزاردهنده شد، می‌توانید از آن بنوشید.

آناناس

آناناس دارای بروملین است که ویژگی ضد التهابی دارد. این آنزیم موجب درمان سرفه خشک و روان شدن مخاط می‌شود. البته افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، بهتر است از مصرف مکمل های بروملین پرهیز کنند. این ماده همچنین باعث جذب بیشتر آنتی بیوتیک می‌شود. بنابراین اگر آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین مصرف می‌کنید، باید در استفاده از بروملین بیشتر دقت کنید.

تاثیر مصرف آناناس در درمان سرفه

گل ختمی

گیاه گل ختمی با تسکین گلو و از بین بردن التهاب آن، سبب درمان سرفه های شما می‌شود. گل ختمی بصورت خشک وجود دارد که می‌توان آن را بصورت دم کرده استفاده کرد. برای این کار، مقداری از گل ختمی را در یک لیوان آب جوش ریخته و حدود 20 دقیقه صبر کنید. پس از دم کشیدن آن می‌توانید آن را میل کنید.

شیرین بیان

شیرین بیان نیز می‌تواند برای درمان سرفه استفاده شود. ریشه این گیاه بصورت خشک شده وجود دارد که برای بیماری های التهابی تنفسی دیگر نیز استفاده می‌شود و گرفتگی سینه را درمان می‌کند. 1 تا 2 قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد.

استفاده از شیرین بیان برای درمان سرفه

باکتری های پروبیوتیک

باکتری های پروبیوتیک نقش مستقیمی در از بین بردن سرفه ندارد اما با تعادل رساندن باکتری های روده، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. سیستم ایمنی قوی با عواملی که سبب ایجاد سرفه و التهاب گلو می‌شود، مبارزه می‌کند. انواع پروبیوتیک ها مانند لاکتوباسیلوس، مانع از ابتلای فرد به سرماخوردگی می‌شود. این باکتری ها در مواد غذایی مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را در این مورد استفاده کرد؛ مانند: ماست طبیعی ، شیر غنی شده، کلم ترش. در صورت لزوم با توصیه پزشک می‌توانید از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید.

نعنا

استفاده از نعنا یکی دیگر از روش های درمان سرفه محسوب می‌شود. نعنا دارای منتول است که گرفتگی گلو را رفع می‌کند و باعث تسکین سرفه می‌شود. می‌توانید نعنا را بصورت خام یا دمنوش استفاده کنید. همچنین استفاده از بخور نعنا در این مورد پیشنهاد می‌شود. بدین منظور 3 قطره روغن نعنا را در یک ظرف بزرگ آب بریزید و با قرار دادن پارچه ای بر روی سرتان، بخار آن را تنفس کنید.

استفاده از نعنا برای درمان سرفه

از بین بردن ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده می‌تواند علت اصلی سرفه های شما باشد. بنابراین از بین بردن آن را می‌توان یکی از روش های درمان سرفه دانست. هر فردی ممکن است عوامل مختلفی برای ریفلاکس اسید معده داشته باشد که باید از بروز آنها جلوگیری کند. بهتر است در چنین شرایطی از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کرد؛ مانند:

  • نعنا
  • کافئین
  • مواد غذایی سرخ شده یا بطور کلی چرب
  • مواد غذایی پر ادویه
  • سیر یا پیاز

روش های درمان سرفه، از بین بردن ریفلاکس اسید معده

بخور گرم

بخور آب گرم التهاب گلو را کاهش داده و  گرفتگی بینی را رفع می‌کند. همچنین با مرطوب کردن مسیر تنفسی، سرفه های شما را تسکین می‌دهد. برای بخور دادن، می‌توانید مقداری بابونه به آن اضافه کنید. همچنین گرفتن دوش آب گرم به شما کمک می‌کند.

استفاده از بخور گرم برای درمان سرفه

پیشگیری از سرفه

علاوه بر روش های نام برده شده برای درمان سرفه، می‌توان برای پیشگیری از درگیر شن به این مشکل موارد زیر را انجام داد:

  • عدم تماس با افراد بیمار: فاصله خود را با افراد بیمار حفظ کرده و در صورت لزوم از ماسک استفاده نمایید.
  • شستشوی مرتب دست ها: دست های خود را بطور منظم ضدعفونی کنید تا ویروس ها و میکروب های آن از بین بروند. این امر مانع از انتقال بیماری ها در اثر تماس های با اشیاء و گوناگون می‌شود. همچنین از تماس دست ها با لب، بینی و چشم خودداری نمایید.
  • کاهش استرس: استرس قدرت سیستم ایمنی را پایین آورده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری را بالا می‌برد. برای از بین بردن استرس می‌توانید به ورزش و پیاده روی بپرداید یا تمرینات تنفسی انجام دهید.
  • خواب مناسب: داشتن خواب کافی بر سلامتی تاثیر می‌گذارد و بنابراین هر فرد بهتر است روزانه 8 ساعت را به زمان خواب و استراحت خود اختصاص دهد.
  • مصرف کافی آب: مصرف آب به مقدار مناسب، از ایجاد سرفه پیشگیری کرده و مانع از مشکلات ناشی از کم آبی می‌شود.

 

سخن پایانی

سرفه مشکلی آزاردهنده است و گاهی اوقات آسایش زندگی روزمره را از فرد می‌گیرد. سرفه معمولا طی 2 تا 3 هفته از بین می‌رود که آسان ترین راه برطرف کردن آن، بکار بردن روش های خانگی است. اما برخی اوقات ممکن است سرفه ها به دلیل ابتلا به ویروس هایی مانند، ویروس آنفولانزا، سرماخوردگی، کرونا و… رخ داده باشند. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کرده و پس از آن روش های نام برده شده را برای بهبودی خود بکار ببرید.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان کمتر از یک هفته سرفه را بهبود بخشید؟ اگر پاسخ شما بله است، با چه روشی این مورد امکان پذیر است…؟

 

مطالب دیگر در تبیکال:

خواص فوق العاده روغن آرگان

آمبولی ریه به چه معناست؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.