سبک زندگی

مراقبت و تقویت ناخن ها

مراقبت و تقویت ناخن ها

شما می‌توانید با روش هایی ساده از ناخن های خود مراقبت کرده و آنها را تقویت کنید. در این مواقع باید از عادات غذایی مناسبی پیروی کنید که برای استحکام و سلامت ناخن ها ضروری است. در ادامه روش ها و توصیه هایی برای تقویت ناخن ها بیان می‌کنیم که به آسانی می‌توان آنها را انجام داد.

مراقبت و تقویت ناخن ها

حفاظت از ناخن ها

خشک کردن ناخن ها

برای استحکام و رشد ناخن ها باید بطور مداوم به آنها رسیدگی کنید. از آنجایی که معمولا مشکلات ایجاد شده برای ناخن ها ناشی از باکتری ها و میکروب هاست، باید پس از شستشوی دست ها، حتما ناخن ها خشک کرد. این کار از تجمع هر گونه آلودگی در کنار و زیر ناخن ها جلوگیری می‌کند. البته باید با احتیاط ناخن ها خشک نمود زیرا بسیار حساس هستند و به آسانی دچار شکستگی می‌شوند. در هنگام شستشوی ظرف ها نیز بهتر است از دستکش استفاده کنید.

پرهیز از جویدن ناخن ها

زمانی که ناخن ها مرتبا با بزاق دهان تماس داشته باشند، کوتیکول ها دچار آسیب شده و ناخن ها با کوچکترین تماس با هر جسمی می‌شکنند. با قرار دادن مواد تلخ یا تند در سر انگشتانتان، می‌توانید کم کم این عادت را کنار بگذارید.

تقویت ناخن ها، پرهیز از جویدن ناخن ها

استفاده از مرطوب کننده

یکی از دیگر از روش های تقویت ناخن ها مرطوب کردن آنهاست. به دلیل اینکه ناخن ها بافت ظریفی دارند، باید از مواد مرطوب کننده برای آنها استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید از کرم ها و روغن های مختلفی استفاده کنید. این کار همچنین ناخن ها را براق کرده و جلوه زیباتری به آنها می‌بخشد.

تقویت ناخن ها، مرطوب کردن ناخن ها

مراقبت از پوست اطراف ناخن

پوست اطراف ناخن یا همان کوتیکول ها می‌‌توانند توسط هرگونه عامل بیرونی پاره و زخم شوند. در نتیجه مراقبت از آنها، در سلامت و تقویت ناخن ها نقش مهمی دارد. اگر پوست اطراف ناخن دچار خراشیدگی شد، آن را دستکاری نکنید. سعی کنید با مراقبت از آن و استفاده از روغن هایی مانند روغن نارگیل یا بادام، از تشدید این آسیب پیشگیری نمایید.

عدم ژلیش ناخن و استفاده از لاک آکریلیک

استفاده از این مواد، به مرور زمان به ناخن ها آسیب زده و آنها را لایه برداری می‌کند. از طرفی بکار بردن دستگاه های اشعه فرابنفش که برای خشک کردن لاک ژل استفاده می‌شود، خطراتی را به همراه می‌آورد. این اشعه موجب سرطان و پیری زودرس پوست می‌شود. بهتر است قبل از استفاده از این دستگاه ها از ضد آفتاب استفاده نمایید.

تقویت ناخن ها، عدم استفاده از لاک و ژلیش

کوتاهی ناخن

ناخن های کوتاه در مقایسه با ناخن های بلند درگیر صدمات کمتری می‌شوند. کوتاه نگه داشتن ناخن ها مانند از گیر کردن آنها به وسایل مختلف شده و موجب استحکام و تقویت ناخن ها می‌شود.

استفاده از دستکش

استفاده از دستکش های مناسب، از دیگر روش های تقویت ناخن هاست. بسیاری از مواد شوینده به پوست و ناخن آسیب وارد می‌کنند. شاید در استفاده از مواد های شوینده در ابتدا مشکلی رخ ندهد، اما به مرور زمان صدمات گوناگونی برای بافت های پوست و ناخن ایجاد می‌کنند. سعی کنید برای هرگونه تمیز کاری از دستکش های لاستیکی استفاده کنید تا دستان شما با مواد شوینده و دیگر آلودگی ها تماسی نداشته باشد.

تقویت ناخن ها، استفاده از دستکش

 

عدم استفاده بیش از اندازه از مواد ضدعفونی کننده

محلول های ضدعفونی به دلیل دارا بودن الکل، سبب از بین رفتن رطوبت پوست و ناخن می‌شوند. در نتیجه استفاده مکرر از این محلول ها، ناخن ها را شکننده و خشک می‌کند. در مواقعی که استفاده از این محصولات ضروری است، باید دقت شود که این مواد با ناخن ها تماسی نداشته باشند.

بررسی داروهای مورد استفاده

بعضی از داروها به ویژه دیورتیک ها باعث کم آبی ناخن های فرد می‌شوند. در صورتی که در زمان استفاده از این گونه دارو ها، تغییراتی مانند کم آبی ناخن هایتان را مشاهده کردید، می‌توانید با مشورت و تجویز پزشک از داروهای دیگری استفاده نمایید.

نوشیدن آب کافی

مصرف آب کافی می‌تواند در سلامت و تقویت ناخن ها تاثیرگذار باشد. اگر بدن فردی دچار کم آبی شده باشد، بر سلامت ناخن های او تاثیر می‌گذارد. کم آبی ناخن ها را ضعیف و شکننده کرده و سبب پوسته پوسته شدن آنها می‌شود. بنابراین باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید تا ناخن های سالمی داشته باشید.

استفاده نکردن از ناخن ها به عنوان ابزار

ناخن ها عضوی از بدن هستند که از بافت نرم زیر خود مراقبت می‌کنند و بنابراین نباید از آنها به عنوان وسیله استفاده نمود. بطور مثال باز کردن در قوطی های نوشابه، سلامت ناخن ها را به خطر می‌اندازد. همچنین استفاده از بیش از اندازه از لاک ها و لاک پاک کن ها، لایه های ناخن را از بین برده و آنها را ضعیف تر می‌کند. سعی کنید مصرف اینگونه مواد شیمیایی را به حداقل برسانید.

 

تغذیه مناسب

بیوتین:

بیوتین یا ویتامین B7 ویتامینی از گروه B است. این ویتامین سلول های سالم را بهبود بخشیده و با تقویت ناخن ها، آنها را محکم می‌کند. بیوتین در مواد غذایی مختلف مانند تخم مرغ، گل کلم، آجیل، لبنبات، سیب زمینی شیرین، ماهی سالمون، آووکادو وجود دارد که می‌توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آهن:

این ماده منتقل کننده اکسیژن به سلول و بافت های بدن از جمله ناخن هاست و سلامت آنها را تامین می‌کند. آهن در مواد غذایی مختلف مانند تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ، بادام زمینی، لوبیا و… وجود دارد.

زینک:

زینک یا روی به رشد سلول ها و تقسیم آنها کمک می‌کند که در نتیجه، ناخن ها را رشد داده و به آنها استحکام می‌بخشد. برای بدست آوردن زینک، می‌توانید مواد غذایی مانند سویا، نخود، بادام هندی، دانه ها، لوبیای سیاه و پروتئین های حیوانی را مصرف کنید.

پروتئین:

ناخن ها از کراتین تشکیل شده اند که سبب استحکام ناخن ها شده و مانع از وارد آمدن صدمات مختلف به آنها می‌شود. مصرف کافی پروتئین، سبب تولید کراتین بیشتری می‌شود و ناخن ها را تقویت می‌کند. پروتئین را می‌توانید از مواد غذایی گوناگونی مانند تخم مرغ، لبنیات، ماهی، گوشت قرمز، سویا، حبوبات، آجیل و… دریافت کنید.

اسیدهای چرب امگا 3:

این اسیدهای چرب، موجب درخشش ناخن ها شده و آنها را مرطوب نگه میدارد. برای دریافت امگا 3 می‌توانید مواد غذایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، تخم کتان، گردو، ماهی تن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین C:

این ویتامین تاثیر بسزایی در سلامت پوست، مو و ناخن دارد و به ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن موجب رشد ناخن ها شده و از شکستن آنها پیشگیری می‌کند. میوه هایی مانند پرتقال، کیوی، توت فرنگی و دیگر مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی حاوی ویتامین C هستند.

منیزیم:

منیزیم نوعی ماده معدنی است که در بسیاری از واکنش های بدن نقش دارد. سنتز پروتئین برای تقویت ناخن ها، از جمله این واکنش هاست. بادام زمینی، بادام هندی، سبزیجات با برگ تیره، کینوآ و لوبیای سیاه حاوی زینک می‌باشند.

مراقبت و تقویت ناخن ها با تغذیه سالم

سخن پایانی

بکار بردن هرکدام از روش های ذکر شده می‌تواند در سلامت ناخن های شما تاثیر مثبتی داشته باشد. گاهی اوقات می‌دانیم ضعیف و شکننده شدن ناخن هایمان به چه علت است. به طور مثال به دلیل عدم استفاده از دستکش، استفاده بیش از اندازه از مواد ضدعفونی، کمبود ویتامین یا… این مشکل رخ داده است. بنابراین شناخت عامل ایجاد کننده ضعف ناخن، می‌تواند در پیش گرفتن روش های تقویت ناخن ها موثر باشد.

با روش های مراقبت از ناخن ها آشنا شدیم. حال این سوال پیش می‌آید که: در صورت عدم رسیدگی به ناخن های شکننده و نیازمند مراقبت، چه پیامدها و عوارضی ممکن است برای این عضو به وجود آید…؟

 

 

مطالب دیگر در تبیکال:

کفش مناسب پای شما کدام است؟

خواص شکلات تلخ

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.